ook voor roestpreventie en laswerk
'de bekende plekken' bij een 340DL 1984
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-12-2005 20:46 #655659
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'de bekende plekken' bij een 340DL 1984
Zie een hoop bekende punten daar...toch jammer dat het chassis vaak op structurele punten van dubieuze kwaliteit is.. Maar de auto is op vele andere punten weer heel netjes. Succes met de restauratie!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-12-2005 00:25 #655660
door V300 register
de dubieuze kwaliteit valt wel mee, het probleem zit hem grotendeels in het ontwerp.
op de plekken die stevigte behoeven werd vaak geen dikkere plaat gebruikt, maar gewoon 2 of 3 lagen dun plaatwerk over elkaar. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar als je bij het ontwerp niet specifiek zorgt dat er geen vocht tussen die platen kan, gaat het mis.
van egmond schrijft op zn site ook, dat een constructie van enkele dikte plaatwerk in het licht van roestgevoeligheid op de lange termijn altijd steviger is....
(en die kan het weten, want loert wekelijks met endoscoopcamera's door de holle ruimtes van allerlei oldtimers)
Groetjes Wouter
op de plekken die stevigte behoeven werd vaak geen dikkere plaat gebruikt, maar gewoon 2 of 3 lagen dun plaatwerk over elkaar. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar als je bij het ontwerp niet specifiek zorgt dat er geen vocht tussen die platen kan, gaat het mis.
van egmond schrijft op zn site ook, dat een constructie van enkele dikte plaatwerk in het licht van roestgevoeligheid op de lange termijn altijd steviger is....
(en die kan het weten, want loert wekelijks met endoscoopcamera's door de holle ruimtes van allerlei oldtimers)
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-12-2005 11:26 #655661
door V300 register
Dubieuze ontwerpkwaliteit dan...maar het staal van mijn eigen 360 gaat wel op meer rare plekken roesten...dus het ligt waarschijnlijk niet allemaal aan het design. Dat ding is 2x zo roestig als mijn toyota uit 1983...
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-12-2005 15:44 #655662
door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic 'de bekende plekken' bij een 340DL 1984
Wouter,
Is die laatste foto de rand onder/achter de achterbumper? Ik wil dat bij mij een keer goed van binnenuit tectyleren. Zodat het goed in de naad trekt. Kun je daar goed bij dat jij weet?
Is die laatste foto de rand onder/achter de achterbumper? Ik wil dat bij mij een keer goed van binnenuit tectyleren. Zodat het goed in de naad trekt. Kun je daar goed bij dat jij weet?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-12-2005 16:18 #655663
door V300 register
achterlicht afdekplaatjes verwijderen en dan met tectylspuitbus met verlengslangetje en rondsproeikopje vanuit beide kanten naar het midden toe volspuiten.
eventueel de naad vanaf de bodemzijde (wat je op de foto ziet dus) schoonkrabben, met roestomzetter behandelen, primeren en afkitten met bodykit.
groetjes Wouter
eventueel de naad vanaf de bodemzijde (wat je op de foto ziet dus) schoonkrabben, met roestomzetter behandelen, primeren en afkitten met bodykit.
groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-12-2005 18:19 #655664
door V300 register
Tectyl moet je trouwens niet over roest heen gebruiken...dat houdt het vocht eronder vast en versnelt het probleem alleen maar!... op sommige plekken kun je beter oude olie of was achtige substanties gebruiken. Verder ben ik het helemaal eens met bovenstaande: schoonmaken, fertran of andere roestomzetter eroverheen, dan een roestwerende primer, en bij voorkeur nog een laagje lak aangezien primer soms vocht opneemt.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-12-2005 20:27 #655665
door V300 register
tectylspuitbus met verlengslangetje en rondsproeikopje
---> dat is dus Valvoline "Tectyl ML"
en niet Valvoline "bodysafe" of dr?hnex...
gaat dus om dat bruinige afwaswater/wasachtige goedje, wat OVERAL tussen kruipt en dan stolt.
niet die zwarte drek, dat moet je inderdaad pas als allerlaatste gebruiken om de roestwerende laag te beschermen.
bij de 340 zit er trouwens een wittige, elastische laag onder. daar blijft het vocht helemaal fantastisch tussen zitten!!! wat een zooi..
Groetjes Wouter
---> dat is dus Valvoline "Tectyl ML"
en niet Valvoline "bodysafe" of dr?hnex...
gaat dus om dat bruinige afwaswater/wasachtige goedje, wat OVERAL tussen kruipt en dan stolt.
niet die zwarte drek, dat moet je inderdaad pas als allerlaatste gebruiken om de roestwerende laag te beschermen.
bij de 340 zit er trouwens een wittige, elastische laag onder. daar blijft het vocht helemaal fantastisch tussen zitten!!! wat een zooi..
Groetjes Wouter
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-12-2005 21:02 #655666
door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic 'de bekende plekken' bij een 340DL 1984
Tectyl komt uit de witte spuitbus. De bodysafe is een rode bus.
Ik heb met het de witte tectyl ML de hele dorpels, wielkasten en voorbalk gedaan.
Ik heb met het de witte tectyl ML de hele dorpels, wielkasten en voorbalk gedaan.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-02-2006 20:31 #655667
door V300 register
Helaas, ik heb door de kou deze tijd van het jaar nog amper iets aan de auto kunnen doen.
inmiddels een keer goed gewassen en begonnen met het gat in de rechter wielkast.
Maar, inmiddels heb ik ook de 340 van Sander Weenen gekocht
ergo; 3 is teveel!
Bij deze nog een poging om de auto als geheel kwijt te raken voor 100 euro.
nog ff de 'essentials' in het kort;
- 340 DL, 5 deurs CVT/automaat 1984.
- B14.3 motor, zeer goed onderhouden. 150.000 km.
- geen APK, er zijn 6 of 7 plaatsen waar een plaatje (steeds stukjes van +- 10 bij 10 cm) op gelast moeten worden.
- vrijwel nieuwe uitlaat
- kenteken geschorst. geen verzekering.
inmiddels een keer goed gewassen en begonnen met het gat in de rechter wielkast.
Maar, inmiddels heb ik ook de 340 van Sander Weenen gekocht
ergo; 3 is teveel!
Bij deze nog een poging om de auto als geheel kwijt te raken voor 100 euro.
nog ff de 'essentials' in het kort;
- 340 DL, 5 deurs CVT/automaat 1984.
- B14.3 motor, zeer goed onderhouden. 150.000 km.
- geen APK, er zijn 6 of 7 plaatsen waar een plaatje (steeds stukjes van +- 10 bij 10 cm) op gelast moeten worden.
- vrijwel nieuwe uitlaat
- kenteken geschorst. geen verzekering.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-03-2006 20:31 #655668
door V300 register
zoals verwacht geen enkele reactie; de auto wordt morgen gedemonteerd.
Moderators: Mark Smeets