show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Volvo 340 DL 1984 alias "Winterbakkie"

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2007 17:23 #688853 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 DL 1984 alias "Winterbakkie"
die moer moet je inderdaad vervangen door een andere (bijvoorbeeld van de linkerkant van een vario waarvan het differentieel kapot gegaan is)

ik had gemist dat je de complete vario had verwisseld joh! wat een klus!

inderdaad wel even checken of de spiebanen nog aanwezig zijn en markeren voor je de trommel eraf trekt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2007 21:32 #689164 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Volvo 340 DL 1984 alias "Winterbakkie"
Ja was een behoorlijke klus met die vario, kon ik ook niet alleen hoor!
heb ik wel hulp bij gehad ... anders wordt ik gek in m'n eentje...
Ik denk dat die secundaire niet meer te redden was, als ik nl. de moer had vastgelast of had vervangen dan zou de sec. trommel nog altijd over de nieuwe heen 'slijten' of 'vreten'. weet niet precies hoe het kan, waarschijnlijk idd door die spiebanen die er niet meer zijn.
Moet er dan wel eens naar kijken, maar weet niet of ik er speciaal gereedschap voor moet hebben of dat het zo los te peuteren is?

dat vario'tje nakijken doe ik wel een andere keer dan.

ik had vandaag een ander probleem, ik heb de auto 200 meter voor mijn vaste parkeerplaats op mijn werk moeten laten staan.
(of liet 'ie mij nou staan?)
in ieder geval constanteerde ik dat de riemen stuk waren, dus heb ik direct nieuwe besteld.
beetje dom... want het waren niet de riemen...

ik rook verbrand rubber en de auto wilde niet meer trekken, tevens hoorde ik een slepend/kloppend geluid... vandaar dat ik aan de riemen dacht.

Wat het dus w?l was: De tussen-as van alu.
Het rubber is verstikt geraakt en is gaan verbranden.

Mijn vraag: Hoe ontstaat dit en hoe kun je dit voorkomen?

Ook: Ik heb de as wel bewaard met de vraag of dit rubber eruit te pulken valt zodat je dit weer kunt opvullen met een ander synthetisch 'iets' met gelijksoortige eigenschappen?
Of worden deze assen nog steeds gemaakt/nieuw verkocht?


Ondertussen had ik van mijn witte slopert (waarvan de 1400 nu in de V66 ligt) nog een asje liggen, die pastte precies!
en we hebben het dus ook opgelost door (weer) de vario los te koppelen en de as erop te schuiven en dan de boel weer vast te maken.
Mijn vader dacht dat we eerst de motor moesten losmaken, maar hij sleutelde vroeger dan ook altijd aan Opeltjes... :p


tot lezens! :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2007 01:36 #689199 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 DL 1984 alias "Winterbakkie"
ze worden NIET meer gemaakt, en ze gaan steeds vaker kapot.

wordt een groot probleem voor op de middellange termijn.
zelfs de dafclub heeft ze volgens mij nog niet nieuw kunnen laten maken. maar die hebben nog wel voorraad (volgens mij ook V300)

de motor hoeft NIET los. zelfs de vario hoeft niet eens los...
bij een vario pak je de as er zo onderuit door m naar achter te schuiven.

bij een schakel moet je eerst de stroppen (inbus) lossen. daarna zelfde ritueel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2007 13:58 #689219 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Volvo 340 DL 1984 alias "Winterbakkie"
Vergeet bij een vario niet de veer en plaatje achter de veer (dit zit voor de vario) te monteren. Bepaal bij een schakelas de juiste afstand op de spiebaan bij montage en draai de inbusbouten behoorlijk handvast aan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2007 16:53 #689226 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 DL 1984 alias "Winterbakkie"

Erik;40820 schreef : ... en draai de inbusbouten behoorlijk handvast aan.


Nieuwe term? Wat is behoorlijk handvast? :crazy1:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2007 00:17 #689258 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 DL 1984 alias "Winterbakkie"
Ik denk: handvast tot bloedens toe}:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2007 15:32 #689283 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Volvo 340 DL 1984 alias "Winterbakkie"
Als je hem vast hebt gedraaid. Nog even een extra duwtje (ter vergrendeling) nageven. Het is idd. een soort gevoel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2007 18:53 #689322 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 DL 1984 alias "Winterbakkie"
Zo'n as laten maken is wel mogelijk hoor. Voor de schakelbakken is zelfs al een uprated as te verkrijgen, in england. Schrik niet; 200 pond.

Ik zal er iig aan moeten geloven...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2007 23:09 #689342 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Volvo 340 DL 1984 alias "Winterbakkie"

antiekeradio;40798 schreef : ze worden NIET meer gemaakt, en ze gaan steeds vaker kapot.

wordt een groot probleem voor op de middellange termijn.
zelfs de dafclub heeft ze volgens mij nog niet nieuw kunnen laten maken. maar die hebben nog wel voorraad (volgens mij ook V300)

de motor hoeft NIET los. zelfs de vario hoeft niet eens los...
bij een vario pak je de as er zo onderuit door m naar achter te schuiven.

bij een schakel moet je eerst de stroppen (inbus) lossen. daarna zelfde ritueel.




wat zegt het over mijn as als deze niet met de hand verschuifbaar was tussen de motor en de vario?
moet ik dan kijken naar de opstelling/uitlijning? voorzover ik weet is de motor er nooit uitgeweest...
als de as verschuifbaar was geweest met de hand, dan had ik 'm er idd zo wel uitgehaald.
maar dat was dus niet te doen, wel met hamer, maar niet ver genoeg, dus hebben we de primaire er maar ff uitgehaald.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2008 19:16 #695997 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Volvo 340 DL 1984 alias "Winterbakkie"
Goed, vandaag een 340 vario en de achterste deuren opgehaald.

Helaas is de lak van de auto flink verweerd, waarschijnlijk is al dit werk de auto nooit waard... maar goed...
...ik rijdt liever niet zo lang door met achterste zijdeuren die zowat onder de sierlijsten wegrotten, dat staat niet zo netjes, dan heb ik liever strakke deuren met een beetje kleurverschil... :)

De vario heb ik om ooit onder de V66 te zetten of onder de huidige 340, die rijdt nu met een V66 secundaire rondt en de V66-variobak klinkt ook al een beetje kut... dus misschien eens tijd voor vervanging.

Laat maar lekker lopen, als het stuk gaat kunnen we het altijd nog vervangen.

Verder nog een leuke carburateur van een 343 van Paul gekregen! :worship:

Groetels.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD