variomatic versus handbakken

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-07-2009 07:42 #787296 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic variomatic versus handbakken

Niels;112386 schreef : Nadelen vind ik persoonlijk de hoge toeren bij hoge snelheden. Een vario is bovendien een bitch om te rijden met continu afslaande motor omdat je niet kunt starten in D, of als het vacuumsysteem faalt. Ik kan echter sinds kort uit ervaring melden hoe zalig het is als alles wel werkt zoals het hoort!

Tja Niels, ik weet niet waarom je motor steeds uit wil vallen, maar als alles goed werkt, dan is het echt een zaligheid om in te rijden!
Zoals Anjo aangeeft is het systeem iets ingewikkelder dan een schakelbak, maar al bij al valt het wel mee als je je er even in verdiept!

Ben je er nu trouwens nog niet achter wat er aan het handje is met je auto niels? Heb je Anjo er nog niet op losgelaten ondertussen of vindt hij ook het probleem niet?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-07-2009 07:45 #787297 door V300 register

steenmar;112466 schreef : kom regelmatig in Zwolle. En heb een vario.

@ steenmar:
wat een genereus aanbod!! :y:
zwolle is voor mij het dichtste bij, maar daar je er enkel 'regelmatig komt' zal het practisch gezien wel erg moeilijk worden iets vast te leggen.
desalniettemin: veel dank!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-07-2009 07:53 #787298 door V300 register

Dendorssers;112511 schreef : dan is het echt een zaligheid om in te rijden!

kun je die zaligheid -voor de niet variomaat- niet eens wat verder verdiepen/uitdiepen?
goed, die sjonnies met hun omgekeerde petje hebben bij het stoplicht het nazien, maar er zal toch wel iets meer te (ver)melden zijn? :snif:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-07-2009 07:58 #787299 door V300 register
Tja, hoe kan je het beschrijven!
Het is niet de snelheidsbeleving, maar het feit dat als je het gas indrukt hij gewoon blijft trekken!
Geen aarzelingen, geen schakelvertragingen... gewoon gaan-gaan-gaan!

Als er ooit een 1,7 of 2 liter met vario was geweest, dan trok je echt nog meer los dan dat je nu los kan trekken, want zoals al eerder gezegd, je bent altijd als eerste weg bij het stoplicht!

Tip, wordt lid, kom naar een evenement en er zal zeker wel iemand zijn die je zijn vario is wil laten testen! :D

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2009 09:42 #787303 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic variomatic versus handbakken
mijn blauwe was van oorsprong variomatic, die heb ik omgebouwd naar handbak vanwege de T conversie. ik heb dus met exact dezelfde auto en motor als cvt en als 5 bak gereden.

ik merkte dat beide versnellingsbakken hun charmes hebben doordat ze volgens een compleet ander principe werken. aan de ene kant is het koppelen, schakelen en doortrekken tot de 120 in z'n 3 gigantisch gaaf, aan de andere kant het relaxte rijden met enkel je rechtervoet.

door die rijervaring met versnellingsbakken die in orde zijn zeg ik 50/50, een keuze heb ik er niet door kunnen maken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-07-2009 10:03 #787308 door V300 register
Met een goed werkende en correct afgestelde vario vind ik met een cvt rijden lekkerder dan een schakelwagen.

Het enige wat ik inderdaad mis is het lekker doortrekken in zn 3.....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-07-2009 13:35 #787318 door V300 register
Variomatic is prachtig als de emvk en tachnorelais en de vario zelf goed is., dan is het een genot... De meeste vario,s mankeert wel het een en ander aan, kapote emvk bijvoorbeeld.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-07-2009 19:46 #787331 door V300 register

Dendorssers;112511 schreef : Ben je er nu trouwens nog niet achter wat er aan het handje is met je auto niels? Heb je Anjo er nog niet op losgelaten ondertussen of vindt hij ook het probleem niet?

Ach de carburateur wordt toch afgesteld door de keurmeester dus dat is straks ook over.

Maar goed, de zaligheid van een vario.
- ontspanning dankzij ontlaste linkervoet
- geen kruipneiging, dus voet van de rem bij een rood licht
- geen krachtsonderbreking, dus vloeiend optrekken en geen oncomfortabele 'knal' bij kickdown als in een gewone automaat
- altijd de juiste overbrenging, dus nooit een 'gat' tussen twee versnellingen, op hellingen bijvoorbeeld
- goede motorremwerking, itt de meeste automaten

Joost, het 'controleren' van je toerental doe je voor een groot deel met je gaspedaal, net als in een handbak eigenlijk :)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2009 19:57 #787336 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic variomatic versus handbakken

Niels;112548 schreef :
Joost, het 'controleren' van je toerental doe je voor een groot deel met je gaspedaal, net als in een handbak eigenlijk :)

Volgens mij snap je niet wat ik bedoel.
Als je met een aanhanger rijdt wil je zelf de controle hebben over de motor lijkt me, dan hoef je geen apparaat te hebben dat dat voor je doet. Ik kan het zo niet uitleggen wat ik precies bedoel.

Maar goed, da's mijn mening :)

Zelf zou ik niet gauw een CVT kopen in ieder geval.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-07-2009 23:30 #787362 door V300 register
Ik snap heus wat je bedoelt, maar je ziet het verkeerd. Een variomatic past door de inherente eigenschappen juist altijd de goede overbrenging toe, ook met een aanhanger. Je bent zelfs beter af omdat een vario praktisch hetzelfde spectrum van overbrengingsverhoudingen kent als een handgeschakelde vierbak, maar dan aangevuld met alle mogelijke verhoudingen die daartussenin liggen.

Het enige dat ik de handbak nageef is de koppeling, omdat je die in een noodgeval (slip) kan intrappen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC