HaCo's Volvo 340
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
HaCo81;85070 schreef :
![]()
Is het normaal dat het primair gedeelte zo proper is, of zou deze kunnen vervangen geweest zijn? Zou misschien kunnen verklaren waarom de stang niet goed ingesteld is.
mijn nieuwe aanwinst met 69000 op de klok heeft een nagenoeg identiek primair en secundair (qua nieuwheid looks zeg maar), stond er ook behoorlijk van te kijken. ik heb er alle boekjes bij gekregen, en in de uitgebreide info boekjes (zelfs van de ruitenwisserbladen!) werd niets over het vervangen van het primaire verteld.
schakelprobleem zal waarschijnlijk puur toeval zijn, en gezien de km stand 80% zeker in de afstelling van de schakelstang zelf zitten.
- V300 register
- Verbannen
-
Hij draait en we hebben hem achteraan op blokken gezet.
De wielen draaien (zowel D als R), maar het kraakt enorm, we vermoeden in de primaire kast. Iemand suggesties? Ik zal terwijl op het forum eens rondneuzen...
- V300 register
- Verbannen
-
Is in 2 uurtjes vervangen op een brug tja wat zal het zijn, op blokken...
- V300 register
- Verbannen
-
We hebben de centrale cardan en de schakelstang losgemaakt. Wanneer je de primaire met de hand aandrijft (en hij zit in D of R), dan voel je hem af en toe doorslaan, precies een tandwiel dat stuk is in de primaire.
De spare CVT dat we hier liggen hebben reageert anders, deze draait soepel rond als je hem in D of R zet.
Mijn broer is er redelijk zeker van dat de primaire stuk is, wat denken jullie?
Markvictor, het was veel minder dan 1000EUR, dus is wel ok

- V300 register
- Verbannen
-
Ik het het zelf ook gehad! Het enige jammere aan deze wagen is dat die uit 88 komt en niet uit 86. Bij dat laaste die niet in de km heffing komt had je helemaal een pracht bak gehad. In deze staat kan die zeker nog 15 jaar mee.
Je schijnt lagers van een primaire wel te kunnen repareren maar dat doet niemand. Het is heel veel werk en je moet het ook nog eens kunnen!
Als je er mee rond gaat rijden, gaat die steeds meer herrie maken todat je met rokende achterbanden een keer stil staat op de snelweg ofzo. Want als die vaststaat blokeren de riemen, en remt die automatisch. Lijkt me best geinig eigenlijk....
- V300 register
- Verbannen
-
Hij is best zwaar zo,n automaat. Als je bij jullie ergens iets hebt van huur een brug voor 10 euro kun je dat het beste doen!
Dat verhaal over die primairs klopt. Je hoort niks te kunnen horen behalve dan die gewichten aan de zijkant. Maakt die iets van herrie tok tok tik tik weet ik het, is die stuk.
- V300 register
- Verbannen
-
Markvictor;87479 schreef : Het enige jammere aan deze wagen is dat die uit 88 komt en niet uit 86. Bij dat laaste die niet in de km heffing komt had je helemaal een pracht bak gehad.
Dat is voor Hannu echter totaal niet relevant omdat hij in Belgi? woont

Goed dat je achter de oorzaak bent.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
er zijn nog steeds diverse opties mogelijk,
differentieel verrot in secundaire, P blokkering mechanisme dat blijft hangen etc...
- V300 register
- Verbannen
-
De boit kan je toch van stand veranderen: P, N, D, R gaat eigenlijk probleemloos en je merkt ook de wijziging als je aan de ingang van de primaire draait met de hand.
Als je aan die ingang van de primaire draait merk je precies dat er een tand weg is (of iets dergelijks): hij draait tot op een moment dat het zo 'klak' doet...
Is het nuttig om een set reserve riemen op stock te houden? Waar te verkrijgen?
Thanks!!!
Hannu.