show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Arjen's nieuwe 340

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-02-2012 09:14 #900294 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Arjen's nieuwe 340
Niet altijd, vaak wel. Ik heb het met een bandenlepel, wat tikjes met een rubberenhamer en geduld een keer moeten doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-02-2012 23:30 #900322 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Arjen's nieuwe 340
Vanavond ben ik begonnen met de demontage van de krukas kering aan de kant van de koppeling. Aangezien er is gevraagd naar een "how to" zal ik die bij deze proberen te maken. Mochten er nou vragen of op\aan merkingen zijn, geef dat gewoon aan, dan pas ik het aan, of voeg ik iets toe..

Toen ik dit zag, was dat voor mij een teken dat er iets goed mis was, 1 grote vette bende. Eerst verdacht ik heel even de koppakking, maar omdat het echt werkelijk overal zat, maar nergens bij de kopakking, kwam ik al gauw op de krukaskering uit, waar overigens Erik ook al mee kwam.



Uit dit gaatje vloog en spetterde de olie uit, als ik hem op toeren bracht.. Ook bij de vliegwielsensor gooide hij grote hoeveelheden olie de wijde wereld in..



Goed, de boel moet los. Eerst aan de bovenkant van de auto, de accukabels los, bovenste bouten koppelingshuis eruit, vliegwielsensor los, en de 3 bouten van de start motor(die kun je dan zo aan de kant leggen als hij los is, de kabels heb ik gewoon laten zitten..
Dan ga je naar de onderzijde van de auto, en haal je de tussenas er onder uit, door gebruik te maken van een koevoet kun je hem vrij gemakkelijk naar de achterzijde van de auto schuiven(drukken), net zover tot hij van de spiebaan afglijdt.



En dan kun je hem naar voren schuiven en valt hij er zo tussen uit..



Zo zie je wat voor vette benden het is onder de auto, heb hier al veel van schoongemaakt, maar toch zit je er steeds weer in te baggeren..



Een steuntje onder de motor..



En dan maak je beide motorsteunen los..



Had ik de vette bende al genoemd?



Vervolgens maak je de onderste bouten van het blikken plaatje los(4 stuks), en dan zowel links als rechts zitten nog 2 grote bouten. Ik heb de voorpijp laten zitten(hij is mooi lekvrij, en dat wil ik graag zo houden) Maar met een beetje puzzelen heb je het koppelingshuis er dan onder vandaan. Uiteraard kun je de keuze maken de voorpijp los te halen, daarme creeer je dan wel wat meer ruimte, maar het hoeft dus niet..
En dan ligt het koppelingshuis op de grond, zeiknat van de olie..



En dan kijk je zo tegen de drukgroep aan, door de 6 inbus bouten los te draaien(heb ik kruislings gedaan) komt dan de drukgroep met koppeling los(wel even de stel plaatjes opvangen. Uiteraard heb ik voordat ik hem demonteerde eerst de luchtspleet opgemeten, deze was keurig, en hoef ik dus straks ook niets aan te doen..



En dan is deze ook gedemonteerd..



De voering op de koppelingsplaat is nog keurig, derhalve zal hij gewoon weer worden gemonteerd.. Let niet op die vette klauwen:)



En dan kijk je zo tegen de bouten van het vliegwiel aan, deze heb ik los gedraaid met de luchttol, dat gaat perfect..



Als de bouten eruit zijn, kun je voorzichtig door handmatig!! te wrikken, het vliegwiel er zo afpakken. En dan kijk je met je snufferd zo tegen de rakker aan, zo'n boef, mij een beetje werk bezorgen;)
Door een kleine schroevendraaier er tussen te steken, wip je hem der zo uit..





En hier is hij dus kapot:



Alvast de boel aan het ontvetten geweest, en dat is weer klaar voor de montage van de nieuwe krukaskering:




Ik had vanavond keurig de camara bij me, maar uiteraard was de accu helemaal legg, heb dus de foto's moeten maken met mijn telefoon, daarom is de kwaliteit niet helemaal je van het, maar het lijkt me wel aardig duidelijk allemaal..

Morgen gaan we weer verder.

Mocht er iemand de maten willen weten van de krukas kering(deze is via volvo overigens niet meer te verkrijgen):

Dikte: 13 mm
Binnen diameter: 80 mm
Buiten diameter: 100 mm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2012 01:56 #900323 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Arjen's nieuwe 340
Prachtige reportage. Zo doe ik het ook altijd. Bij sommige uitlaten krijg je het koppelingshuis er met geen mogelijkheid tussendoor. Dan wordt het noodzakelijk wel demonteren.
Heb je ook je toplager in het vliewiel gechecked? Je bent nu toch aan het vervangen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2012 13:05 #900334 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Arjen's nieuwe 340
inderdaad een goede how-to. zou het bijna zelf gaan preventief gaan doen nu het zo duidelijk is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-02-2012 20:57 #900382 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Arjen's nieuwe 340
Als je je koppeling moet vervangen, is het inderdaad helemaal niet zo'n gek idee om dan als extra stapje ook deze keerring te vervangen, en natuurlijk de lagers in het vliegwiel en koppelingshuis.

Maar als het alleen ter preventief onderhoud is, zou ik zeggen: beetje teveel werk hoor :D

edit let trouwens goed op de positie van het vliegwiel ten opzichte van de krukas. dit past maar op 1 manier omdat er 1 boutgat is dat op een iets afwijkende plek geplaatst is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-02-2012 22:38 #900388 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Arjen's nieuwe 340
o

antiekeradio;194805 schreef : Als je je koppeling moet vervangen, is het inderdaad helemaal niet zo'n gek idee om dan als extra stapje ook deze keerring te vervangen, en natuurlijk de lagers in het vliegwiel en koppelingshuis.

Maar als het alleen ter preventief onderhoud is, zou ik zeggen: beetje teveel werk hoor :D

edit let trouwens goed op de positie van het vliegwiel ten opzichte van de krukas. dit past maar op 1 manier omdat er 1 boutgat is dat op een iets afwijkende plek geplaatst is.

Dat was in het 2e deel aan bod gekomen;) maar ik kreeg dat als tip van mijn vader, dus heb er geen moeilijkheden mee gehad, alleen begreep ik van mijn vader dat hij er op 2 manieren op past? Morgen deel 2 de montage. hij rijdt weer, en na 40 km is alles nog heerlijk olie vrij:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2012 11:07 #900396 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Arjen's nieuwe 340
Deel 2:

Eerst wat tips:

Zoals Wouter al aangaf, merk het vliegwiel hoe hij heeft gezeten, maar ook de koppelingsplaat, zo voorkom je onzeker gerommel bij de montage, en je zorgt ervoor dat je niet aan het klooien raakt..

In mijn geval waren druk en top lager nog in prima staat, uiteraard is het verstandig te checken of deze nog goed zijn, en tot vervanging over te gaan wanneer nodig..

Bij montage van de drukgroep is het verstandig om de bouten met loctite weer te monteren..

De keering heb ik via de Brezan besteld, Daar hoort een uiteraard een nummer bij:

Merk: Elring
Onderdeel nummer: EL128 210

Deze informatie, samen met de maten van de keering kunnen erg makkelijk zijn voor het bestellen:yesyes:

De keering, nieuw in doos:



Je kunt hem er met de hand indrukken, wel heb ik over de randen wat verlopen olie gesmeerd, dit voor een betere afdichting. Mocht hij er nou niet helemaal makkelijk ingaan, dan kun je hem HEEL voorzichtig iets met een kunststof hamer aantikken..



Dan plaats je het vliegwiel terug, dat past er dus maar op 1 manier op, daarom is het goed te weten hoe hij heeft gezeten.. Op de foto zie je dat de onderste 2 bouten iets korter bij elkaar zitten dan de overige:



Dan plaatsen we de koppeling met druk groep weer terug, uiteraard plaatsen we dan ook de stelplaatjes weer, en meten we de luchtspleet. In mijn geval was dat goed, en dus heb ik daar niets aan veranderd. Let op dat de koppelingsplaat er op dezelfde manier weer opgezet wordt, als dat hij gedemonteerd werd(past op beide manieren) dit even uit mijn hoofd, maar de brede tuit moet naar de motor wijzen..
Het centreer gereedschap heb ik gebruikt om de koppelingsplaat op zijn plaats te houden, zodat deze niet weg kon zakken. Mocht er iemand nieuwsgierig zijn naar de werking van dit gereedschap, dan hoor ik het wel:yesyes:



Dan plaatsen we het koppelings huis weer terug, in mijn geval moest dat eerst grondig ontvet worden. Even goed kijken hoe, en dan druk je hem zo tussen de uitlaat door(misschien weet Erik, bij welke type's uitlaat dit niet wil?) Even voor zichtig rommelen zodat de prise as weer in het toplager valt. Ik heb op de spiebanen waar de koppeling overheen schuift wat vet gedaan, en ook over de bus waar het druk lager schuift, en natuurlijk iets boter aan de punt}:)
De Grote bouten aan de zijkant heb ik eerst terug geplaatst(1 met moer) daarna het blikje er weer tussen(2 boutjes met moeren, en aan de bovenzijde 2 moeren), vervolgens de motorsteunen terug geplaatst(zorg dat het hitte schild bij de voorpijp(zit die op alle type's?) niet tegen het chassis kan rammelen, en dan nog de vacuum leiding terug geplaatst:



Als dat allemaal klaar is dan kan het bokje onder de motor vandaan, en kun je de tussenas weer terug plaatsen. Ook hier heb ik wat vet over de spiebanen gedaan, dit maakt de montage net even wat makkelijker:



Daarna van onderen de boel zo goed mogelijk ontvet, al zal ik hier nog met koudontvetter aan het werk gaan, want het zint me nog niet.. Maar goed, waar olie zit rot het ook niet:)



Daarna ga je naar de bovenkant, daar monteer je de 2 bovenste koppelingshuis bouten weer, de 3 bouten van de start motor, en de vliegwielsensor plaats je weer terug:



En dan moet je weer kunnen rijden;)

Liep bij mijn vader nog even in de kast te rommelen, wat kom jet tegen?



Ook maar zuinig op zijn dus:)

Mochten de heren Mod's dit stukje voor het behouden van goed overzicht ergens in een : how to" topic willen plaatsen, dan is dat geen probleem. Echter hoop ik dat het dan ook mogelijk is, het ook hier te laten staan:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2012 11:24 #900397 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Arjen's nieuwe 340

antiekeradio;194805 schreef : Als je je koppeling moet vervangen, is het inderdaad helemaal niet zo'n gek idee om dan als extra stapje ook deze keerring te vervangen, en natuurlijk de lagers in het vliegwiel en koppelingshuis.

Maar als het alleen ter preventief onderhoud is, zou ik zeggen: beetje teveel werk hoor :D

edit let trouwens goed op de positie van het vliegwiel ten opzichte van de krukas. dit past maar op 1 manier omdat er 1 boutgat is dat op een iets afwijkende plek geplaatst is.


Ik zou zeggen dit idd mee te pakken als je toch de koppeling gaat vervangen, bij de 850 is dat ook standaard, al staan deze wagens er om bekend graag te lekken bij de krukaskering..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2012 22:13 #900438 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Arjen's nieuwe 340
Heel in de verte hoor ik de waterpomp(tijdens het stationair lopen), daarom heb ik besloten die ook maar te vervangen.
Zit er nog verschil in de waterpompen, of zijn ze voor de B14.4 E allemaal hetzelfde?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2012 22:44 #900440 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Arjen's nieuwe 340
Superrrr bedankt voor de how to Arjen! :y: Nu weet ik ook wat ik moet doen voor een dergelijk klusje. Nog een paar vraagjes;

Is het centreren van de koppelingsplaat alleen even voor het uitlijnen zodat de spline er weer makkelijk infloept bij herassemblage?

Wat voor momenten heb je gebruikt op de bouten (of welk standje luchtdruk)?

Hoe werkt zo'n keerring nou eigenlijk, draait ie mee of niet? Moeten de randen ge?lied zijn? Is het een slijtage onderdeel?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD