show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Volvo 340 Winner Special '86

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-08-2009 18:38 #794469 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 Winner Special '86
*UPDATE*

Zo, nu eens even uitgebreid gesleuteld aan de 340. Toen we onderhoud gingen doen (olie, filters, bougies etc) kwamen we er achter dat deze auto misschien al heel wat jaartjes geen onderhoud heeft gehad!

De olie was dik zwart en overal aangekoekt, en de bougies waren niets meer, daar was weinig meer vanover dan een zwart verkoold stukje bougie. Dat gold ook voor de kabels en de verdelerkap.

Toen ik naar de remvloeistof keek schrok ik een beetje dat ik met deze auto nog gereden heb! Een dikke laag water, en gitzwarte remvloeistof zit er in het systeem - dus dit wordt ASAP vervangen!

Verder zit er water in het koelsysteem (geen koelvloeistof). Dus dit systeem gaan we binnenkort flushen, en koelvloeistof + antivries in gooien. Anders gaat het de eerste de beste keer mis dat we met belading gaan rijden en de auto 'n beetje moet werken..

De krukaskeerring is ook vervangen onderhand. De auto ziet er technisch verder best okee uit. De remcilinders achter moeten nog vervangen worden en dan zal hij voor de volgende apk (+ een beetje laswerk) zo ongeveer klaar zijn. Er komt tzt ook nog een gereviseerde WEBER 32 in :).

De ontsteking moet ook nog op tijd gezet worden hebben we 't idee + misschien voor volgende zomer nieuwe radiator erin knallen :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2009 19:49 #794483 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Volvo 340 Winner Special '86
Remvloeistof wordt vaak vergeten. Je kunt de kwaliteit meten. Bij een grote onderhoudsbeurt horen garages dit ook te doen, evenals het doormeten van de accu.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-08-2009 20:00 #794485 door V300 register
Ja idd. Maar dit hoeft niet meer gemeten te worden. Gitzwart, met een laagje water er op is fouttttttte boel! Ik geloof dat ie al heel wat jaartjes geen garage heeft gezien :(.

Hoop dat ook het water in het koelsysteem het koelsysteem niet in die mate heeft aangetast dat het over en uit is voor het koelsysteem zelf... dat gaat natuurlijk roesten aan alle kanten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-08-2009 20:14 #794490 door V300 register
Valt wel mee hoor Stefan, met die roest. Hoogstens hebben je slangen van binnen wat aantasting. In het blok is het gewoon een aangeroest laagje en zeker niet schadelijk voor de motor.
Als je het goed wilt spoelen maak je hem onderin open dat het water er uit kan, gooi je er boven een tuinslang in en laat de motor zo een half uurtje lopen. Daarna een keer losweken met koelsysteem-reiniger (dat is er speciaal voor) en dan koelvloeistof er in. Dan is het weer schoon.
Er zal namelijk wel een gore drab uitkomen, maar dat is gewoon water met roestoplossing en dergelijke, niks om echt bang voor te zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-08-2009 22:10 #794499 door V300 register

slb_340;117383 schreef : *UPDATE*

Zo, nu eens even uitgebreid gesleuteld aan de 340. Toen we onderhoud gingen doen (olie, filters, bougies etc) kwamen we er achter dat deze auto misschien al heel wat jaartjes geen onderhoud heeft gehad!

Uhm heel wat jaartjes geen onderhoud gehad? Sorry maar dat klopt echt niet :hmmz: Ik heb je het complete onderhoudsgebeuren uit de periode dat ik erin gereden heb (bijna 2 jaar) erbij gedaan, en daar staat echt geen l*lkoek in.

De olie was dik zwart en overal aangekoekt, en de bougies waren niets meer, daar was weinig meer vanover dan een zwart verkoold stukje bougie. Dat gold ook voor de kabels en de verdelerkap.

De motorolie was 20 november 2008 nog ververst door hagelnieuwe 15W40, bij kilometerstand 145.000 (teller) cq 171.000 (echt). Bougies (NGK toch?) zaten er ca 20.000 kilometer (1 jaar) in bij verkoop. De rotor, verdelerkap en bougiekabels zaten er bij verkoop ca 5000 km op (oktober vorig jaar).

Toen ik naar de remvloeistof keek schrok ik een beetje dat ik met deze auto nog gereden heb! Een dikke laag water, en gitzwarte remvloeistof zit er in het systeem - dus dit wordt ASAP vervangen!

De remvloeistof heb ik niet vaak naar gekeken inderdaad, maar had verder geen problemen met remmen. bij de vorige APK (februari 2008) is de rem rechtsachter los geweest en is Erik een tijd bezig geweest met ontluchten en bijvullen. Als er toen iets mis was had hij het ongetwijfeld gezegd, maar ok?, da's een jaar geleden.

Verder zit er water in het koelsysteem (geen koelvloeistof). Dus dit systeem gaan we binnenkort flushen, en koelvloeistof + antivries in gooien. Anders gaat het de eerste de beste keer mis dat we met belading gaan rijden en de auto 'n beetje moet werken..

Ik heb nooit, lees NOOIT water in het koelsysteem gegooid, altijd keurig nieuwe vloeistof uit jerrycannetjes. Ik heb zelfs nog ongebruikte kannetjes staan omdat er in mijn huidige auto rode koelvloeistof gaat en dat mag je niet mengen.

De krukaskeerring is ook vervangen onderhand. De auto ziet er technisch verder best okee uit. De remcilinders achter moeten nog vervangen worden en dan zal hij voor de volgende apk (+ een beetje laswerk) zo ongeveer klaar zijn. Er komt tzt ook nog een gereviseerde WEBER 32 in :).

Krukaskeering kan goed inderdaad, hij had wel wat olielekkage, remcilinders zou ook goed kunnen, die waren vorig jaar nog in orde maar ja, die slijten. Kan een lekkende remcilinder vocht in het remsysteem verklaren?

Sorry als ik er in de verdediging spring, maar het is gewoon echt niet waar dat de auto jarenlang zonder onderhoud heeft gezeten. In de twee jaar dat ik hem had, is er goed voor gezorgd. Het lijstje van zaken die eraan gebeurd zijn vanaf de APK in Februari 2008 tot Februari 2009:

- Remslang rechtsachter vervangen
- Benzineslangetjes rondom tank en vulopening vervangen
- Twee gaten in de bodem boven de achteras gelast
- Achterste uitlaatstukje (nog na einddemper) gelast
- Dorpel linksachter gelast
- Achterklep vervangen door exemplaar met werkende achterruitverwarming
- Rotor, verdelerkap, bougiekabels, bougies en luchtfilter vervangen bij 128.000/152.000
- Olie en oliefilter ververst bij 130.000 (156.000 echte stand)
- Koppelingsplaat, drukgroep, druklager en toplager vervangen bij ca 134.000/160.000(?)
- Kleppen gesteld bij 140.000/166.000
- Rotor, verdelerkap en luchtfilter vervangen bij 143500/169500 (was 15000km geleden)
- Bougiekabels en motorolie vervangen bij 145.000/171.000. Nieuwe olie bij 155.000/ 181.000.
- Gebeunde (door de vorige eigenaar) stationairsproeier vervangen door een nette uit een sloper van Volvo-sloperij Jan de Boer.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2009 22:20 #794500 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Volvo 340 Winner Special '86
+ er is veel aan gelast en er kan nog iets gelast worden om hem voor langere tijd te behouden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-08-2009 22:24 #794501 door V300 register
De zaken voor de APK in 2009 staan er idd nog nieteens bij, net als de hagelnieuwe remschijven en remblokken die er in het najaar van 2008 onder zijn gekomen. Sorry hoor maar ik heb geen zin om het imago te krijgen dat ik auto's afrijd zonder onderhoud te geven, da's gewoon echt niet waar en ik hoop dat het verhaal hierboven dat een beetje weerlegt. Ik heb de auto verkocht "met werk", voornamelijk op het gebied van laswerk/roest en afwerking (zoals de deurvangers, een lek achterkleprubber en een achterdeur die niet van buiten open wilde) en heb dat er eerlijk bij verteld. Ik heb het onderhoud uitgebreid bijgehouden (10 kantjes!) en je dat nog gemaild, dus ik snap niet hoe je dat kunt zeggen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-08-2009 22:42 #794503 door V300 register

slb_340;117383 schreef : *UPDATE*

Dat ie nog liep...

Wanneer er plotseling iets mis is met de ontsteking (kan zomaar) en de verbranding beroerd wordt, dan gaat de kwaliteit van de motorolie met hele grote stappen achteruit.

Om maar iets te quoten uit een post die ik behoorlijk 'not done' vind.

Zo ga je hier dus NIET met elkaar om!
Stel je hebt gelijk... dan toeter je hem je berichtgeving via PB.

AMEN

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-08-2009 00:38 #794529 door V300 register
Als je zulke dingen tegenkomt bij een beurt direct na aanschaf, OK.

Maar om het nu zo uit te spinnen terwijl je zelf al bijna een jaar in de auto rijdt is een b??tje overdreven.

@Tjeerd; denk aan je bloeddruk :+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-08-2009 08:34 #794542 door V300 register
Ik heb Tjeerd regelmatig bij Erik in de schuur aan het werk gezien aan z'n 340, dus er is zeker veel werk aan gedaan. Remmen ontluchten was ik ook bij, o.a.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC