variomatic versus handbakken
- V300 register
- Verbannen
-
een handbak hoeft (quasi) nooit gerepareerd te worden (zolang je er olie in hebt (gehad) en niet bij 140 km/u op de A1 van de 4 in de 1 terugschakelt)
dus iets over riemen vervangen, centrifugaalkoppeling stellen en zo..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- luchtspleet koppeling checken/nastellen
- riemspanning checken/nastellen
als je die punten keurig bijhoudt heb je zeker 100.000 km lol van je riemen en 200.000 km van je koppeling. checken doe je elke 10.000 km (interval kleine beurt). het zwakste punt is zoals gezegd het vacu?msysteem (emvk, relais, etc)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;112472 schreef : Tja, een CVT is gewoon een automaat.
Oftewel; je hebt totaal geen controle wat de auto doet qua toeren (dat gevoel heb ik er bij). Je kunt er weinig aan regelen, je kunt het niet "beheersen".
daar ben ik het absoluut niet mee eens, een riemen-CVT is g??n gewone automaat.
een gewone automaat is een 'slushbox' waarbij je geen direct gekoppelde overbrenging hebt tussen motor en wielen. Dat zorgt ook dat het toerental redelijk kan varieren bij gelijke rijsnelheid, maar geeft een hele andere rijsensatie dan een vario.
Bij een vario voel je duidelijk dat de motor direct gekoppeld is aan de wielen, en de directe reactie op het gaspedaal is dus vrijwel net zo gevoelig als bij een handbak.
De controle op "wat de auto doet qua toeren" is heel hoog, maar beinvloeding gaat via het gaspedaal en niet koppeling/pook.
weinig gas = weinig toeren, en veel gas = veel toeren.
Het traploze verloop van de overbrenging zorgt dat je de motor haast op een constant regime kunt laten draaien terwijl de snelheid ondertussen gestaag toeneemt.
Beperking van de variomatic is vooral de maximale overbrenging, ofwel de "hoogste versnelling" waarin die kan draaien. Die is niet zo groot, dus zorgt er voor dat je boven de 100 een lineair oplopend toerental hebt. 130 per uur is met een slecht geisoleerde 343 een behoorlijke aanslag op je oren.
De jongere 340's zijn een stuk stiller, die lijken wat meer te 'zoemen' op hoge snelheid.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Werkelijk geen id?? hoe dat rijdt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Rij nu tijdelijk in 'iets duits', saai hoor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Ik zou voor een vario gaan.
Het is dat ik verslaafd ben aan het rauwe karakter van de B200 en dat die niet aan een vario gekoppeld verkocht is.
roestjager;112352 schreef : om niet alleen maar te vragen heb ik al een paar punten op te noemen:
variomatic:
+ oneindig aantal versnellingstrappen
+ geen schakelpauzen
+ geschikt voor eenbenigen of gehandicapten
+ geschikt vooronhandigefiguren (die nietkunnenwillen schakelen omdat er een systeem is wat dat veel beter kan)
- hoger benzineverbruik door meer continue wrijving
- lagere topsnelheid (is die 5 km/h minder nu ?cht een nadeel?)
- lagere aanhangerlast (hangt er vanaf hoe vaak je dit nodig hebt. Als je je niet aan de regels wilt houden is een vario zelfs de betere aanhangertrekker...)
- rubber riemen kunnen breken (kwestie van goed onderhoud zoals al is gezegd)
- onaangename toerentalontwikkeling bij het optrekken (Hoe kan het nu onaangenaam zijn dat je versnellingsbak de motor bij het optrekken ALTIJD laat lopen op het toerental waarop het meeste vermogen en koppel beschikbaar is ?)
- auto kan niet aangeduwd/aangesleept worden (dat heb ik nog nooit nodig gehad, gewoon een kwestie van je auto goed onderhouden)
Handbak en vario zijn 2 totaal verschillende aandrijvingen die de auto een compleet ander gevoel geven.
Je moet gewoon eens gaan rijden in een goede vario en in een goede handbak. Dan kun je zelf kijken wat het beste bij je past.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Niels;113628 schreef : Dealtje sluiten met Anjo? Die heeft immers met jouw 360 gereden :+
Anjo heeft mij zelfs spontaan aangeboden om voorlopig in zijn vario te gaan rijden, maar eerst moest er een motorwissel plaatsvinden.
Daags erna vluchte hij naar Griekenland, dus het is er niet van gekomen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.