- Berichten: 18
 
            show je auto, of een project waar je mee bezig bent.            
        
    
    Steven's derde Volvo 340 DL
- Steven340
 - 
            
				
         - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                28-11-2018 20:54                #980082
        door Steven340
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Steven340 in topic Steven's derde Volvo 340 DL            
    
        Vandaag deze hele auto antiroest behandeld met dat geweldige RX10
Daarbij kwam er toch wel een behoorlijk gat aan het licht (goh... verrassend :snif: ) onder / op / of in de accubak, net hoe je het bekijkt.
 
Moest toch wel gelast worden, was al zo ver heen, dus meteen maar de slijptol erin gezet.
Erik had nog een uitgeslepen donorstuk liggen, daar de accubak van los geboord, vervolgend de plaat op maat geslepen en vast gelast.
Helaas net de foto te laat genomen, nu is de las zelf niet meer zichtbaar.
Was weer lekker op dreef as usual.
Accubak verder ook helemaal aan de onderkant behandeld, op de paar puntjes na waar ik hem nog kon lassen.
Daarna verder in de RX10 gezet.
Wilde dit eigenlijk spuiten maar was toch al met die kwast bezig.
Bij deze auto is het ook meer een kwestie van conserveren dan showroom waardig maken, hoppa..... ook weer klaar.
 
    
    Daarbij kwam er toch wel een behoorlijk gat aan het licht (goh... verrassend :snif: ) onder / op / of in de accubak, net hoe je het bekijkt.
Moest toch wel gelast worden, was al zo ver heen, dus meteen maar de slijptol erin gezet.
Erik had nog een uitgeslepen donorstuk liggen, daar de accubak van los geboord, vervolgend de plaat op maat geslepen en vast gelast.
Helaas net de foto te laat genomen, nu is de las zelf niet meer zichtbaar.
Was weer lekker op dreef as usual.
Accubak verder ook helemaal aan de onderkant behandeld, op de paar puntjes na waar ik hem nog kon lassen.
Daarna verder in de RX10 gezet.
Wilde dit eigenlijk spuiten maar was toch al met die kwast bezig.
Bij deze auto is het ook meer een kwestie van conserveren dan showroom waardig maken, hoppa..... ook weer klaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
 - Verbannen
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                28-11-2018 21:20                #980083
        door V300 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V300 register in topic Steven's derde Volvo 340 DL            
    
        Puik werk weer!
Wanneer kan ik de mijne langs brengen voor een Steven's RX-behandeling?
    
    Wanneer kan ik de mijne langs brengen voor een Steven's RX-behandeling?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
 - 
            
				
         - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 18
 
            
        
                28-11-2018 21:26                #980084
        door Steven340
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Steven340 in topic Steven's derde Volvo 340 DL            
    
        Haha, ja precies 
    
    
    Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
 - Verbannen
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                28-11-2018 22:27                #980085
        door V300 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V300 register in topic Steven's derde Volvo 340 DL            
    
        Mooi man, essentiële kreukelzone hersteld!    
    Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
 - 
            
				
         - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 18
 
            
        
                05-08-2019 21:54                #982767
        door Steven340
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Steven340 in topic Steven's derde Volvo 340 DL            
    
        Hier ook maar eens een update doen.
Aankomende vrijdag vertrek ik samen met m'n broer naar Noorwegen en Zweden met deze auto, dus afgelopen weekend nog even het een en ander onder handen genomen :tinkering:
Had al eerder in ieder geval een andere drukgroep geplaatst, van de oude bleven de helft van de diafragma veren hangen, was behoorlijk roestig.
Dat werkt nu weer goed.
Verder lekte de carterpanpakking behoorlijk, deze vervangen, daarbij moet dus ook het stuurhuis los, en toen kwam ook gelijk de trillingsdemper van het stuur aan het licht.
Deze bleek behoorlijk slecht te zijn, vond dat hij ook al best wat speling in z'n stuur had. Dus gelijk maar vervangen, want was al best aan het scheuren, zeker een dingetje om vaker te controleren. Door de plastickap die er omheen zit zie je het niet altijd.
 
Pan er onderuit, nu al zo'n 4 keer de olie ververst sinds ik hem heb.
En het wordt er steeds schoner op.
Ook kleppen gesteld, en daarbij worden de klepveren alweer mooi rood.
Toen ik hem net van Erik overnam was alles pikzwart, en zelfs her en der geklonterde stukken olie.
Elke 10.000km verversen helpt enorm, houdt het mooi schoon zo.
 
En de pan mooi schoongemaakt in de ontvetter olie.
Verder ook de brandstofpomp vervangen, deze begon ook wat te lekken, ook benzine.
En een tijdje terug ook de waterpomp vervangen, ook die begon aardig te lekken nadat ik het hele systeem geflushed had.
Daarbij de oude pomp aan stukjes moeten slijpen om de goed vastzittende draadeindes te sparen, zelfs met de bout koppen eraf te hebben geslepen kwam de oude pomp er niet af, gelukkig niets gebroken, en alles er heel uit gekregen.
Daar had ik echt mazzel mee.
Gelijk toen ook wat slangen vernieuwd.
 
Verder voor de koelbox wilde ik nog een extra 12 volt aansluiting hebben.
De achterbank gaat sowieso plat dus daarom ergens achterin een extra aansluiting is dan wel handig.
Er zat al een asbak, dus daar kon ik mooi op een originele plek een aansluiting maken.
Draden getrokken vanaf het dashboard, iets dikkere draden gebruikt ivm weerstand, en een zwaardere zekering geplaatst.
En zelfs het lampje werkt
 Onder het motto, dan ook gelijk goed, en trek ik die derde draad er ook naar toe.
En voor de oplettende kijker, ja de rugleuning verstelknop zit aan de verkeerde kant, dit komt omdat de bijrijdersstoel nu op de bestuurders positie zit.
De oude stoel was zo doorgezeten en versleten, dat zat echt voor geen meter.
Nu uit m'n witte 340 een bijrijders stoel gehaald, dit was namelijk dezelfde stof, met dat verschil dat het voor een 3 deurs is maar swa.
Nu zit het wel weer erg lekker
En die knop past er precies tussen.
 
Heb er alle vertrouwen in, zeker die solex carburateur.
Werkelijk nooit problemen mee, zeker geen valse lucht :barf:
Maargoed, daar ga ik me nu even helemaal niet druk om maken
    
    Aankomende vrijdag vertrek ik samen met m'n broer naar Noorwegen en Zweden met deze auto, dus afgelopen weekend nog even het een en ander onder handen genomen :tinkering:
Had al eerder in ieder geval een andere drukgroep geplaatst, van de oude bleven de helft van de diafragma veren hangen, was behoorlijk roestig.
Dat werkt nu weer goed.
Verder lekte de carterpanpakking behoorlijk, deze vervangen, daarbij moet dus ook het stuurhuis los, en toen kwam ook gelijk de trillingsdemper van het stuur aan het licht.
Deze bleek behoorlijk slecht te zijn, vond dat hij ook al best wat speling in z'n stuur had. Dus gelijk maar vervangen, want was al best aan het scheuren, zeker een dingetje om vaker te controleren. Door de plastickap die er omheen zit zie je het niet altijd.
Pan er onderuit, nu al zo'n 4 keer de olie ververst sinds ik hem heb.
En het wordt er steeds schoner op.
Ook kleppen gesteld, en daarbij worden de klepveren alweer mooi rood.
Toen ik hem net van Erik overnam was alles pikzwart, en zelfs her en der geklonterde stukken olie.
Elke 10.000km verversen helpt enorm, houdt het mooi schoon zo.
En de pan mooi schoongemaakt in de ontvetter olie.
Verder ook de brandstofpomp vervangen, deze begon ook wat te lekken, ook benzine.
En een tijdje terug ook de waterpomp vervangen, ook die begon aardig te lekken nadat ik het hele systeem geflushed had.
Daarbij de oude pomp aan stukjes moeten slijpen om de goed vastzittende draadeindes te sparen, zelfs met de bout koppen eraf te hebben geslepen kwam de oude pomp er niet af, gelukkig niets gebroken, en alles er heel uit gekregen.
Daar had ik echt mazzel mee.
Gelijk toen ook wat slangen vernieuwd.
Verder voor de koelbox wilde ik nog een extra 12 volt aansluiting hebben.
De achterbank gaat sowieso plat dus daarom ergens achterin een extra aansluiting is dan wel handig.
Er zat al een asbak, dus daar kon ik mooi op een originele plek een aansluiting maken.
Draden getrokken vanaf het dashboard, iets dikkere draden gebruikt ivm weerstand, en een zwaardere zekering geplaatst.
En zelfs het lampje werkt
En voor de oplettende kijker, ja de rugleuning verstelknop zit aan de verkeerde kant, dit komt omdat de bijrijdersstoel nu op de bestuurders positie zit.
De oude stoel was zo doorgezeten en versleten, dat zat echt voor geen meter.
Nu uit m'n witte 340 een bijrijders stoel gehaald, dit was namelijk dezelfde stof, met dat verschil dat het voor een 3 deurs is maar swa.
Nu zit het wel weer erg lekker
En die knop past er precies tussen.
Heb er alle vertrouwen in, zeker die solex carburateur.
Werkelijk nooit problemen mee, zeker geen valse lucht :barf:
Maargoed, daar ga ik me nu even helemaal niet druk om maken
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
 - Verbannen
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                05-08-2019 22:33                #982768
        door V300 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V300 register in topic Steven's derde Volvo 340 DL            
    
        Veel plezier op vakantie Steven, geniet ervan!    
    Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
 - 
            
				
 - Premium lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 111
 
            
        
                05-08-2019 22:35                #982769
        door Wouter Borsje
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Wouter Borsje in topic Steven's derde Volvo 340 DL            
    
        Een mooi verslag weer Steven!
Moet helemaal goed komen zo, veel plezier samen met jouw broer in Noorwegen en Zweden.
    Moet helemaal goed komen zo, veel plezier samen met jouw broer in Noorwegen en Zweden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
 - Verbannen
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                06-08-2019 00:14                #982770
        door V300 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V300 register in topic Steven's derde Volvo 340 DL            
    
        Goed werk weer, Steven!
Goeie vakantie gewenst!
 Ik vertrek zaterdag met de 360 naar het zuiden van Europa, samen met nog drie oldtimers (Saab 99, Renault 4 bestel en een Kever), erg veel zin in. 
    
    Goeie vakantie gewenst!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
 - 
            
				
         - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 18
 
            
        
                06-08-2019 17:35                #982777
        door Steven340
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Steven340 in topic Steven's derde Volvo 340 DL            
    
        Das ook leuk Louis.
Dank iedereen
Gaat zeker lukken
Zal een mooi verslag maken voor de volvoice
    
    Dank iedereen
Gaat zeker lukken
Zal een mooi verslag maken voor de volvoice
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
 - 
            
				
         - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 18
 
            
        
                14-05-2021 21:08                #1041213
        door Steven340
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Steven340 in topic Steven's derde Volvo 340 DL            
    
        Hier mag ook wel weer eens een update komen.
Woon inmiddels al een tijdje in Bleiswijk, wat echt prima bevalt, m'n werk bevalt me ook prima (in Heerhugowaard), daar wil ik dan ook echt niet weg, en hun willen mij niet kwijt, dus dan maar kilometers vreten.
Zo'n 200km per dag om precies te zijn, wat neerkomt op zo'n 50.000 km per jaar.
Tja, dan zou je zeggen, neem een Seat Leon diesel o.i.d. 1 op 25 lekker zuinig, comfortabel geen gezeur. Maar ja, dat dacht ik dus niet.
Daar zit geen karakter in, en als Die-Hard Volvo 300 rijder is het dan ook overduidelijk om hier lekker mee door te gaan.
M'n diesel moet nog even wachten voordat deze belastingvrij is, dus dan gewoon een 1400 op LPG
Dat wilde ik eerst met m'n 343 doen van 1980, maar die heeft nog even werk.
Deze blauwe had ik ook nog, en sinds ik deze heb al zo'n 70.000km probleem loos in gereden.
Over betrouwbaar gesproken.....
Dus klaar gemaakt voor LPG
Een cilinderkop laten reviseren met geharde klepzittingen.
Oude kop was nog prima, maar extra harde klepzittingen is beter voor LPG
Dus oude kop ontmantelen.
Gewoon bijna geen koolaanslag op de zuiger en oude cilinderkop.
Super schoon van binnen. En zelfs de hoonsporen waren nog zichtbaar op de cilinderwanden.
En dat nog na 270.000km :worship:
En de nieuwe kop op z'n plek, en voorzien van speciale LPG bougies.
En alles weer in elkaar.
Toen kon de gas installatie erin.
Helaas geen mengstuk meer te vinden voor dit type Solex carburateur.
Dus aan de zijkant een (speciaal) pijpje in de carburateur gezet die boven de gasklep uitkomt.
Dit werkt echt perfect :y:
Verder voorzien van een elektrische benzine pomp, dat ook in de winter bij koude start deze altijd makkelijk op benzine kan starten.
De mechanische pomp eraf gehaald en een blindplaat op gezet, staat deze ook niet constant nutteloos rond te pompen.
Na schatting zo'n 56pk op LPG beetje als een 340 Diesel, maar gaat evengoed nog 130 als het moet.
Maar wel 1 op 11 verbruiken. En als ik m'n best doe 1 op 12
En ik moet zeggen, het bevalt me prima. Gewoon verstand op nul, radio aan en met 110 lekker doorkachelen op de snelweg. :V300:
Files heb ik gelukkig zelden last van.
    
    Woon inmiddels al een tijdje in Bleiswijk, wat echt prima bevalt, m'n werk bevalt me ook prima (in Heerhugowaard), daar wil ik dan ook echt niet weg, en hun willen mij niet kwijt, dus dan maar kilometers vreten.
Zo'n 200km per dag om precies te zijn, wat neerkomt op zo'n 50.000 km per jaar.
Tja, dan zou je zeggen, neem een Seat Leon diesel o.i.d. 1 op 25 lekker zuinig, comfortabel geen gezeur. Maar ja, dat dacht ik dus niet.
Daar zit geen karakter in, en als Die-Hard Volvo 300 rijder is het dan ook overduidelijk om hier lekker mee door te gaan.
M'n diesel moet nog even wachten voordat deze belastingvrij is, dus dan gewoon een 1400 op LPG
Dat wilde ik eerst met m'n 343 doen van 1980, maar die heeft nog even werk.
Deze blauwe had ik ook nog, en sinds ik deze heb al zo'n 70.000km probleem loos in gereden.
Over betrouwbaar gesproken.....
Dus klaar gemaakt voor LPG
Een cilinderkop laten reviseren met geharde klepzittingen.
Oude kop was nog prima, maar extra harde klepzittingen is beter voor LPG
Dus oude kop ontmantelen.
Gewoon bijna geen koolaanslag op de zuiger en oude cilinderkop.
Super schoon van binnen. En zelfs de hoonsporen waren nog zichtbaar op de cilinderwanden.
En dat nog na 270.000km :worship:
En de nieuwe kop op z'n plek, en voorzien van speciale LPG bougies.
En alles weer in elkaar.
Toen kon de gas installatie erin.
Helaas geen mengstuk meer te vinden voor dit type Solex carburateur.
Dus aan de zijkant een (speciaal) pijpje in de carburateur gezet die boven de gasklep uitkomt.
Dit werkt echt perfect :y:
Verder voorzien van een elektrische benzine pomp, dat ook in de winter bij koude start deze altijd makkelijk op benzine kan starten.
De mechanische pomp eraf gehaald en een blindplaat op gezet, staat deze ook niet constant nutteloos rond te pompen.
Na schatting zo'n 56pk op LPG beetje als een 340 Diesel, maar gaat evengoed nog 130 als het moet.
Maar wel 1 op 11 verbruiken. En als ik m'n best doe 1 op 12
En ik moet zeggen, het bevalt me prima. Gewoon verstand op nul, radio aan en met 110 lekker doorkachelen op de snelweg. :V300:
Files heb ik gelukkig zelden last van.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
        Moderators: Mark Smeets    
				
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            




