show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Volvo 340 DL 1984 alias "Winterbakkie"

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2007 18:30 #686792 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 DL 1984 alias "Winterbakkie"
kan ook nog :p
maar ik wil niets meer over llassen horen! vandaag een lasbeurs in antwerpen gehad, komende 5 maanden las ik niet meer :p

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2007 18:56 #686795 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Volvo 340 DL 1984 alias "Winterbakkie"
Maar je dat berichtje las je toch wel even...!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-10-2007 15:29 #686820 door V300 register
de trommel drijft de as aan. de riemen trekken naar 1 kant toe, dus de trommel wil ten opzichte van de as steeds een andere kant op. De frictie van de moer houdt deze op de plek, als het goed is..

door een minuscule speling tussen as en trommel kan er toch wat beweging op komen, en als de draairichting van de kracht dezelfde kant op gaat als het loslopen van de schroefdraad, kan de moer op een gegeven moment los gaan.

met andere woorden, een linksdraaiende schroefdraad zou inderdaad beter geweest zijn.... voor de meeste vario's is het goed genoeg om de moer een keer per 2 jaar na te trekken. dan loopt die niet los.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-10-2007 16:54 #686833 door V300 register

antiekeradio;38269 schreef : de trommel drijft de as aan. de riemen trekken naar 1 kant toe, dus de trommel wil ten opzichte van de as steeds een andere kant op. De frictie van de moer houdt deze op de plek, als het goed is..

door een minuscule speling tussen as en trommel kan er toch wat beweging op komen, en als de draairichting van de kracht dezelfde kant op gaat als het loslopen van de schroefdraad, kan de moer op een gegeven moment los gaan.

met andere woorden, een linksdraaiende schroefdraad zou inderdaad beter geweest zijn.... voor de meeste vario's is het goed genoeg om de moer een keer per 2 jaar na te trekken. dan loopt die niet los.

dat bedoel ik dus.
en t is opzich ook wel logisch om een schroefdraad met de richting van de werkende krachten te nemen, en niet tegen de krachten in, want dan draait ie juist los.

• Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2007 18:55 #686842 door Alex (GAST)

antiekeradio;38269 schreef : de trommel drijft de as aan. de riemen trekken naar 1 kant toe, dus de trommel wil ten opzichte van de as steeds een andere kant op. De frictie van de moer houdt deze op de plek, als het goed is..

KonradW;38282 schreef : dat bedoel ik dus.
en t is opzich ook wel logisch om een schroefdraad met de richting van de werkende krachten te nemen, en niet tegen de krachten in, want dan draait ie juist los.

en dat wist ik dusnie... :cry2:

maargoed, kan het zijn dat mijn vario nu schade heeft opgelopen?
ik hoop het niet, anders dan heb ik weer een vraag; als dat wel zo is, past een 87'er vario dan onder een 84'er auto?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-10-2007 05:29 #686877 door V300 register
alle v300 vario's zijn uitwisselbaar.

als je een beetje oplet met terug monteren van de moer, kan het goed zijn dat je er niks aan over houdt. w?l een puntlasje op de moer zetten daaarna.

• Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2007 22:11 #686894 door Alex (GAST)
oh... wij hebben rode locktide gebruikt.....

• Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2007 19:33 #688452 door Alex (GAST)
En de moer zit er nog steeds op.
ben wel bang dat de secundaire schijf aan deze kant "op" is.
want de moer wordt nog steeds 'weggedrukt' door de schijf en dus de kans dat ie weer gat 'vreten' is erg groot.

kan ik mijn vario redden? Zijn het de spiebanen op de as die op zijn? Zijn die assen nog verkrijgbaar of wordt het tijd voor een nieuwere secundaire?

Tevens vandaag in de hevige regen op de snelweg nog wat gemerkt:
Richting de topsnelheid 140km/u hapert de motor als ik n?g meer gas wil geven (bv bij inhalen) wat kan dit zijn?

groetjes Alex.

• Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2007 10:40 #688561 door Alex (GAST)
Inmiddels ben ik erachter wat het euvel, betreffende het inhouden op de snelweg is. Het kwam doordat het deksel van mijn carburateur los trilde, dat heb ik met deze wagen nog niet eerder gehad. volgens mij. dus wel vreemd dat ie dat nu pas doet.
zou het kunnen komen door het temperatuurverschil en is er wel wat aan te doen?

groetels.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-11-2007 22:23 #688681 door V300 register
beetje loctite op de schroefdraden doen...

volgens mij moet ik dat bij de coup? ook gaan doen. 2 weken terug had ik ook ineens een schokje op de snelweg bij constant 90, en het verbruik lijkt ook ineens verdacht hoog!...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC