show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
SstennizZ 340 1986
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-07-2012 08:49 #910991
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic SstennizZ 340 1986
- Olielekkage.. Vorige eigenaar had het er over dat hij de kleppen had laten stellen, maar volgens mij hebben ze toen dezelfde pakking gebruikt oid voor de kleppendeksel, want die is zo lek als een vergiet. Inmiddels nieuwe pakking aangeschaft. Volgende week weer netjes monteren. Ook ben ik er inmiddels achter dat zowel de voorste als de achterste krukas keerring lekt. Voorste ga ik waarschijnlijk nog wel vervangen, maar achterste laat ik zitten totdat ik de koppeling ga doen.
- Watertemp sensor. Nieuwe aangeschaft, moet er nog in. Metertje zelf werkt iig prima.
- Koppeling/bak nakijken. Ik dacht dat de koppeling op zijn laatste tandvlees zat, maar gekke is dat hij (helemaal bovenin) wel hard aangrijpt. Ook slaat hij bij laten schieten in zn 3e versnelling gewoon meteen af. Wel heb ik nog steeds die irritante rammel bij het ontkoppelen en ontkoppeld houden. Vraag me nog steeds af wat dat is.. Volgens vorige eigenaar hebben ze het allemaal, maar ben het hier op het forum nog niet tegen gekomen.
- Roestplekken.. Zijn er helaas wat meer dan ik verwacht had. Zit een flinke onder de bijrijdersdorpel, op de bestuurdersdorpel, in de achterbak en onder het rechter achterlicht. Weet niet of ik nog tijd heb om dat dicht te maken voor oktober, aangezien ik ook nog een buts werk aan de nissan heb voor september.
- Watertemp sensor. Nieuwe aangeschaft, moet er nog in. Metertje zelf werkt iig prima.
- Koppeling/bak nakijken. Ik dacht dat de koppeling op zijn laatste tandvlees zat, maar gekke is dat hij (helemaal bovenin) wel hard aangrijpt. Ook slaat hij bij laten schieten in zn 3e versnelling gewoon meteen af. Wel heb ik nog steeds die irritante rammel bij het ontkoppelen en ontkoppeld houden. Vraag me nog steeds af wat dat is.. Volgens vorige eigenaar hebben ze het allemaal, maar ben het hier op het forum nog niet tegen gekomen.
- Roestplekken.. Zijn er helaas wat meer dan ik verwacht had. Zit een flinke onder de bijrijdersdorpel, op de bestuurdersdorpel, in de achterbak en onder het rechter achterlicht. Weet niet of ik nog tijd heb om dat dicht te maken voor oktober, aangezien ik ook nog een buts werk aan de nissan heb voor september.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
31-07-2012 13:35 #910999
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic SstennizZ 340 1986
Rammelen van de koppeling bij ingedrukt houden kan het druklager zijn.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-07-2012 13:48 #911001
door V300 register
Ja denk ik ook, alleen gekke is dat het soms ook bij onbekrachtigd en bekrachtigd is. Dus dan denk ik dat het eerder de drukgroep is.
- Robbert Jan
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2012 08:32 #911045
door Robbert Jan
Beantwoord door Robbert Jan in topic SstennizZ 340 1986
Dat klinkt inderdaad als het koppelingslager.
Dat krijgen ze naarmate dat het lager ouder wordt, of zuinig en goed gereden of te zuinig onderdelen vervangen...
Dat krijgen ze naarmate dat het lager ouder wordt, of zuinig en goed gereden of te zuinig onderdelen vervangen...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-08-2012 18:38 #911071
door V300 register
*kuch* euvel van het klapperen gevonden.. De cardanas lag te klapperen op de prise-as aan de kant van de koppeling.. Klemring er omheen iets aangedraaid en rammel is weg! Ook heb ik het koppelingspedaal wat beter afgesteld. Pakt nog wel voor me gevoel wat hoog op, maar heb niet het idee dat de koppeling al op zn eind is. Hij slaat meteen af bij in zn drie koppeling laten schieten en begint te bokken en remt af als je in zn 4 rijd en hetzelfde doet..
Ook nog even goed het blok bekeken. Wat ik dus al dacht is de achterste krukaskering enigsinds lek, maar denk dat de grootste boosdoener de aftapplug zelf was of is. Strakker aangedraaid, morgen even kijken.
Ook nog even goed het blok bekeken. Wat ik dus al dacht is de achterste krukaskering enigsinds lek, maar denk dat de grootste boosdoener de aftapplug zelf was of is. Strakker aangedraaid, morgen even kijken.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-08-2012 16:10 #911447
door V300 register
Blok zweet nog een beetje. Twee fixe boosdoeners gevonden.. Ten eerste dus die aftapplug onderop de carter, maar ook de kleppendeksel.. Moeren zaten nieteens handvast en bij 2 zat er geen viltringetje onder maar een veerring (!?).. Ook was de pakking door de vorige eigenaar hergebruikt, want die zag er ook niet meer uit.
Ook heb ik het watertemp probleempje opgelost. Nieuwe sensor en alles werkt weer prima!
Maaaaaarrr wel weer een domper.. Zoals ik hier voor al zei was ik er achter gekomen dat het gerammel onder de auto veroorzaakt werd door de cardan as die lag te klapperen op de priseas. Nu had ik hem vaster gedraaid, maar toch weer gaan rammelen. Vandaag even de hele as er af gehaald en zie nu dat de as er meer uit ziet als een tandwiel dan een priseas. Groot gedeelte van de as is helemaal ingesleten. Nu heb ik de as een stuk opgeschoven (zodat hij nog wel op de bak zit, maar iets verder op de koppelingshuis kant) en zit nu weer stevig, maar voor hoe lang..
Weet iemand of die priseas vervangbaar is? Of moet ik dan de hele behuizing vervangen? :S
Ook heb ik het watertemp probleempje opgelost. Nieuwe sensor en alles werkt weer prima!

Maaaaaarrr wel weer een domper.. Zoals ik hier voor al zei was ik er achter gekomen dat het gerammel onder de auto veroorzaakt werd door de cardan as die lag te klapperen op de priseas. Nu had ik hem vaster gedraaid, maar toch weer gaan rammelen. Vandaag even de hele as er af gehaald en zie nu dat de as er meer uit ziet als een tandwiel dan een priseas. Groot gedeelte van de as is helemaal ingesleten. Nu heb ik de as een stuk opgeschoven (zodat hij nog wel op de bak zit, maar iets verder op de koppelingshuis kant) en zit nu weer stevig, maar voor hoe lang..
Weet iemand of die priseas vervangbaar is? Of moet ik dan de hele behuizing vervangen? :S
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-10-2012 23:36 #916548
door V300 register
3500km in een week tijd. Met een 340 uit 86.. Te doen! 
Hij stond/reed er zo bij:
Netjes rond de 1:13 in de bergen en 1:14 tot 1:15 op de autostrada/autobahn!
Paar kleinigheidjes onderweg.. Op de rit tussen het Gardameer en Rome brak de middenpijp af op de verbinding met de middendemper. Locale (geen woord engels of duits sprekende) garage even een rechte pijp op de plek van de middendemper laten bevestigen met knel beugels. Klonk best appart met zo'n uitlaat van net een meter lang.. xD
Vervolgens een uurtje voor Rome begon na een stop ineens de v-snaar te gieren. Even snel ingespoten met WD40, aangezien we al zo veel vertraging opgelopen hadden, en bij de camping eens goed bekeken. Blijkt dat de bovenste bevestigingsbout van de dynamo er niet in zat (lange bout). Gezien hoe de dynamo zat kan deze er niet uitgevallen zijn. Zat er dus gewoon niet in. Is me nooit eerder opgevallen, aangezien de reserveband er bovenop ligt.. xD Gelukkig bij een andere (geen woord engels of duits sprekende) locale garage een passende bout kunnen krijgen.. En toen kon de vsnaar weer netjes op spanning!
Op de terugweg 2 uur in de file gestaan. Elke 10 meter stond er een auto aan de kant met een kokende motor. 340 begon wel op te lopen, maar met de verwarming op standje witheet en de raampjes open bleef hij netjes op/voor het midden!
Rijd je dan met een auto uit 86 voorbij allemaal jonkies met koelproblemen.. xD
Eindstand:
Koppeling OP! Werkt nog wel, maar pakt nu wel heul hoog op..
Cardan/staartstuk koppelingshuis OP! Cardanas heeft nu weer lopen vreten in de priseas, dus die moeten nu ook wel echt vervangen worden.. Is wel even knijpen met de billetjes in de bergen als je weet dat die tanden van de prise-as er elk moment vanaf kunnen schuren...
Op naar de volgende roadtrip!

Hij stond/reed er zo bij:
Netjes rond de 1:13 in de bergen en 1:14 tot 1:15 op de autostrada/autobahn!
Paar kleinigheidjes onderweg.. Op de rit tussen het Gardameer en Rome brak de middenpijp af op de verbinding met de middendemper. Locale (geen woord engels of duits sprekende) garage even een rechte pijp op de plek van de middendemper laten bevestigen met knel beugels. Klonk best appart met zo'n uitlaat van net een meter lang.. xD
Vervolgens een uurtje voor Rome begon na een stop ineens de v-snaar te gieren. Even snel ingespoten met WD40, aangezien we al zo veel vertraging opgelopen hadden, en bij de camping eens goed bekeken. Blijkt dat de bovenste bevestigingsbout van de dynamo er niet in zat (lange bout). Gezien hoe de dynamo zat kan deze er niet uitgevallen zijn. Zat er dus gewoon niet in. Is me nooit eerder opgevallen, aangezien de reserveband er bovenop ligt.. xD Gelukkig bij een andere (geen woord engels of duits sprekende) locale garage een passende bout kunnen krijgen.. En toen kon de vsnaar weer netjes op spanning!
Op de terugweg 2 uur in de file gestaan. Elke 10 meter stond er een auto aan de kant met een kokende motor. 340 begon wel op te lopen, maar met de verwarming op standje witheet en de raampjes open bleef hij netjes op/voor het midden!

Eindstand:
Koppeling OP! Werkt nog wel, maar pakt nu wel heul hoog op..
Cardan/staartstuk koppelingshuis OP! Cardanas heeft nu weer lopen vreten in de priseas, dus die moeten nu ook wel echt vervangen worden.. Is wel even knijpen met de billetjes in de bergen als je weet dat die tanden van de prise-as er elk moment vanaf kunnen schuren...
Op naar de volgende roadtrip!

- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2012 10:17 #916553
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic SstennizZ 340 1986
Yo, Dennis. Prachtig verhaal en idd. spannend. Mooi dat jij zo nuchter blijft bij probleempjes.
Als ik zo je auo zie zouden caravanveren oid. nuttig zijn geweest. Ik heb een keer 3 volwassenen achterin gehad en merkt toen dat de voorwielen minder grip hadden op de A12. Dat is eigelijk raar omdat ze tussen de voor en achteras in zitten.
Het is nu idd. slim om koppeling, assen etc. te vernieuwen. Check ook lagers en keerringen en pakkingen (carterpanpakking) tegelijkertijd.
Als ik zo je auo zie zouden caravanveren oid. nuttig zijn geweest. Ik heb een keer 3 volwassenen achterin gehad en merkt toen dat de voorwielen minder grip hadden op de A12. Dat is eigelijk raar omdat ze tussen de voor en achteras in zitten.
Het is nu idd. slim om koppeling, assen etc. te vernieuwen. Check ook lagers en keerringen en pakkingen (carterpanpakking) tegelijkertijd.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-10-2012 10:40 #916554
door V300 register
THanx en die veren ga ik me een keer in verdiepen! Stond in milaan op een helling geparkeerd en toen moest ik zowat op de motorkap leunen om hem te kunnen draaien.. xD Wheely met een volvo, toch appart.. Op de terugweg heb ik de zware tent enzo ipv in de achterbak op de achterbank gelegd. Toen stond hij stukken beter. Alleen lichte spullen in de achterbak en de rest op de bank.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-10-2012 08:42 #916632
door V300 register
Trouwens, heeft er nou niemand een staartstuk liggen met as?
Heb al advertentie geplaatst in die irritante advertentie pagina, maar bizar weinig reactie..
Heb al advertentie geplaatst in die irritante advertentie pagina, maar bizar weinig reactie..
Moderators: Mark Smeets