343 DL special '77
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Of zit ik er naast?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Even een nieuw topic. Mn andere topic word voor de blauwe 343 waar de 16 kleppert in komt. Lijkt me handiger met vragen enzo:humor:
Het verhaal achter mn auto'tje:
Niet lang geleden ben ik met Bart naar Jack geweest. Aanvankelijk kwamen we voornamelijk voor de rode, die Greg inmiddels gekocht heeft, kijken. Maar ik had al heel snel iets anders moois zien staan.
Na die eerste keer toch nog eens terug gegaan met Bart, nog eens goed gekeken, en besloten hem te kopen.
De 343 DL special '77, gemaakt voor de Zweedse markt, echter is wegens slechte verkoopcijfers daar, verkocht aan Nederlandse Volvo monteurs endergelijke. Hij is in 78 op kenteken gezet. Jack kocht de auto nog van de eerste eigenaar, een volvo monteur dus. De naam van de eerste eigenaar heb ik. Dus ik ga kijken of ik er nog mee in contact kan komen.
De auto is voorzien van bruin dashboard(een van de aller eerste dus), en origineel met een nonnekapjes/daf interieur. Deze heb ik erbij. Dus die worden in de toekomst nog opgeknapt.
Sinds 12-07-'07 heeft de auto APK. Daarvoor is een hoop gebeurt. Zo zijn er 2 nieuwe dorpels onder gekomen, en wat ander klein laswerk. En heb ik verlichtingschakelaars en remmerij helemaal na moeten kijken. Inmiddels is de APK voor elkaar, en heeft hij geen aantekeningen. Beloofd een glansrijke toekomst dus!
Wat leuke gadgets op de auto:
- LPG (?rg handig, voor een student)
- 240 voorspoilertje (chopped to fit

- Verstralers
- Ubercoole Koplampruitenwisser
- Sneeuwkap
- Black Beauty/GT velgjes (onlangs GLT velgen gekocht. Even kijken hoe dat staat...)
- Gasvasthoud-mechanisme (cruisecontrole:humor:)
- Toekomstig Nonnenkapjes interieur
- Bruin dash
- Vette tellertjes in het dash
- Jalouzie op de achterruit
- Oud type spoilert inmiddels gemonteerd
- Special en GT striping...
Toekomst:
De auto blijft mn vaste vervoer voor de komende jaren. Dus ik wil er een auto van maken, die geheel naar wens is. Alle frustratiepuntjes wil ik wegwerken, en alle opties die mogelijk zijn, wil ik erop klussen. Puntjes van irritatie/upgrades:
- Voor zit ik nogal snel op de bumpstop. Klopt iets totaal niet...Needs investigation.
- Vario is te gepimped voor mijn smaak. Allerlei schakelaars en schakelingen waardoor hij te snel opschakelt enzo...
- Mocht ik met vario blijven rijden, nieuwe riemen...
- Remmen vind ik nog wat zwak. Upgrades zeer waarschijnlijk...
- Nonnekapjes interieur word opgeknapt...Ben al aan het sparen;)
- Velgjes krijgen opknapbeurt
- Goeie spatlapjes zoeken (1 kwijt, 2 beschadigd)
- Bodem krijgt deze zomer een totale strip-down en hertectylering.
- Deuren en achterklep worden vervangen en opnieuw gespoten.
- extra's opties inbouwen: CV, klapraampjes achter, leuke radio, misschien el. ramen, als dat kan, enz...Wat ik maar tegen kom.
Kosten so far: 800 euro, voor een belastingvrije 343 op LPG, met de nodige leuke opties, en een vol jaar APK. Tot zo ver geen slechte zaak.
Het project, de 343 16v is te vinden op: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=1911
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Maar wat is een bumpstop?
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Als je schokdemper helemaal tot het eind inveert vangt die de klap op. zodat je niet echt het eind van je schokdemper haalt (metaal op metaal).
Als je het voor elkaar krijgt om hem zover in te drukken rij je ?f extreem lomp, ?f je schokbreker/veer is versleten of kapot.
Zo zit ie op de meeste schokdempers:
En zo zien ze er ongeveer uit als ze op de ophanging zelf zitten (op je draagarm, bovenop de achteras en dergelijke):
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Pistonpen paultje;28273 schreef : Vario laat ik trouwens voorlopig nog even zitten: Krijg hem nu beter door, 't is ff leren werken met al die gekke schakelingetjes van de eerste eigenaar.
Wat is er extra te schakelen dan?
- V300 register
- Verbannen
-
lucluc;28562 schreef : Wat is er extra te schakelen dan?
Volgens mij zittie altijd met z'n kickdown en remdrukschakelaar te spelen :worship:
- V300 register
- Verbannen
-
lucluc;28562 schreef : Wat is er extra te schakelen dan?
Blegh, nee dr zitte 2 bergremschakelaars enzo, en soms schakelt hij niet terug...vet wazig boutsysteem...
- V300 register
- Verbannen
-
onze kever kent ze gelukkig ook.
wat ik alleen niet kan begrijpen is, waarom ze bij volvo die uitlaat zo achterlijk gemaakt hebben :S
rete onhandig man.