Ex 343 '78 LPG
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

net op tijd voor het buitje
- V300 register
- Verbannen
-
Erik;112755 schreef : Prima werk Koen. Ik zie vrijwiller bij je staan. Wat zou je willen doen voor de club?
koentje;112769 schreef : Nou, het betrof ooit wat bemoeienissen tijdens sleuteldagen. Voorlopig heb ik geen plannen die kant op
status reset naar V3C Clublid

dit was idd nog een restantje wat me niet eerder opgevallen was
- V300 register
- Verbannen
-
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-

- V300 register
- Verbannen
-

uiteindelijk bleek de primaire slechts met 1 ringetje aan elke kant verhangen te hoeven worden, de vario speelt nu ook voor achterste motorsteun
- V300 register
- Verbannen
-
Dus als iemand nog een stoffig 5bakkie heeft liggen voor mij...?
defecte of ontbrekende eindaandrijving geen probleem evenals krakende synchroonmeshen
- V300 register
- Verbannen
-

details volgen
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-

verder kan ik vermelden dat de 343 nu een normale versnellingspook heeft die de vario en de bak bediend. Lopen we even het H patroon door zien we D N R geheel links waarbij de D (van drive) linksboven zit, pook vooruit is dus vooruit rijden, net als bij een echte daf. Alleen vanuit D kun je de pook naar rechts bewegen waarbij de bak gewoon in prise-direct (de 4e dus) blijft staan. 'D' is nu geblokkeerd dus nu kun je al rijdend van 4 naar 3 wat dan de eerste overdrive zal zijn. Ook kun je nu verder naar '2' en misschien zelfs wel '1'. Of '1' in de praktijk gebruikt zal kunnen worden weet ik morgen, dan gaan we toerentallen meten bij bepaalde snelheden en de gevoelsmatige trekkracht die dan nog over is. Al roerend in de bak kun je niet perongeluk de vario in 'N' zetten; dat zou betekenen dat je de boel eerst tot stilstand moet brengen voor je de primair weer in 'D' kan zetten. Dit heb ik simpel kunnen doen door de voormalig achteruitrijblokkering te gebruiken, je moet dus de ring liften om van 'D' naar 'N' of 'R' te schakelen. In 'R' staat de bak altijd in prise-direct. De 'R' van de bak zelf wordt niet meer gebruikt. De '5' is er zelfs helemaal vanaf gesloopt, de as die de mof van de '5' bediende is nu verbonden met de stang naar de vario. Daar de slag maar 22 mm is komt 'P' ook te vervallen dus van vastgeroeste handremkabels heb ik ook al geen last meer

Verders zit er een voetkoppeling in, deze wordt ooit ook automatisch maar zeer zeker niet zoals de centrifugaalkoppeling werkt, deze zou kapot gaan bij rijden in overdrive met minder dan 2000 toeren. Het lange-termijn-plan zou kunnen zijn dat ik dat met een grote vacuumpot en wat electronica oplos, maar eerst maar eens afwachten hoelang de op maat gemaakte assen zich houden. Het 'nieuwe rijden' nu dus ook voor de 343??