variomatic versus handbakken
- V300 register
- Verbannen
-
Niels;112386 schreef : Nadelen vind ik persoonlijk de hoge toeren bij hoge snelheden. Een vario is bovendien een bitch om te rijden met continu afslaande motor omdat je niet kunt starten in D, of als het vacuumsysteem faalt. Ik kan echter sinds kort uit ervaring melden hoe zalig het is als alles wel werkt zoals het hoort!
Tja Niels, ik weet niet waarom je motor steeds uit wil vallen, maar als alles goed werkt, dan is het echt een zaligheid om in te rijden!
Zoals Anjo aangeeft is het systeem iets ingewikkelder dan een schakelbak, maar al bij al valt het wel mee als je je er even in verdiept!
Ben je er nu trouwens nog niet achter wat er aan het handje is met je auto niels? Heb je Anjo er nog niet op losgelaten ondertussen of vindt hij ook het probleem niet?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
steenmar;112466 schreef : kom regelmatig in Zwolle. En heb een vario.
@ steenmar:
wat een genereus aanbod!! :y:
zwolle is voor mij het dichtste bij, maar daar je er enkel 'regelmatig komt' zal het practisch gezien wel erg moeilijk worden iets vast te leggen.
desalniettemin: veel dank!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
kun je die zaligheid -voor de niet variomaat- niet eens wat verder verdiepen/uitdiepen?Dendorssers;112511 schreef : dan is het echt een zaligheid om in te rijden!
goed, die sjonnies met hun omgekeerde petje hebben bij het stoplicht het nazien, maar er zal toch wel iets meer te (ver)melden zijn? :snif:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Het is niet de snelheidsbeleving, maar het feit dat als je het gas indrukt hij gewoon blijft trekken!
Geen aarzelingen, geen schakelvertragingen... gewoon gaan-gaan-gaan!
Als er ooit een 1,7 of 2 liter met vario was geweest, dan trok je echt nog meer los dan dat je nu los kan trekken, want zoals al eerder gezegd, je bent altijd als eerste weg bij het stoplicht!
Tip, wordt lid, kom naar een evenement en er zal zeker wel iemand zijn die je zijn vario is wil laten testen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
ik merkte dat beide versnellingsbakken hun charmes hebben doordat ze volgens een compleet ander principe werken. aan de ene kant is het koppelen, schakelen en doortrekken tot de 120 in z'n 3 gigantisch gaaf, aan de andere kant het relaxte rijden met enkel je rechtervoet.
door die rijervaring met versnellingsbakken die in orde zijn zeg ik 50/50, een keuze heb ik er niet door kunnen maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Het enige wat ik inderdaad mis is het lekker doortrekken in zn 3.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Dendorssers;112511 schreef : Ben je er nu trouwens nog niet achter wat er aan het handje is met je auto niels? Heb je Anjo er nog niet op losgelaten ondertussen of vindt hij ook het probleem niet?
Ach de carburateur wordt toch afgesteld door de keurmeester dus dat is straks ook over.
Maar goed, de zaligheid van een vario.
- ontspanning dankzij ontlaste linkervoet
- geen kruipneiging, dus voet van de rem bij een rood licht
- geen krachtsonderbreking, dus vloeiend optrekken en geen oncomfortabele 'knal' bij kickdown als in een gewone automaat
- altijd de juiste overbrenging, dus nooit een 'gat' tussen twee versnellingen, op hellingen bijvoorbeeld
- goede motorremwerking, itt de meeste automaten
Joost, het 'controleren' van je toerental doe je voor een groot deel met je gaspedaal, net als in een handbak eigenlijk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Niels;112548 schreef :
Joost, het 'controleren' van je toerental doe je voor een groot deel met je gaspedaal, net als in een handbak eigenlijk
Volgens mij snap je niet wat ik bedoel.
Als je met een aanhanger rijdt wil je zelf de controle hebben over de motor lijkt me, dan hoef je geen apparaat te hebben dat dat voor je doet. Ik kan het zo niet uitleggen wat ik precies bedoel.
Maar goed, da's mijn mening

Zelf zou ik niet gauw een CVT kopen in ieder geval.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Het enige dat ik de handbak nageef is de koppeling, omdat je die in een noodgeval (slip) kan intrappen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.