ook voor roestpreventie en laswerk

breekt zo het scharnier van de achterklep af

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2012 19:42 #902207 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic breekt zo het scharnier van de achterklep af
Als je de hemel los hebt ben ik ook wel benieuwd naar foto's hoe het er uit ziet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2012 20:45 #902210 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic breekt zo het scharnier van de achterklep af
E?n van mijn vorige auto's had daar ook last van, aan beide scharnieren.
Roest was in een vergevorderd stadium. Echter nooit een punt van afkeur
geweest en de klep kon normaal open en dicht. Zie bijgevoegde foto.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2012 21:15 #902216 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic breekt zo het scharnier van de achterklep af
Toch even erin gekropen. Alles kan met de klep dicht van binnenuit. Verwijder de twee plastic kapjes bij de dempers, wip met een schroevendraaier wat speling onder de hemel en schuif deze eraf. Haal de metalen lat weg waarmee de hemel geklemd zat. Schuif aan de zijkanten ook wat hemel vrij. Dan kun je de balk met de 2 openingen zien.

Foto's: imgur.com/a/68dD2#0

in de rechterbovenhoek van elke foto zit een vergrootglaasje voor extra hoge resolutie.

Bij beide openingen kun je het duidelijk zien: Precies rondom het bevestigingsplaatje doorgeroest. Dak en rest van de balk hebben eigenlijk geen schade opgelopen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2012 21:21 #902217 door V300 register
Vreemd dat het zo precies rond het scharnier is "doorgeroest".
Ik denk echter dat de roest niet de enige oorzaak is, maar dat er ook nog iets anders meespeelt, namelijk: metaalmoeheid.

Zo zou het kunnen zijn dat het scharnier een herhalende "abnormale" kracht te verduren heeft gekregen. Zou het zo misschien kunnen zijn dat er ??n van de gasveren een lange tijd slecht heeft gewerkt? Of misschien heeft de klep zijdelings veel bewegingsruimte gehad tijdens dichtgeklapte toestand (misschien ontbreekt er ??n of twee van die glijblokjes aan de onderkant van de kofferklep)?

Lijkt mij sterk dat roest de enige oorzaak is van dit probleem aangezien de scheur wel heel netjes recht loopt.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2012 21:23 #902218 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic breekt zo het scharnier van de achterklep af
die glijblokjes zijn vervallen bij de overgang naar 340/360

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2012 13:08 #902403 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic breekt zo het scharnier van de achterklep af
zo. na een dag of 3 goed ziek te zijn geweest ga ik een tijdelijke oplossing in elkaar draaien. Niet zodat hij weer open kan, maar zodat ik er de weg mee op durf.

ik zat te denken aan een stalen strip in die goot te leggen, op de juiste plekken gaten te boren en daar dan de scharnieren op te monteren. niks wat dus permanente schade achterlaat, en het voorkomt ook alleen dat de klep naar buiten kan vallen. misschien kan die strip eenmaal vastgelast wel een permanente oplossing worden.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2012 20:00 #902445 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic breekt zo het scharnier van de achterklep af
Bel me ff. Misschien kunnen we het direct herstellen.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2012 20:15 #902446 door Floris Schropp

Erik;196956 schreef : Bel me ff. Misschien kunnen we het direct herstellen.

Geweldig Erik, maar moet jij geen rust nemen?
Kan ik je anders morgen na 13:00 bellen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2012 17:16 #902534 door V300 register
ik kocht die van mij ook met 2 rotte scharnieren, van buiten was niks te zien. precies een vierkantje waar het scharnier op geschroefd zat was weg. met een beetje passen en meten is het te maken

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2012 18:33 #902539 door V300 register
zo! ik had het hemeltje toch iets verder weggetrokken. Magoed, het is goed gegaan blijkbaar..

Het is dus te fixen, succes!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC