Nieuwe regels aanhangwagens 19 jan 2013

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2011 23:14 #893516 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nieuwe regels aanhangwagens 19 jan 2013

v0lv0freak;190127 schreef : En doe die inzichtsvragen bij het B theorie examen ook maar weg, want zelfs met rijbewijs zijn die nog niet te maken, omdat je op een stilstaand plaatje geen snelheid kunt inschatten.

Dat is gewoon een trucje toepassen:

E?n antwoord val sowieso af, want dat is belachelijk (remmen op een lege weg of niks doen als er een kind pal voor je staat o.i.d.). Dan blijven er 2 antwoorden over, waarbij je het meest veilige kiest.

Je kunt zeggen dat je op deze manier nooit alles goed hebt, dat klopt want anders zou je nooit ''niks doen'' moeten antwoorden. Als je goed oplet is het echter ook zo dat dit meestal slechts bij ??n of twee van de 15 (dacht ik?) vragen ingevuld moet worden... Aangezien je de helft fout mag hebben, is dit op deze manier niet zo'n moeilijk onderdeel :+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
14-12-2011 09:29 #893528 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Nieuwe regels aanhangwagens 19 jan 2013

General Custom;190164 schreef : Aangezien je de helft fout mag hebben, is dit op deze manier niet zo'n moeilijk onderdeel :+

Klopt, het onderdeel is zeker makkelijk te halen. Maar alle vragen goed hebben is eigenlijk onmogelijk. Daarnaast, wat is de toegevoegde waarde als je er zoveel fout mag hebben?? Ze weten zelf al dat de vragen niet deugen..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2011 09:42 #893530 door V300 register
De toegevoegde waarde van dat onderdeel is dat je een beetje een idee krijgt van wat veelvoorkomende gevaarlijke situaties zijn, en hoe je er mee om moet gaan... Denk ik :D

• Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2011 13:30 #893534 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Nieuwe regels aanhangwagens 19 jan 2013

punkazz;190114 schreef : Betekent dus dat ik straks de maximale geremde kilo's (1200) achter m'n kont mag hangen. Nu mag dat nog niet omdat de auto leeg 1007kg weegt. Duidelijk. Dan mag er straks een beste caravan achter m'n 360 worden gehangen :D

Enkel binnen Nederland, dus als je de grens oversteekt zul je je aan de daar geldende regels moeten houden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2011 14:52 #893535 door V300 register
En die regels zijn juist per 2013 geharmoniseerd binnen Europa. De eis dat de MTM van de aanhanger de lege massa van het trekkend voertuig niet mag overschrijden, is in Europees verband uit rijbewijs B geschrapt.

Andersom blijft het niet mogelijk om een motor met maximaal 125 cc op een B-rijbewijs in Nederland te rijden, zoals in Belgi? wel kan. Ik kan dus wel als Nederlander in Belgi? met B op zo'n ding rijden, maar als Belg niet in Nederland. Er is weliswaar een A1-rijbewijs voor die categorie tweewielers, maar die komt niet op je rijbewijs te staan als je in Belgi? voor B slaagt. Anders had het wel gekund.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2011 14:57 #893536 door V300 register
Hm, is dat echt zo? www.infopolitie.nl/forum/viewtopic.php?f=69&t=29382
Ik vermoed dat regels omtrent kentekenbewijzen en rijbewijzen aan het land van oorsprong gekoppeld zijn. Snelheidsbeperkingen, winterbanden, etc. in het land waar je je op dat moment bevindt.

Volgens mij is het totale gewicht van 3500kg ook redelijk gelijk getrokken Europees gezien. Als je eronder of erboven zit (in een bepaalde combinatie van auto-aanhanger, denk aan Frankrijk) heeft de verschillende regelgeving vaak alleen betrekking op de snelheid die je in dat land mag voeren en niet op een bepaald rijbewijs.

Maar ik kan er helemaal naast zitten hoor.

edit: dit was een reactie op RJ edit2: gezien Niels' verhaal klopt het dus van geen kant :+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2011 15:09 #893538 door V300 register

volvofiel;190118 schreef : Als ik het goed begrijp, kun je straks dus met B en een Volvo 850, die 1600 kg mag trekken, leeg 1350 kg weegt en beladen max. 1890 kg, dus een caravan trekken die max. 1600 kg mag wegen?

Interessanter is: je kunt een autotransporter van 600 kg huren en een 340 vervoeren! Dat is voor een 850 toch geen enkel probleem. Ik ben wel voorstander van deze regel.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2011 17:42 #893556 door V300 register
yep dat ziet er inderdaad uit als een mooie aanpassing. 1 ding is zeker: het scheelt rekenwerk en opzoekerij in de papieren.

Overigens is BE halen ook weer niet z? ingewikkeld (is de eerstvolgende op mijn 'rijbewijs verlanglijstje')

Verandert er nog wat aan het tandemas principe?
Nu is het toch zo dat je voor een aanhanger met tandemas pers? BE nodig hebt, onafhankelijk van het gewicht???
Dit gegeven mis ik ook in het overzicht op pagina 1 trouwens.. dus het kan zijn dat ze dat al eerder afgeschaft hebben.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2011 17:45 #893557 door V300 register
overigens, ??n detail wat ik nergens terugzie... krijg je categorie B+ automatisch als je nu al B hebt?? Of krijg je het er alleen als waardeloos extraatje bij als je slaagt voor BE (zoals A licht bij het behalen van A zwaar) ????

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2011 17:47 #893558 door V300 register

antiekeradio;190208 schreef : Nu is het toch zo dat je voor een aanhanger met tandemas pers? BE nodig hebt, onafhankelijk van het gewicht???

Ik dacht dat dat klopt maar met een andere uitleg. Een as voor een aanhanger kan namelijk 750kg belast worden. Met 2 assen is dat dan 1500kg, en kun kon je dat niet met een B rijbewijs rijden. Dit heb ik echter nooit nagezocht maar ergens gehoord/gelezen/gezien. Het kan dus ook zomaar nergens op slaan :D

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC