show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Arjen's nieuwe 340

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2012 22:57 #900442 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Arjen's nieuwe 340

mastertje;194866 schreef : Superrrr bedankt voor de how to Arjen! :y: Nu weet ik ook wat ik moet doen voor een dergelijk klusje. Nog een paar vraagjes;

Is het centreren van de koppelingsplaat alleen even voor het uitlijnen zodat de spline er weer makkelijk infloept bij herassemblage?

Wat voor momenten heb je gebruikt op de bouten (of welk standje luchtdruk)?

Hoe werkt zo'n keerring nou eigenlijk, draait ie mee of niet? Moeten de randen ge?lied zijn? Is het een slijtage onderdeel?


Echt nodig is het centreren niet, plaat blijft iets los zitten. Ik heb het gebruikt, zodat de plaat tijdens de montage niet tussen de drukgroep zakt(dit zou eventueel ook met een verlengstuk van de ratel kunnen.
Bij bv de koppeling van mijn 850R is het dus echt belangrijk dat de koppelingsplaat echt goed is gecentreerd,
anders krijg je de bak er echt nooit op..

Voor de bouten van de drukgroep heb ik 20nm gehanteerd, vliegwiel heeft mijn vader de moment sleutel gesteld, en heb ik niet naar gekeken, maar mijn vader heeft een lijst waar die gegevens in staan, wellicht ook in de vraagbaak.
Nee, keering staat stil, krukas draait. Echt slijtage niet, wel onderhevig aan ouderdom, of een te hoge carterdruk. Olie heb ik eraan gesmeerd voor de goede afdichting(vergelijk dit met het smeren van olie op de ring van het nieuwe olie filter)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2012 22:57 #900443 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Arjen's nieuwe 340
koppelingsplaat centreren hoeft bij een CVT eigenlijk niet omdat de plaat toch vrij ligt als de motor uit is, is wel makkelijk bij het erop schroeven van de drukgroep, dan klem je de plaat nooit onder die bevestiging.

keerring zit aan de buitenkant in het motorblok en dat staat dus stil, de binnenkant zit om de krukas heen en de krukas draait dus in de keerring. de binnenste afdichting is een soort rubberen flap met een spiraalveer erin die de flap tegen de krukas gedrukt houd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2012 22:58 #900444 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Arjen's nieuwe 340
great minds think alike zal ik maar zeggen:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2012 23:02 #900445 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Arjen's nieuwe 340
Ik maak de bouten van de drukgroep met borgmiddel vast.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2012 23:05 #900446 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Arjen's nieuwe 340

AvdAkker;194870 schreef : great minds think alike zal ik maar zeggen:)


Of tewel, 2 zielen 1 gedachte:yesyes:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2012 23:06 #900447 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Arjen's nieuwe 340

Erik;194871 schreef : Ik maak de bouten van de drukgroep met borgmiddel vast.


Oke, dat heb ik niet gedaan. Is dit een voorgeschreven iets, of heb jij dit gedaan omdat je ervaring hebt met losgelopen drukgroep bouten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2012 23:08 #900448 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Arjen's nieuwe 340
Merci beaucoup mannen ;) weer wat geleerd. Ik zie nog niet helemaal voor me hoe de drukgroep werkt met die vacuum balg (en evt. centrifugaalgewichten?) maar dat komt wel als het apparaatje voor m'n neus ligt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2012 23:08 #900449 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Arjen's nieuwe 340
Ik doe dat eigenlijk voor de zekerheid, omdat er niet met trekbouten gewerkt wordt en er toch een hele massa aanhangt die steeds ook een frictiemoment krijgt. Dus eigenlijk meer gevoel/mijn logica.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2012 23:12 #900450 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Arjen's nieuwe 340

mastertje;194874 schreef : Merci beaucoup mannen ;) weer wat geleerd. Ik zie nog niet helemaal voor me hoe de drukgroep werkt met die vacuum balg (en evt. centrifugaalgewichten?) maar dat komt wel als het apparaatje voor m'n neus ligt.


Het werkt eigenlijk hetzelfde als een gewone koppeling(koppelvork, druklager) alleen wordt deze inplaats van een kabel bediend door vacuum.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2012 23:14 #900451 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Arjen's nieuwe 340
baad het niet dan schaad het niet, maar je hoeft er geen borgmiddel aan te doen; doe dit zelf ook nooit. frictiemoment komt niet direct op de bouten; wordt voornamelijk al opgevangen op de raakvlakken van de drukgroep. daarnaast is een drukgroep eigenlijk 1 grote veer die in gebruik onder spanning staat; van spontaan lostrillen is dus eigenlijk geen sprake

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD