Volvo 340 DL 1984 alias "Winterbakkie"
- V300 register
- Verbannen
-

maar ik wil niets meer over llassen horen! vandaag een lasbeurs in antwerpen gehad, komende 5 maanden las ik niet meer

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
door een minuscule speling tussen as en trommel kan er toch wat beweging op komen, en als de draairichting van de kracht dezelfde kant op gaat als het loslopen van de schroefdraad, kan de moer op een gegeven moment los gaan.
met andere woorden, een linksdraaiende schroefdraad zou inderdaad beter geweest zijn.... voor de meeste vario's is het goed genoeg om de moer een keer per 2 jaar na te trekken. dan loopt die niet los.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;38269 schreef : de trommel drijft de as aan. de riemen trekken naar 1 kant toe, dus de trommel wil ten opzichte van de as steeds een andere kant op. De frictie van de moer houdt deze op de plek, als het goed is..
door een minuscule speling tussen as en trommel kan er toch wat beweging op komen, en als de draairichting van de kracht dezelfde kant op gaat als het loslopen van de schroefdraad, kan de moer op een gegeven moment los gaan.
met andere woorden, een linksdraaiende schroefdraad zou inderdaad beter geweest zijn.... voor de meeste vario's is het goed genoeg om de moer een keer per 2 jaar na te trekken. dan loopt die niet los.
dat bedoel ik dus.
en t is opzich ook wel logisch om een schroefdraad met de richting van de werkende krachten te nemen, en niet tegen de krachten in, want dan draait ie juist los.
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
antiekeradio;38269 schreef : de trommel drijft de as aan. de riemen trekken naar 1 kant toe, dus de trommel wil ten opzichte van de as steeds een andere kant op. De frictie van de moer houdt deze op de plek, als het goed is..
KonradW;38282 schreef : dat bedoel ik dus.
en t is opzich ook wel logisch om een schroefdraad met de richting van de werkende krachten te nemen, en niet tegen de krachten in, want dan draait ie juist los.
en dat wist ik dusnie... :cry2:
maargoed, kan het zijn dat mijn vario nu schade heeft opgelopen?
ik hoop het niet, anders dan heb ik weer een vraag; als dat wel zo is, past een 87'er vario dan onder een 84'er auto?
- V300 register
- Verbannen
-
als je een beetje oplet met terug monteren van de moer, kan het goed zijn dat je er niks aan over houdt. w?l een puntlasje op de moer zetten daaarna.
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
ben wel bang dat de secundaire schijf aan deze kant "op" is.
want de moer wordt nog steeds 'weggedrukt' door de schijf en dus de kans dat ie weer gat 'vreten' is erg groot.
kan ik mijn vario redden? Zijn het de spiebanen op de as die op zijn? Zijn die assen nog verkrijgbaar of wordt het tijd voor een nieuwere secundaire?
Tevens vandaag in de hevige regen op de snelweg nog wat gemerkt:
Richting de topsnelheid 140km/u hapert de motor als ik n?g meer gas wil geven (bv bij inhalen) wat kan dit zijn?
groetjes Alex.
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
zou het kunnen komen door het temperatuurverschil en is er wel wat aan te doen?
groetels.
- V300 register
- Verbannen
-
volgens mij moet ik dat bij de coup? ook gaan doen. 2 weken terug had ik ook ineens een schokje op de snelweg bij constant 90, en het verbruik lijkt ook ineens verdacht hoog!...