show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

340 sedan uit 1984: mijn dagelijkse auto

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-12-2008 21:28 #742309 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 sedan uit 1984: mijn dagelijkse auto
Een update: afgelopen zondag (weer) afgesleept door de wegenwacht. Achteraf een kleinigheidje, want de rotor was stuk. Andere rotor bij Erik gehaald en rijden maar. Toch nog een aantal onvolkomenheden tegen gekomen: slang onder aan carburateur gescheurd, dus matig stationair, bezineslang lekte, kachel wordt niet heet genoeg (twee thermostaten geprobeerd) en de koelfan slaat alleen aan als ik de stekkertjes daarvan wat beweeg. De koppeling is ook nog niet goed (geen vrije slag). En hetgeen mij de meeste schrik aanjoeg: onderdruk in de motor! Haal de peilstok eruit en de motor gaat harder stationair lopen. Ik heb toen maar de inmiddels bruin geworden koelvloeistof afgetapt en er nieuwe ingedaan, maar na enkele tellen is alles weer bruin. Het is niet echt vettig, dus ik twijfel aan de eerste diagnose: kapotte koppakking. Ook hoorde ik van een geleerde automonteur in de buurt dat het waarschijnlijk vanzelf goed komt. Er zit sowieso veel vuil in de motor die lang heeft stilgestaan en nog iets met afdichtingen of zuigerveren, ik weet het niet meer. Ik ben benieuwd naar jullie gedachten hierover....

Ik moet zeggen dat het voor mij een ontzettend leerzaam traject is, maar dat ik er ook wel een beetje klaar mee ben. Ik moet ontzettend veel kilometers rijden voor mijn werk en cursussen en als een auto dan niet helemaal betrouwbaar is, dan zorgt dat nog wel eens voor stress. Ik heb besloten de auto in stapjes klaar te maken en tijdelijk een andere dagelijkse auto (Volvo) te gaan rijden.

EDIT: wat nu met de kilometerstand? Teller terugdraaien?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2008 22:12 #742327 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 340 sedan uit 1984: mijn dagelijkse auto
Onthouden. En af en toe tussenstanden opschrijven.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2008 15:50 #742417 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic 340 sedan uit 1984: mijn dagelijkse auto
De korte koppeling ligt waarschijnlijk aan het scheef zitten van de koppelingshendel. Daar is bij het opzetten van het koppelingshuis te weinig opgelet. We waren meer met de stand van de koppelingsplaat bezig. Het koppelingshuis zal er weer af moeten, maar dan onder de auto. Zodra ik een brug heb gaat dat gebeuren.
Wat betreft de temperateur; gisteren bij terugrijden werd de kachel niet heet. Dus de thermostaat of kachelradiator zijn dan de oorzaak. We moeten nog nader onderzoeken waarom de passagierszijde structureel koude lucht geeft.
Gezien de koelvloeistof denk ik dat er roest van het staan in de motor zit. Dit lost nu door de reinigende werking van de koelvloeistof op. Ik verwacht dat het minder zal worden.
De schraapveren van de zuigers kun bij lang staan vast gaan zitten. Daardoor kan onderdruk ontstaan. Door een tijdje te rijden en de motorolie op temperatuur te brengen kunnen deze weer loskomen en hun werking doen.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2008 17:59 #742450 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 340 sedan uit 1984: mijn dagelijkse auto
de koppelingskabel is los geweest toch, volstaat het dan niet om de koppelingskabel gewoon even opnieuw af te stellen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-01-2009 08:53 #750814 door V300 register
Weer een update: iemand wil mijn 340 overnemen. Ik heb er nu veel werk in zitten, maar kan hem missen, omdat een afspraak bij van Orsouw al staat voor gasinbouw in de 360 GLS. Wilde uiteindelijk toch in mijn grote liefde gaan rijden (alias de baksteen). Ik ben benieuwd of er bekenden zijn die interesse in de 340 zouden hebben. In mei belastingvrij, 5-bak, ruilmotor........natuurlijk met nieuwe apk.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-01-2009 10:25 #750821 door V300 register
Goed bezig! Je weet mn ervaringen...Een en al lof over de B19A op LPG!

Wellicht istie het beste te verkopen als hij daadwerkelijk al belastingvrij is..?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-12-2009 15:50 #810587 door V300 register
;D... en wie heeft deze auto nu? juist! wij dus ...:yesyes:

de 3 spaak lm velgjes van de 1700 zitten er nu onder - de 1700 heeft Erik voorlopig... en is te koop.

We gaan verder met deze mooie wagen waar Luc gestopt is ;)

euh ... en dat is 526.000 km

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-12-2009 16:38 #810589 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic 340 sedan uit 1984: mijn dagelijkse auto
Heel veel plezier ermee Jeroen!

Gr; Wouter.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC