Nieuwe regels aanhangwagens 19 jan 2013

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2013 09:22 #927446 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Nieuwe regels aanhangwagens 19 jan 2013
Even hoe het nu in de praktijk geldt. Laatst wilde ik een 343 (en later de 360 sedan) ophalen met mijn 740.
Die mag geremd 1500 kg trekken (in NL, in D was het maar liefst 1800 kg!).

De regels zoals die staan uitgelegd op de website van de Rijksoverheid
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewi...het-rijbewijs-b.html
zijn NIET eenduidig.

Als regel voor rijbewijs B geldt dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie niet m??r mag zijn dan 3.500 kg.
Eerder werd gesproken dat het gewicht van de totale combinatie niet m??r mag zijn dan 3.500 kg.

Even wat feitjes op een rij, eerst voor de Volvo 740 en dan een willekeurige auto-ambulance:
- Leeggewicht 1.333 kg
- Max. aanhangergewicht geremd 1.500 kg
- Toegestane maximum massa (TMM) 1.950 kg

- Leeggewicht 500 kg
- TMM 2.000 kg.

In het geval van de Volvo 343, leeggewicht 945 kg, zou de totale combinatie 1.333 + 500 + 945 = 2.778 kg wegen (met deze cijfers mag je rekenen).
In het geval van de Volvo 360 komt daar 100 kg bij. Volgens de site van de Rijksoverheid zou je dit mogen doen met rijbewijs B (hoewel ze dat later weer tegenspreken => onduidelijk).

Voor de wet geldt echter dat je voor rijbewijs B uit moet gaan van beide TMM's, dus 1.950 kg + 2.000 kg = 3.950 kg. Ongeacht of je nou 1.500 kg op die aanhanger hebt of niet.
Met rijbewijs B mag je deze combinatie dus niet besturen. Zelfs niet als de aanhanger leeg is.

Ik heb hier best een tijdje voor moeten rondbellen. De politie wist het niet, het Ministerie wist het niet (verwezen naar elkaar, ook leuk), CBR wist het niet (stuurden me door naar het Ministerie), uiteindelijk het CJIB gebeld, die wisten het ook niet maar stuurden me door naar de RDW. Die hebben na wat doorverbinden en aandringen me bovenstaande uitgelegd.

Er zijn echter uitzonderingen; er zijn auto-ambulances die zijn teruggekeurd tot een TMM van 1.500 kg. Die zou ik met de 740 met rijbewijs B dus mogen trekken, maar het gaat er dan om spannen of er wel een 340/360 opgeladen mag worden want die aanhangers hebben een relatief beperkt laadvermogen.

Hopelijk is het nu duidelijk. Laat je niet misleiden en bij twijfel, bel dan de RDW. De boetes zijn torenhoog! Als ik bovenstaande combinatie zelf had bestuurd, had ik in feite gereden zonder rijbewijs. Ik heb mijn vader dus gevraagd te rijden (groot rijbewijs).

Edit: dit is nog even helemaal los van de vraag of het ethisch verantwoord is om met rijbewijs B een dergelijk zware combinatie te trekken. Ik vind van niet (en bovenstaande vind ik dus ook geheel terecht)
Op de meeste auto-ambulances zitten geen stabilisatoren (op caravans wel) waardoor het zaakje al gauw gaat slingeren. Als je daar niet direct adequaat op reageert krijg je de grootste ongelukken. Voor een auto-ambulance betekent dit in 99 vd 100 gevallen dat in beladen toestand, de maximum snelheid nog onder de 90 km/h ligt. Bij een caravan ligt dit veel hoger, al helemaal bij nieuwe.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-04-2013 09:42 #927448 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nieuwe regels aanhangwagens 19 jan 2013
Als je met een auto-ambulance gaat slingeren ligt dat aan de manier hoe je geladen hebt, niet aan de wielophanging daarvan.

Ik heb al veel auto's op ambulances vervoerd en werkelijk, als je de asdrukken en kogeldruk niet goed voor elkaar hebt ga je een hele zenuwachtige rit voor de boeg hebben.
Waar weer tegenover staat dat als je het wel voor elkaar hebt je makkelijk 120 met een ambulance kunt rijden.

En ik vind het trouwens vreemd dat je zo veel moest rondbellen voor die regels. Die staan vrij duidelijk op papier. Dat niemand weet hoe het zit komt denk ik eerder vanwege alle kroegverhalen die rondzweven en weinig mensen die even te tijd nemen om de bepalingen op papier te lezen.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2013 10:22 #927450 door 16673-dummy

Jos360;215387 schreef : Als je met een auto-ambulance gaat slingeren ligt dat aan de manier hoe je geladen hebt, niet aan de wielophanging daarvan.

een auto erop laden kan maar op ??n manier, bovendien hebben de wielen geen "schokdempers" dus elke trilling, beweging, schommeling, zijwind etc. gaat direct door naar het asfalt (en andersom).

Een caravan heeft die "schokbrekers" wel waardoor je hier veel minder van merkt.

Mijn vader rijdt al 35 jaar met aanhangers van verschillende schnitt dus ik geloof hem hier direct in.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-04-2013 11:36 #927452 door V300 register
Je kan een auto natuurlijk op 100 manieren laden, en dit is volledig afhankelijk van het type auto en type aanhanger dat je bij hebt.
10cm naar voren of naar achter zetten kan bijvoorbeeld al een gigantisch verschil opleveren. Of de auto neus naar voren of neus naar achter in de aanhanger.
Bumper tegen het kopschot of achterwielen zo ver mogelijk naar achter etc.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2013 11:45 #927453 door 16673-dummy
we hangen al 14 jaar de aanhangers achter dezelfde auto, dus aan de mate van inveren van de achterkant kunnen we ondertussen behoorlijk goed inschatten of de kogeldruk goed is :)
(en in hoeverre het dus "in balans" is)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-04-2013 14:55 #927462 door V300 register
het is net als met de verdeling van aardappels en gasflessen in de caravan;

er zijn maar een paar "goede" manieren van belaen en een heleboel verkeerde :+

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2013 15:04 #927464 door 16673-dummy

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-04-2013 15:13 #927467 door V300 register

volvofiel;215404 schreef : www.dewitschijndel.nl/octagon-schokbrekers/

Als je die dingen monteert en alsnog 80kg aardappelen in je disselbak gooit samen met de zak kolen en je gasfles slingert je combinatie net zo hard hoor.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2013 15:20 #927469 door 16673-dummy

Jos360;215407 schreef : Als je die dingen monteert en alsnog 80kg aardappelen in je disselbak gooit samen met de zak kolen en je gasfles slingert je combinatie net zo hard hoor.

zie bericht nr. 45 ;)
(overigens had de bewuste aanhanger een vrij smalle spoorbreedte, omdat de wielen niet naast maar onder de opbouw zaten)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-04-2013 18:22 #927475 door V300 register

volvofiel;215385 schreef : Laat je niet misleiden en bij twijfel, bel dan de RDW.

Of raadpleeg de wettekst, te weten die van het Reglement Rijbewijzen :

1. Rijbewijzen worden afgegeven voor het besturen van de volgende categorie?n van motorrijtuigen:
(...)
e. motorrijtuigen op vier of meer wielen, niet zijnde een bromfiets, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht personen, de bestuurder niet meegerekend, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens of opleggers waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 3500 kg, een en ander afhankelijk van de gegevens op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig (rijbewijs B);

De te downloaden folder op de website van de rijksoverheid is inderdaad niet eenduidig (de begrippen 'gewicht' en 'maximaal toelaatbare massa' worden door elkaar gebruikt). Je moet volgens de wet de MTM van zowel de auto als de aanhangwagen bij elkaar optellen en als dat boven de 3.500 kg uitkomt is het einde verhaal als je geen BE hebt. Verder moet de auto de aanhangwagen ook mogen trekken. Het enige dat sinds 19 januari is veranderd is dat de eis dat de lege massa van de auto niet lager mag zijn dan de toelaatbare massa van de aanhanger is komen te vervallen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC