Nieuwe regels aanhangwagens 19 jan 2013

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2011 14:49 #893470 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Nieuwe regels aanhangwagens 19 jan 2013
Als ik het goed begrijp, kun je straks dus met B en een Volvo 850, die 1600 kg mag trekken, leeg 1350 kg weegt en beladen max. 1890 kg, dus een caravan trekken die max. 1600 kg mag wegen?

Dat is toch gekkenwerk, of ben ik de enige die daar zo over denkt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2011 15:00 #893473 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nieuwe regels aanhangwagens 19 jan 2013
Nee, waarom?

Eindelijk eens een rijbewijswijziging TEN GUNSTE van de burger :)

Als je ziet wat een gezeik het nu al is om een C- of D-rijbewijs te halen, en wat je je allemaal voor onzin op de hals haalt als je straks op je 18de je motorrijbewijs wilt doen...

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
13-12-2011 15:11 #893474 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Nieuwe regels aanhangwagens 19 jan 2013

volvofiel;190118 schreef : Dat is toch gekkenwerk, of ben ik de enige die daar zo over denkt?

Ik ben het met je eens! De meeste mensen kunnen zo al niet rijden, laat staan met een zware aanhangwagen. Daar komt, ook bij rechtuit rijden, toch wel een beetje inzicht bij kijken. Iets dat 80% van NL mist...

@ Niels, de regelgeving bij C en D is idd gestoord. Die extra cursussen voor code 95 slaan nergens op! Maar ik vind dit (aanhangwagen) niet iets wat je zomaar moet toestaan met zoveel gewicht...

Trouwens, er was gisteren iets over Poolse truckers op het nieuws. Nederlandse chauffeurs zouden 2 jaar en 8000 euro nodig hebben om hun rijbewijs te halen.. Heb ik het toch niet zo gek gedaan met 10 dagen (enkel praktijk) en 2700 euro..... :yummie:
Inclusief theorie was het 1 maand....

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2011 15:31 #893476 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Nieuwe regels aanhangwagens 19 jan 2013
Ja maar dat is niet helemaal waar Mark. In dat onderzoek hebben ze gemiddeld. Namelijk ook mensen die ADR en dat soort extra certificaten hebben moeten halen. En dan ook nog de extra kosten als je nieuwe rijbewijs, gemiddeld genomen de kosten voor code 95 maar ook de kosten van je chauffeurspas. Dus als je dat soort kosten berekend en de tijd daarvoor neemt kom je denk ik realistich wel op zoiets terecht.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
13-12-2011 15:41 #893477 door Mark Smeets
Ik heb alle kosten daarbij in zitten, inclusief nieuwe pas, gezondheidskeuring, code 95 cursussen etc... rijlessen en examen was maar 1631 euro..... En alsof je 2 jaar fulltime moet rijlessen voor C?
Het is gewoon enorm overdreven. Dat de meeste nog te stom zijn om hun kont te vegen en 5 keer voor de theorie op moeten en 3 keer praktijk moeten doen, zeggen ze er niet bij. Zo kom ik ook aan 8000 euro ja ;) Dan zijn ze dus geen haar beter als die Polen...

Zie de bijlage voor de kosten tabel :)
C was 24 lessen (slechte rijschool), CE was 6 lessen. Alles in 1 keer gehaald.

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2011 15:45 #893478 door V300 register

v0lv0freak;190122 schreef : Ik ben het met je eens! De meeste mensen kunnen zo al niet rijden, laat staan met een zware aanhangwagen. Daar komt, ook bij rechtuit rijden, toch wel een beetje inzicht bij kijken. Iets dat 80% van NL mist...

Even een incompleet overzichtje wat je allemaal nu al mag rijden met B zonder extra (verplicht) rijonderricht:

- een bromfiets
- een Piaggio MP3 LT
- een dikke bakwagen met exact 3.500 kg lege massa
- een auto van 1.800 kg met aanhanger van 1.700 kg
- een Ferrari 458
- een T-Ford
- etc

En dat allemaal als je uit een Polo SlowMotion komt!

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
13-12-2011 15:50 #893479 door Mark Smeets
Ok ok daar heb je een punt Niels. Maar moeten we dat dan nog erger maken?
Schaf dan dat belachelijke brommerrijbewijs af (alsof ze langzamer rijden daarna, yeah right) en die code 95 rommel voor C en D. Dat heeft geen enkele toegevoegde waarde!! Het is letterlijk een pallet in de vrachtwagen zetten en tussen pionen rijden die zo staan dat het toch precies past... En doe die inzichtsvragen bij het B theorie examen ook maar weg, want zelfs met rijbewijs zijn die nog niet te maken, omdat je op een stilstaand plaatje geen snelheid kunt inschatten.

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2011 15:52 #893480 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Nieuwe regels aanhangwagens 19 jan 2013
Nee dat is nog steeds niet waar. Je moet kijken hoeveel rijlessen er gemiddeld nodig zijn. Volgens mij is dat 35 uur. Dan heb je nog de theorielessen. Vergis je niet maar de meeste volgens zo'n cursus. Dat kost je ongeveer 1500 euro als ik zo kijk bij de rijscholen.

Dus theorielessen verkeer, techniek & administratie + examens: ? 1500 euro
Rijlessen 35 uur ? 75 euro: 2625 euro
Praktijkexamen incl huur vrachtwagen: 400 euro.
(is bij vrachtwagens die extra praktijk toets besloten terrein al van toepassing als bij de bus? Zo ja reken nog maar eens 300 euro)
Geneeskundige verklaring: 100 euro
Rijbewijs: 50 euro
Chauffeurspas: 50 euro

Dan zit ik nu dus als op 5025 euro. Tel daar een eventueel her-examen bij, eventueel de opleiding CE en dan ook nog je herscholing voor code 95. Dan zal je zien dat over 2 jaar gezien die 8000 euro zo gek niet is.

Enigste waar je op kan sparen zijn die theorielessen, dat is per persoon verschillend. Ik heb het zelf niet gedaan omdat ik prima kan leren. Maar als je geen affiniteit met techniek hebt en moeilijk kan leren kan ik je zo'n techniekcursus van harte aanbevelen. Maar dan hoef je voor verkeer de cursus dus bijv. niet te volgen. Dus dat is dan nog redelijk variabel.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
13-12-2011 16:07 #893481 door Mark Smeets

Kevin;190128 schreef :
Dan zit ik nu dus als op 5025 euro. Tel daar een eventueel her-examen bij, eventueel de opleiding CE en dan ook nog je herscholing voor code 95. Dan zal je zien dat over 2 jaar gezien die 8000 euro zo gek niet is.

Dus jij vind dat allemaal normaal, herscholing en herexamen?? Dit vind ik al ruim gerekend, 35 lessen.
En dit is nog maar gemiddeld, dus er zijn nog ergere....
Oftewel, geen haar beter dan al die Polen ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2011 16:37 #893482 door V300 register

v0lv0freak;190127 schreef : Ok ok daar heb je een punt Niels. Maar moeten we dat dan nog erger maken?

Nee, integendeel zou ik zelfs willen zeggen.

Maar goed, er zit een hele industrie achter die rijbewijsnonsens (ambtenarij, CBR, rijinstructie, etc) en die hebben een overheid achter zich staan die de boel verplicht stelt.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC