ook voor roestpreventie en laswerk
Voorbalken groepsaankoop???
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2010 14:07 #829728
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Voorbalken groepsaankoop???
Het gaat met name om het stuk voor en onder. Dat zit ingewikkeld in elkaar. Zeker als daar voor de 360 nog lampgaten in moeten komen. Het stuk aan de achterzijde is de onderzijde van de frontplaat. Het stuk aan bovenzijde (de radiateur steunt daar op) is veelal nog wel van een andere auto te redden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-05-2010 14:57 #829740
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorbalken groepsaankoop???
De balk is erg ingewikkeld. Reparatieplaatwerk is dan weer relatief simpel. Als je de onderrand alleen laat produceren in 2 delen die in elkaar passen lijkt het me veel goedkoper. Dat kan iedere hobbyist met een kantbank en een grote plaatwerkschaar fabriceren.
Als je dit wilt doen moet je inventariseren en iemand zal uiteindelijk toch voorraad moeten nemen. Wie is er bereid om 50 voorbalkreparatiesets ? 75 euro per stuk in ontvangst te nemen voor onbepaalde tijd (ik noem maar even 2 rare getallen)?
Als je geen voorraad neemt zijn namelijk de productiekosten veel hoger en de aantallen veel lager aangezien nu misschien 15 man die vaak op het forum zit hier zin in heeft.
Als je dit wilt doen moet je inventariseren en iemand zal uiteindelijk toch voorraad moeten nemen. Wie is er bereid om 50 voorbalkreparatiesets ? 75 euro per stuk in ontvangst te nemen voor onbepaalde tijd (ik noem maar even 2 rare getallen)?
Als je geen voorraad neemt zijn namelijk de productiekosten veel hoger en de aantallen veel lager aangezien nu misschien 15 man die vaak op het forum zit hier zin in heeft.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-05-2010 16:48 #832138
door V300 register
Als we 25 serieuze gegadigden kunnen vinden, is denk ik het de moeite van het proberen waard. Let wel ; een voorbalkreparatiestuk. Ik denk dat hele voorbalken veel te ingewikkeld is om na te maken (zodat hij ook gaat passen) en dat hier relatief weinig mensen voor te porren zijn...Ik heb ook nog nooit een hele verrotte voorbalk gezien, meestal alleen de onderrand. Dan blijven denk ik de kosten ook binnen de perken, en ben je ook in ??n keer van je voorraad van 25 voorbalkstukken kwijt, dus geen liggende gelden in de clubwinkel.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2010 19:41 #832158
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Voorbalken groepsaankoop???
Ik ben al tevreden met een frontplaat die er redelijk goed uit ziet. Voor de stevigheid er achter mag er wat mij betreft gewoon een standaard koker 50 x 50 x 2 ingelast worden...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-05-2010 20:15 #832165
door V300 register
Ik weet het niet, die onderbalk, let wel de echte balk, dat is toch gewoon een vierkante balk? De spoiler kan ik me nog wat bij voorstellen, dat is een lastig ding om te reproduceren, maar de balk stelt toch geen donder voor?
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2010 21:25 #832187
door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Voorbalken groepsaankoop???
Heeft iemand een foto dan kunnen we zien waar we over praten?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-05-2010 23:29 #832240
door V300 register
Dat restauratiebedrijf is over de hele wereld bekend en heeft ook klanten uit de hele wereld. Gaat om heel andere bedragen. Totaal niet te vergelijken.
Die buitenplaat "even" persen, waar haal je het gereedschap vandaan?
Heeft iemand die dit oppert wel een idee wat zo'n gereedschap kost?
Het is weer de aloude discussie: of je nou zo'n plaat klopt voor een Volvo 340 of voor een Bugatti, de uren van de vakman tellen even zwaar, alleen is die
Bugatti na restauratie vele keren meer waard dan een Volvo 340.
Die buitenplaat "even" persen, waar haal je het gereedschap vandaan?
Heeft iemand die dit oppert wel een idee wat zo'n gereedschap kost?
Het is weer de aloude discussie: of je nou zo'n plaat klopt voor een Volvo 340 of voor een Bugatti, de uren van de vakman tellen even zwaar, alleen is die
Bugatti na restauratie vele keren meer waard dan een Volvo 340.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-05-2010 09:54 #832356
door V300 register
Tegenwoordig kunnen ze met rubberstempeltechniek kleinere series plaatwerk toch redelijk namaken.
Ik meen dat de dafclub met de voorschermen voor de daf 33 dezelfde techniek hebben gebruikt. Ik heb ook begrepen dat ze zich daar toch redelijk aan dit project hebben vertild, want het voorscherm moest uiteindelijk uit vier losse delen worden samengesteld omdat ze het anders niet konden maken.
Ik meen dat de dafclub met de voorschermen voor de daf 33 dezelfde techniek hebben gebruikt. Ik heb ook begrepen dat ze zich daar toch redelijk aan dit project hebben vertild, want het voorscherm moest uiteindelijk uit vier losse delen worden samengesteld omdat ze het anders niet konden maken.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2010 11:00 #832360
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Voorbalken groepsaankoop???
Losse delen maakt het wel meer flexibel, maar kost veelal weer meer tijd bij de reparatie. Maar ja als het de voorbalk betreft, dan kom ik met losse delen al een behoorlijk eind zelf.
There must be a solution: Finland/Estland/Letland, Rusland, China, Peru, VS (in crisisgebieden van voormalige autoindustrie??), Mexico, Nederland/Belgi?.
Een englisch wheel, een zetapparaat en nog wat tools en kennis zouden mij op weg helpen. Misschien kan er een win-win situatie gecre?erd worden met schadeherstelbedrijven voor oudere auto's. Van den Bergh ligt natuurlijk voor de hand. Daarbij zou vrijwillige inzet (mee helpen met maken/ ervaring op doen/ andere voordelen) de inzet kunnen zijn. Iets van 10 dagen per jaar (verspreid/aansluitend) productie draaien.
There must be a solution: Finland/Estland/Letland, Rusland, China, Peru, VS (in crisisgebieden van voormalige autoindustrie??), Mexico, Nederland/Belgi?.
Een englisch wheel, een zetapparaat en nog wat tools en kennis zouden mij op weg helpen. Misschien kan er een win-win situatie gecre?erd worden met schadeherstelbedrijven voor oudere auto's. Van den Bergh ligt natuurlijk voor de hand. Daarbij zou vrijwillige inzet (mee helpen met maken/ ervaring op doen/ andere voordelen) de inzet kunnen zijn. Iets van 10 dagen per jaar (verspreid/aansluitend) productie draaien.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2010 16:53 #832405
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Voorbalken groepsaankoop???
ik heb het idee dat daarmee plaatbewerking zelf enorm onderschat word, het goed gebruiken van een engels wiel en dergelijke tools vergt letterlijk jarenlange ervaring; iets wat je iig met een kleine cursus nevernooit kan bereiken. ff een stuk plaatstaal een beetje heen en weer rollen kan elke aap, maar hoe en waar je moet rollen; in welke volgorde je welke bewerking moet doen etc is echt niet zomaar even aangeleerd..
of dit een succes word hangt heel erg af wat voor resultaat je wilt hebben, ik heb nog maar zelfden mensen aan voorbalkreparaties zien werken met het gebruik van een grote plaat nieuw staal. en dat maakt het al een stuk makkelijker
of dit een succes word hangt heel erg af wat voor resultaat je wilt hebben, ik heb nog maar zelfden mensen aan voorbalkreparaties zien werken met het gebruik van een grote plaat nieuw staal. en dat maakt het al een stuk makkelijker
Moderators: Mark Smeets