show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Blue Special No. 2 van Steven (ex)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-08-2008 13:00 #721601 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Blue Special No. 2 van Steven (ex)
Inmiddels is het gelukt om de buitenste twee te vervangen, maar de middelste twee zijn lastiger bij te komen door de stroomverdeler...wat een kutklus vergeleken met m'n dagelijkse, terwijl die verdeler net zo dichtbij lijkt te zitten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-08-2008 13:26 #721603 door V300 register
even losmaken, kun je er gelijk een stuk beter bij.

wel het schroefje goed terug vastzetten naderhand :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-08-2008 14:06 #721610 door V300 register
En voorzichtig doen! Inderdaad met gevoel draaien en liever nog een stukje vaster en dan weer los. Dan is de kans kleiner op afbreken.

Bij Brezan kan je ongetwijfeld de juiste onderdelen krijgen. Volvo moet zich schamen dat ze dit niet in huis hebben.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-08-2008 15:18 #721618 door V300 register
Ik heb inmiddels de auto geprobeerd te starten. Resultaat: starten-lopen. Geweldig. Ook stationair heel goed nog, choke kon bijna direct uit. Alles functioneert verder ook. 'k Ga nu een redelijk nieuwe accu oppikken bij een vriend, want die heeft wel de geest gegeven.

Die bougies en de rest vd ontsteking laat ik dus maar gewoon even zitten, want ik heb geen trek in een fout maken zo vlak voor ik naar de RDW wil rijden, maandagochtend is het namelijk zo ver! De bougies kreeg ik niet losser of vaster vanuit die benarde positie, ben eigenlijk allang blij dat ik er niet ??n gemold heb. Mijn geduld werd erg op de proef gesteld. Weer een bewijs dat ik niet geschikt ben voor 'techniek'.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-08-2008 15:23 #721619 door V300 register

antiekeradio;64356 schreef : even losmaken, kun je er gelijk een stuk beter bij.

wel het schroefje goed terug vastzetten naderhand :D

H?t schroefje? Zit dat ding met ??n schroef vast?

Ik maak altijd een tekeningetje van hoe het precies aangesloten was (volgorde kabels en hoe de schroefjes zaten)...ik heb de kap dus al wel losgehad, maar dat hielp niet zoveel. De hele stroomverdeler moet eraf...en toen haakte ik maar definitief af.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-08-2008 16:03 #721623 door V300 register
Ik heb het van het weekend nog gedaan en dat lukte zonder extra opzetstuk. Ik neem aan dat de motor van de B14.4 vrijwel hetzelfde is. Nieuwe bougies en verdelerkap/rotor en kabels en het loopt stukken lekkerder en ietsje harder stationair.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-08-2008 17:41 #721632 door V300 register
Het is een wereld van verschil idd! Het lukt bij m'n dagelijkse ook wel zonder extra opzetstuk, maar in dit geval is het moeilijk in te schatten of ik nou de bougie in beweging aan het krijgen ben of dat ik het metalen deel onder de verdelerkap aan het indeuken ben. Net iets andere stroomverdeler...net iets krapper denk ik toch.

Afijn, de voorbereidingen zijn getroffen: 2 nieuwe bougies, luchtfilter en accu :) Voor de rest alle verlichting nagekeken en vervangen waar nodig, alles doet het, zelfs het je-hebt-je-gordel-niet-om-lampje. De motor loopt trouwens erg rustig/stabiel vergeleken met m'n dagelijkse. Olie is wel erg zwart, net als de oude bougies, ik heb het idee dat hij niet helemaal lekker verbrandt, hij stinkt. Rookuitstoot was ook een aantekening bij de keuring in Belgi?. Maar vreemdgenoeg de uitlaat niet, die is zo lek als een mandje.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-08-2008 20:18 #721638 door V300 register
die verdelerkap met schroefdingen is zwart zeker?

(das een AC delco, wordt nog leuk als je daar de puntjes + condensator van wilt gaan vervangen..)

overigens, bij een puntjes ontsteking is het niet zo slim om zonder meer de verdeler los te schroeven, want de verdraaiing bepaalt het ontstekingstijdstip.

je kunt hem wel aftekenen t.o.v. het blok en later precies zo terugzetten. het is 1 enkele moer, sleutelmaat 11, aan de linkerkant van de verdeler.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-08-2008 20:39 #721642 door V300 register
De kleur zit tegen zwart aan ja, een vleugje rood misschien er nog doorheen. De verdelerkap is iig hoger/langer dan die met het kliksysteem; hij valt helemaal over de rotor heen zeg maar. Puntjes + condensator lijkt me nog niet nodig...(dit staat in jouw BB-topic toch?)
Ik ben nu ook blij dat ik de verdeler niet heb losgehaald. Als ik direct had gezien hoe ik 'm los kon halen, dan had ik dat wel gedaan namelijk en totaal niet op de verdraaiing gelet.

edit: doorgehaald = verkeerde uitleg, het ziet er gewoon anders uit allemaal :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-08-2008 20:49 #721645 door V300 register
oh en ik heb trouwens wel gekozen voor de NGK bpr6es, maakt niet uit toch?
(B14.1 ligt er in)

Omdat deze wagen puntjes ontsteking heeft heb ik voor de niet-R variant gekozen.

Het "ontstoord"-principe is dan niet nodig? Warum? Ik zit geheel niet in zulke materie.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC