show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Volvo 360 GLE '83 van Steven
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-01-2012 23:03 #898480
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 360 GLE '83 van Steven
verbruikt de motor eigenlijk olie Steven?
heb je het ook wel eens als je een tijdje met stationair draaiende motor hebt gestaan en dan ineens gas geeft?
Edit: ik heb het ook eens gehad met m'n 343, die begon ineens te roken toen ik optrok. Helaas heb ik te weinig met die auto gereden om te kijken naar olieverbruik e.d.
heb je het ook wel eens als je een tijdje met stationair draaiende motor hebt gestaan en dan ineens gas geeft?
Edit: ik heb het ook eens gehad met m'n 343, die begon ineens te roken toen ik optrok. Helaas heb ik te weinig met die auto gereden om te kijken naar olieverbruik e.d.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-01-2012 23:24 #898482
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLE '83 van Steven
Neuh, na stationair niet hoor dacht ik, hij verbruikt niets tot vrij weinig, maar het kan zijn dat dat omhoog schiet als ik elke keer zo aso rij natuurlijk
Er zat weinig olie in toen ik 'm kocht en heb 'm tot de helft van de marge bijgevuld, in stapjes, dus het verbruik is me nog niet helemaal duidelijk. Ik heb al 5000+ kilometers gereden en nog geen halve liter 'verbruikt' (in ogenschouw nemen dat ie op minimaal stond en dan komt dit overeen met 0 verbruik)

- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2012 10:38 #898495
door 16673-dummy
ooooo dan. Niet te veel zorgen maken dan

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-01-2012 12:50 #898501
door V300 register
Doe ik ook niet, maar toen er opeens een grauwe walm langsstoof (wind van achteren) dacht ik 2 dingen: Oh shit, wat is dit? en mmmm, misschien is het blokkie nog niet helemaal schoongevlamd.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-01-2012 13:45 #898509
door V300 register
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-01-2012 15:49 #898519
door V300 register
Filmpje van koud stationair (zonder 1 keer gas te hebben gegeven), meteen na de start gefilmd. Hij start echt prachtig, hij slaat meteen aan. Dan loopt ie op zich, zoals in het filmpje te zien is redelijk goed stationair, rond de 800/900 rpm. Na dit filmpje heb ik echter eventjes het gaspedaal ingetrapt en dan valt ie redelijk dramatisch terug in toeren. Eventjes tikt hij de 500 aan om vervolgens rond de 600/700 te blijven hangen, dan bokt de motor ook wat meer. Naarmate hij warmer wordt klimt het toerental naar de 900. Elektrische apparaten hebben zeker ook invloed, maar die had ik deze keer uitstaan. Thermotijd/schakelaar vervangen? Of koudestart-injector? Ik heb dus niet exact het probleem wat Kevin
hier
beschrijft, maar het lijkt er wel op.
Verder zien we een dramatisch vies luchtfiltertje voorbijkomen en dat de uitlaat bij de einddemper waarschijnlijk lek is? Je ziet daar druppeltjes naar beneden komen. Kan ook condens aan de buitenkant zijn. Hij klinkt ook best rauw. Dat zien we morgen wel. Waarover ik me meer zorgen maakt is dat gebonk van de aandrijving/koppeling ofzo? Luister maar tegen het einde v/h filmpje. Gaat niet weg als ik de koppeling intrap.
[youtube]VyQkrymhOqs[/youtube]
(en ja, ik had 'm strak tegen de stoep geparkeerd, waardoor er ruimte aan de andere kant ontstaat en de kans kleiner wordt dat een onverlaat met zijn deur tegen de mijne knalt
)
Verder zien we een dramatisch vies luchtfiltertje voorbijkomen en dat de uitlaat bij de einddemper waarschijnlijk lek is? Je ziet daar druppeltjes naar beneden komen. Kan ook condens aan de buitenkant zijn. Hij klinkt ook best rauw. Dat zien we morgen wel. Waarover ik me meer zorgen maakt is dat gebonk van de aandrijving/koppeling ofzo? Luister maar tegen het einde v/h filmpje. Gaat niet weg als ik de koppeling intrap.
[youtube]VyQkrymhOqs[/youtube]
(en ja, ik had 'm strak tegen de stoep geparkeerd, waardoor er ruimte aan de andere kant ontstaat en de kans kleiner wordt dat een onverlaat met zijn deur tegen de mijne knalt

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-01-2012 16:22 #898523
door V300 register
De hulpluchtregelaar staat toch los van of je wel of niet het gaspedaal induwt?
Als we het over de luchtmassameter hebben, dan hebben we het toch hetzelfde ding?
Nee dus, onderdelenboek: groep 2c pagina 29 "auxiliary air slide", ik kan echter niet goed zien waar dat op het blok zit?
Nee dus, onderdelenboek: groep 2c pagina 29 "auxiliary air slide", ik kan echter niet goed zien waar dat op het blok zit?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2012 16:27 #898524
door 16673-dummy
Heb je ergens een lek in het spruitstuk of voorpijp ofzo? Hij ratelt zo.
Verder is dit natuurlijk een B19A "maar dan met injectoren"; als mijn 345 stationair draait en ik geef een dot gas, zakt 'ie ook kort terug naar 500 tpm om daarna op 600 of 700 te blijven draaien. Na een half minuutje is het weer netjes 850. Zou ik me niet te druk over maken. Je blok ligt ook redelijk stabiel.
Het bonken kan ik niet horen, wel is het zo dat een draaiende torque-tube voor de nodige rammeltjes en rateltjes kan zorgen. Als ik mijn auto warm stationair in de vrij laat draaien, lijkt het net een diesel. Ik heb al in meerdere 360's meegereden en de eerste 2-liter met een compleet geruisloze torque-tube waar ik in (mee)gereden heb, is mijn 343. Echt opvallend hoe stil die auto is.
Conclusie: controleer je uitlaat van voor naar achter (vooral voor
) op lekkages (even een wolkje poedersuiker o.i.d. laten dwarrelen langs de pakkingen). Verder loopt je motor best netjes voor zo'n oud type redblock. De latere B200's lopen stiller/mooier stationair.
Ik zou me niet te veel zorgen maken. Misschien dat het nog ietsje beter kan allemaal, maar dan moet je echt een 'meester' hebben die precies weet wat mogelijk is en waar 'ie mee bezig is (euh, Anjo dus, bijvoorbeeld
).
Verder is dit natuurlijk een B19A "maar dan met injectoren"; als mijn 345 stationair draait en ik geef een dot gas, zakt 'ie ook kort terug naar 500 tpm om daarna op 600 of 700 te blijven draaien. Na een half minuutje is het weer netjes 850. Zou ik me niet te druk over maken. Je blok ligt ook redelijk stabiel.
Het bonken kan ik niet horen, wel is het zo dat een draaiende torque-tube voor de nodige rammeltjes en rateltjes kan zorgen. Als ik mijn auto warm stationair in de vrij laat draaien, lijkt het net een diesel. Ik heb al in meerdere 360's meegereden en de eerste 2-liter met een compleet geruisloze torque-tube waar ik in (mee)gereden heb, is mijn 343. Echt opvallend hoe stil die auto is.
Conclusie: controleer je uitlaat van voor naar achter (vooral voor

Ik zou me niet te veel zorgen maken. Misschien dat het nog ietsje beter kan allemaal, maar dan moet je echt een 'meester' hebben die precies weet wat mogelijk is en waar 'ie mee bezig is (euh, Anjo dus, bijvoorbeeld

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-01-2012 16:33 #898525
door V300 register
Wederom: zorgen maak ik me niet zo snel, ik maakte me alleen 'meer zorgen over het ??n dan het ander'
Dit beestje gaat als een speer. Maar ik wil graag dingen begrijpen, waar het eventueel aan kan liggen. Ik wil het blokje beter leren kennen, etc. Dat ratelen (ik noem het klakken) is dacht ik weg als de motor warm is. Het was me nog niet eerder opgevallen namelijk.

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-01-2012 16:42 #898526
door V300 register
Dat ratelen wat weg is als de motor warm is zou kunnen betekenen dat je de kleppen moet stellen, of een kantelende zuiger..
klinkt ook alsof er tussen de downpipe en spruitstuk lucht ontsnapt, voel eens met je hand rond die aansluiting als hij loopt.. gemakkelijk te voelen
die zoem die je onder de auto hoort is de tt, zou wel over moeten gaan als je de koppeling in trapt en dan even in z'n 1 zetten (staat ie meteen stil)
klinkt ook alsof er tussen de downpipe en spruitstuk lucht ontsnapt, voel eens met je hand rond die aansluiting als hij loopt.. gemakkelijk te voelen
die zoem die je onder de auto hoort is de tt, zou wel over moeten gaan als je de koppeling in trapt en dan even in z'n 1 zetten (staat ie meteen stil)
Moderators: Mark Smeets