Nieuwe regels aanhangwagens 19 jan 2013
- V300 register
- Verbannen
-
Volgens mij is die regel al een tijdje afgeschaft en maakt het geen klap meer uit. Ik lees dit in meerdere berichten op infopolitie.nl (niet 100% betrouwbaar, maar goed)antiekeradio;190208 schreef : Verandert er nog wat aan het tandemas principe?
Nu is het toch zo dat je voor een aanhanger met tandemas pers? BE nodig hebt, onafhankelijk van het gewicht???
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
punkazz;190186 schreef : Hm, is dat echt zo? www.infopolitie.nl/forum/viewtopic.php?f=69&t=29382
Ik vermoed dat regels omtrent kentekenbewijzen en rijbewijzen aan het land van oorsprong gekoppeld zijn. Snelheidsbeperkingen, winterbanden, etc. in het land waar je je op dat moment bevindt.
Inderdaad, ik had een aantal jaren terug een klasgenoot die ging emigreren naar Frankrijk met zijn ouders en daar op 16-jarige leeftijd zijn rijbewijs haalde. Hier in Nederland mocht hij gewoon rijden, natuurlijk wel met zijn vader ernaast maar dat moet in Frankrijk ook.
Overigens ben ik wel blij met die nieuwe rijbewijsregels (zoals genoemd kan ik dan zelf met een 850 mijn 343 verslepen op een trailer), maar houd ik tegelijkertijd mijn hart vast voor mensen zonder inzicht/gevoel voor rijden met een (zware) aanhanger.....
- V300 register
- Verbannen
-
Tsja en voor wat betreft inzicht en het wel of niet hebben van BE: er rijden nu hele volksstammen rond die E bij B gratis kregen. Bovendien mag je op een trekkerrijbewijs een loerus van een bietenkar voortslepen. Is het voortslepen van een geremde kar tot 750 kg bovendien zo anders dan een van 1500 kg? De hele rimram van achteruitrijden, aan- en afkoppelen en andere dingen is exact hetzelfde. Veel typische theoriedingen voor aanhangers worden ook bij het B-rijbewijs getoetst.
En zoals ik al aanhaalde: kijk eens wat een keur aan uiteenlopende voertuigen je al op alleen je B mag rijden.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Qua inzicht met lage snelheden en parkeren en dergelijke maakt het niet zoveel uit denk ik, maar potentieel kan er natuurlijk meer en sneller iets mis gaan met een zware aanhanger achter een lichtere auto dan andersom...Niels;190274 schreef : Tsja en voor wat betreft inzicht en het wel of niet hebben van BE: er rijden nu hele volksstammen rond die E bij B gratis kregen. Bovendien mag je op een trekkerrijbewijs een loerus van een bietenkar voortslepen. Is het voortslepen van een geremde kar tot 750 kg bovendien zo anders dan een van 1500 kg?
Het zal in de praktijk wel meevallen denk ik, de meeste mensen zullen wel voorzichtiger rijden met een hele grote zware aanhanger...
- V300 register
- Verbannen
-
Bodejodel;190280 schreef : potentieel kan er natuurlijk meer en sneller iets mis gaan met een zware aanhanger achter een lichtere auto dan andersom...
Ja, maar dat zal wel ondervangen zijn met het idee dat de fabrieksopgave voor het maximaal trekgewicht (icm maximale kogeldruk) een goede leidraad is voor wat er veilig achter de trekauto gehangen kan worden. Het punt is niet zozeer hoe zwaar de aanhanger is, wel hoe dat gewicht verdeeld is. Regels over uitstekende lading, maximumsnelheden e.d. zijn allemaal al in de B-opleiding langsgekomen. Zelfs voor je motorrijbewijs moet je weten hoe groot/zwaar je aanhangertje mag zijn... nou echt niet dat ik met zo'n tweewielige melkbus achter de BMW ga rijden

- V300 register
- Verbannen
-
- Mark Smeets
- Moderator
-
Niels;190295 schreef : Als we het dan toch over rijbewijzen hebben, nog een vraagje aan v0lv0freak: heb je nou nog btw teruggehad over die kosten of was dit allemaal al "ex"?
C heb ik gehaald in de tijd dat het nog ex btw was. CE was inclusief BTW en die heb ik via mijn baas terug gekregen. Staat ook in de tabel (BTW terug 124,92).
Dus de totaal prijzen zijn ex BTW.
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-

- Mark Smeets
- Moderator
-