show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Volvo 340 1.4 GL Special 1990
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-04-2014 17:16 #944264
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 1.4 GL Special 1990
die "sproeier" ligt het niet aan. dat is een afsluitertje dat normaal altijd open staat zodra het contact aan is (tenzij je een decelleratie systeem hebt zitten waardoor die maximaal 0,5km op een liter verder rijdt, omdat de brandstof afgesloten wordt tijdens uitrollen/remmen op de motor)
Het beste begin je met de blaastest zoals op deze pagina:
www.volvo300club.nl/berichten.php?conten...agnose&menu=techniek
Het beste begin je met de blaastest zoals op deze pagina:
www.volvo300club.nl/berichten.php?conten...agnose&menu=techniek
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-04-2014 18:47 #946809
door V300 register
Beste Wouter,
Ga ik doen. Is beide met draaiende motor?
Ga ik doen. Is beide met draaiende motor?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-04-2014 21:22 #946826
door V300 register
Even getest zoals Wouter aangaf.
Slang A en Slang B losgekoppeld. In beiden geblazen. Beiden gaven tegendruk en zelfs na seconden vasthouden kwam de lucht terug.
EMVK getest. Motor laten lopen bergrem aan - aansluiting B van de EMVK begint als een gek te zuigen. Had een papiertje bij me. Deze bleef plakken door de zuiging.
Helaas was ik alleen. Dus baksteen bij me. Op gaspedaal - aansluiting A begint te zuigen (minder dan aansluiting B, maar misschien kwam dat door steen en niet al te hoog toerental?) Papiertje werd ook hier aangezogen.
Wat is nu de conclusie?
stationnair sproeier loopt dus sowieso altijd als contact aan staat, maar misschien dat het "puntje afslijpen zoals de garagist zei de opening groter is geworden en er teveel stationair gesproeid wordt?
Voorbeeld - als ik 's morgens de auto start dien ik in neutraal te zetten, choke helemaal uit en als de auto aanslaat choke half. Als ik 100 meter verder ben kan de choke al uit en rijdt de auto zonder problemen.
Als ik ergens 1.5 - 2 uur hierna stil sta en weer wil starten kan ik niet met choke starten, maar zonder choke en met gas iets ingedrukt. We praten over een ritje van 10 minuten en 1 -2 uur stil staan.
Iedereen bedankt voor het meedenken en conclusie trekken van mijn test vanavond.
Slang A en Slang B losgekoppeld. In beiden geblazen. Beiden gaven tegendruk en zelfs na seconden vasthouden kwam de lucht terug.
EMVK getest. Motor laten lopen bergrem aan - aansluiting B van de EMVK begint als een gek te zuigen. Had een papiertje bij me. Deze bleef plakken door de zuiging.
Helaas was ik alleen. Dus baksteen bij me. Op gaspedaal - aansluiting A begint te zuigen (minder dan aansluiting B, maar misschien kwam dat door steen en niet al te hoog toerental?) Papiertje werd ook hier aangezogen.
Wat is nu de conclusie?
stationnair sproeier loopt dus sowieso altijd als contact aan staat, maar misschien dat het "puntje afslijpen zoals de garagist zei de opening groter is geworden en er teveel stationair gesproeid wordt?
Voorbeeld - als ik 's morgens de auto start dien ik in neutraal te zetten, choke helemaal uit en als de auto aanslaat choke half. Als ik 100 meter verder ben kan de choke al uit en rijdt de auto zonder problemen.
Als ik ergens 1.5 - 2 uur hierna stil sta en weer wil starten kan ik niet met choke starten, maar zonder choke en met gas iets ingedrukt. We praten over een ritje van 10 minuten en 1 -2 uur stil staan.
Iedereen bedankt voor het meedenken en conclusie trekken van mijn test vanavond.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-04-2014 15:34 #946833
door V300 register
tja, zo te horen klopt dat wel aardig. het is normaal dat aansluiting B harder zuigt dan A, omdat A begrensd is en B niet.
dat afsluitertje heeft een "piefje" wat de doorlaat afsluit, en een "neusje" waar het gekalibreerde gaatje met de sproeiermaat in zit. Het piefje is nu weg, maar het neusje hebben ze als het goed is niks aan gedaan. De gekalibreerde doorlaat is dus intact.
Volgende stap voor mij zou zijn om te gaan zoeken naar benzinelekkages, en als die niet aanwezig zijn, de carburateur open maken, vlotterhoogte controleren/bijstellen.
Ook checken of je uitlijning goed is en je geen slepende remmen hebt.
dat afsluitertje heeft een "piefje" wat de doorlaat afsluit, en een "neusje" waar het gekalibreerde gaatje met de sproeiermaat in zit. Het piefje is nu weg, maar het neusje hebben ze als het goed is niks aan gedaan. De gekalibreerde doorlaat is dus intact.
Volgende stap voor mij zou zijn om te gaan zoeken naar benzinelekkages, en als die niet aanwezig zijn, de carburateur open maken, vlotterhoogte controleren/bijstellen.
Ook checken of je uitlijning goed is en je geen slepende remmen hebt.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2014 16:03 #946837
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Volvo 340 1.4 GL Special 1990
tip voor de volgende keer: je kunt met je hand aan de gashevel bij de carburateur trekken, dat is wat subtieler en meer regelbaar dan een baksteen

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-04-2014 17:27 #946839
door V300 register
Wouter, even voor de duidelijkheid. .. hoe check je benzine lekkages? Ik zie niets onder auto o.i.d.
Floris bedankt
Floris bedankt

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-04-2014 21:21 #946906
door V300 register
Ik heb in de kofferbakruimte gekeken onder het tapijt. Een cirkel met drie schroeven deze heb ik open geschroefd. Zie twee slangen en een kabeltje. Geen lekkage o.i.d. te voelen daar.
Als ik rechts bij het kunststof ruik, ruik ik heel licht benzine, maar misschien is dat normaal?? Hoe check ik daar of er lekkage is? Hard plastic verwijderen?
Als ik rechts bij het kunststof ruik, ruik ik heel licht benzine, maar misschien is dat normaal?? Hoe check ik daar of er lekkage is? Hard plastic verwijderen?
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-04-2014 00:19 #946964
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Volvo 340 1.4 GL Special 1990
Lekkage bovenop tank mogelijk bij buisje of slangetje naar y-stuk
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-04-2014 00:20 #946965
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Volvo 340 1.4 GL Special 1990
In zeldzame gevallen lekkage verderop in aan- of retourslang achterzijde.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-04-2014 17:28 #946990
door V300 register
tja meestal als het echt lekt kun je met je neus zo vinden waar het te doen is... enige benzinelucht is helaas normaal, deze auto's hebben nog geen actief koolfilter.
Moderators: Mark Smeets