show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Martijn's "nieuwe" Volvo 340 1.7DL

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-02-2013 10:17 #924421 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Martijn's "nieuwe" Volvo 340 1.7DL
Heb je nu een verdelerkap met alu contacten, of messing?
Volgens mij hebben alle 1,7's een 5-bak, maar daar kan ik me in vergissen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Martijn Caris
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2013 13:19 #924429 door Martijn Caris
Beantwoord door Martijn Caris in topic Martijn's "nieuwe" Volvo 340 1.7DL
Aluminium aan de kleur te zien.
Lijkt me beter als messing voor de geleiding.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-02-2013 18:35 #924452 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Martijn's "nieuwe" Volvo 340 1.7DL

Martijn84;212240 schreef : Heb je dat zelf gehaald? Heb je ook n 5-bak met 1.7?


Ik heb inderdaad een 1.7 met 5-bak. Check mijn onderschrift ;)
1/18 heb ik zelf nooit gehaald, maar 1/16 wel eens geloof ik...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Martijn Caris
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2013 14:42 #924525 door Martijn Caris
Beantwoord door Martijn Caris in topic Martijn's "nieuwe" Volvo 340 1.7DL
Denk dat ik dat ook ga halen dan. Ben erg benieuwd heb hem volgetankt gisteren. Vorige tank was 1 op 10.4.
Maar dat is niet helemaal eerlijk, veel stationair laten lopen en beetje gelekt/vervlogen denk ik.

Gisteren op de brug gehad, hij is aan de voorkant nogal nat onder het blok.
Denk een keerringetje ergens ofzo?
Hij lijkt aan het blok nergens te lekken.
Heb hem mooi droog gemaakt en dan van de week nog eens kijken.

Heb wel eerst even een foto gemaakt.





Vind hem behoorlijk nat!
En ik zag ook dat de olie maar net boven het minimumpeil stond, dus hier moet nu ook echt naar gekeken worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-02-2013 17:14 #924530 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Martijn's "nieuwe" Volvo 340 1.7DL

Martijn84;212251 schreef : Aluminium aan de kleur te zien.
Lijkt me beter als messing voor de geleiding.

De alu versie slijt heel veel harder dan de messing versie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2013 19:17 #924537 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Martijn's "nieuwe" Volvo 340 1.7DL
dat is dusdanig vochtig dat het echt duid op een lekkage, ik zou er prioriteit van maken om dit op te lossen. zo te zien wordt nu ook de D-riem aangetast door olie en als die week genoeg geworden is knapt ie en dat kost je in het geval van een B172 een koprevisie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Martijn Caris
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2013 06:34 #924553 door Martijn Caris
Beantwoord door Martijn Caris in topic Martijn's "nieuwe" Volvo 340 1.7DL
Ja, daarom heb ik hem drooggemaakt. Dan kan ik zien waar het vandaan komt. Hoop keerringetje ofzo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-02-2013 16:11 #924642 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Martijn's "nieuwe" Volvo 340 1.7DL
zo te zien komt die lekkage vanaf de hulpas.

je hebt zo te zien een versie met 124-tands D-riem, en een metalen d-riem afdekkap.

links van de krukaspoelie zit deze afdekkap, met het 10mm boutje in beeld.

op die plek zit achter de kap een riem tandwiel wat zorgt voor de aandrijving van de oliepomp. dit tandwiel zit dus op de hulpas. Deze hulpas loopt paralel aan de krukas en heeft een haakse overbrenging naar de oliepomp.

om de keerring te vervangen moet je de distributieriem verwijderen.

Afhankelijk van de leeftijd en conditie zou ik aanraden om gelijk de distributieriem inclusief de 2 rollen te vervangen, en voor een paar euro extra ook de oliekeerringen van de krukas en nokkenas (2x) te vervangen.

ten slotte ook nog even de carterontluchting / olieafscheider eraf trekken en schoonmaken. Als je teveel carterdruk hebt klappen ook nieuwe keerringen eruit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Martijn Caris
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2013 18:33 #924741 door Martijn Caris
Beantwoord door Martijn Caris in topic Martijn's "nieuwe" Volvo 340 1.7DL
Die distributieriem is net vervangen. dat ze dat toen niet gezien hebben (vorige eigenaar).
Of hij doet het pas, maar ik vind hem erg nat van onder.

Iemand een idee waar ik die keerring vanaf kan toveren toevallig..
Denk dat ik er gelijk nieuwe olie en oliefilter opdoe.
En nog tips voor demontage?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2013 00:53 #924761 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Martijn's "nieuwe" Volvo 340 1.7DL
Mmm, kan vanaf de oliepomp komen, heb ik ook gehad (wel niet in deze mate), op mijn oude threat staan nog wat foto's van welke keerringen er zitten en wat je kan doen met de oliepomp!
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6111&page=5
Hier staan de foto's en een woordje uitleg!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD