Martijn's "nieuwe" Volvo 340 1.7DL
- V300 register
- Verbannen
-
Volgens mij hebben alle 1,7's een 5-bak, maar daar kan ik me in vergissen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Martijn Caris
- Nieuw lid
-
Lijkt me beter als messing voor de geleiding.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Martijn84;212240 schreef : Heb je dat zelf gehaald? Heb je ook n 5-bak met 1.7?
Ik heb inderdaad een 1.7 met 5-bak. Check mijn onderschrift

1/18 heb ik zelf nooit gehaald, maar 1/16 wel eens geloof ik...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Martijn Caris
- Nieuw lid
-
Maar dat is niet helemaal eerlijk, veel stationair laten lopen en beetje gelekt/vervlogen denk ik.
Gisteren op de brug gehad, hij is aan de voorkant nogal nat onder het blok.
Denk een keerringetje ergens ofzo?
Hij lijkt aan het blok nergens te lekken.
Heb hem mooi droog gemaakt en dan van de week nog eens kijken.
Heb wel eerst even een foto gemaakt.
Vind hem behoorlijk nat!
En ik zag ook dat de olie maar net boven het minimumpeil stond, dus hier moet nu ook echt naar gekeken worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
De alu versie slijt heel veel harder dan de messing versie.Martijn84;212251 schreef : Aluminium aan de kleur te zien.
Lijkt me beter als messing voor de geleiding.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Martijn Caris
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
je hebt zo te zien een versie met 124-tands D-riem, en een metalen d-riem afdekkap.
links van de krukaspoelie zit deze afdekkap, met het 10mm boutje in beeld.
op die plek zit achter de kap een riem tandwiel wat zorgt voor de aandrijving van de oliepomp. dit tandwiel zit dus op de hulpas. Deze hulpas loopt paralel aan de krukas en heeft een haakse overbrenging naar de oliepomp.
om de keerring te vervangen moet je de distributieriem verwijderen.
Afhankelijk van de leeftijd en conditie zou ik aanraden om gelijk de distributieriem inclusief de 2 rollen te vervangen, en voor een paar euro extra ook de oliekeerringen van de krukas en nokkenas (2x) te vervangen.
ten slotte ook nog even de carterontluchting / olieafscheider eraf trekken en schoonmaken. Als je teveel carterdruk hebt klappen ook nieuwe keerringen eruit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Martijn Caris
- Nieuw lid
-
Of hij doet het pas, maar ik vind hem erg nat van onder.
Iemand een idee waar ik die keerring vanaf kan toveren toevallig..
Denk dat ik er gelijk nieuwe olie en oliefilter opdoe.
En nog tips voor demontage?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6111&page=5
Hier staan de foto's en een woordje uitleg!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.