variomatic versus handbakken

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-07-2009 21:57 #629249 door V300 register
variomatic versus handbakken is gemaakt door V300 register
om nog maar een vraagje in de groep te gooien:
hoe zit het met de voordelen/nadelen van de variomatic tegenover de 5-bak (betrokken op 340)?

om niet alleen maar te vragen heb ik al een paar punten op te noemen:
variomatic:
+ oneindig aantal versnellingstrappen
+ geen schakelpauzen
+ geschikt voor eenbenigen of gehandicapten
+ geschikt voor onhandige figuren (die niet kunnen schakelen)
- hoger benzineverbruik door meer continue wrijving
- lagere topsnelheid
- lagere aanhangerlast
- rubber riemen kunnen breken
- onaangename toerentalontwikkeling bij het optrekken
- auto kan niet aangeduwd/aangesleept worden

5-bak:
+ auto kan aangesleept/geduwd worden
+ normaal schakelproces/geluidsontwikkeling
+ beter remmen op de motor
+ lager brandstofverbruik bij dezelfde rijstijl als variomatic
+ hogere aanhangerlast
- twee benen en armen zijn wel een voorwaarde
- versleten koppelingsplaat en druklager zijn mogelijk

nou, ik heb dus wel mijn best gedaan toch? :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2009 22:23 #787155 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic variomatic versus handbakken
topsnelheid mwah, ik merk alleen dat de vario wat minder hard trekt als een handbak boven de 140 en dat de vario een soort van dood punt heeft tussen 80 en 120 kmh omdat een handbak in dat gebied beter trekt.

het afremmen op de motor gedeelte ben ik het niet eens, een vario remt juist sterker op de motor af.

de allerlaatste zin mag je wat mij betreft ook wegstrepen, als je een vario koppeling niet bijhoud krijg je hetzelfde resultaat, druklager is wel incidenteel bij een vario.

heb nog een paar toevoegingen in vario vs handbak:
+ veel meer rijplezier in een vario, veel relaxter rijden (het is nooit huuh in welke versnelling staat ie? als je voor het stoplicht staat)
+ nooit je motor af kunnen laten slaan door een te snel opkomende koppeling
+ ?ltijd als eerste weg bij het stoplicht
- iets complexer aansturingssysteem voor de versnellingsbak; als je er een beetje wegwijs in bent stelt het alsnog niets voor
- iets complexer onderhoud; echter des te vaker je dit gedaan hebt des te makkelijker het wordt en des te sneller het gaat

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-07-2009 22:29 #787161 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic variomatic versus handbakken
Ik heb ook het gevoel dat de vario-bak storingsgevoeliger is. Ik hoor vaker dat er een vario kaduuk gaat dan een handbak. Iets zegt mij ook dat de diff's van een handbak degelijker zijn dan die van een vario, maar durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Daarnaast is de vario in zijn geheel toch ook zwaarder dan een handbak?

Ik ben zelf een controlfreak: ik rijdt dus nu eenmaal liever met een handbak ;)
Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat je over de handbak gerust een pk'tje of 200 kunt sturen.............doe je dat met een vario (WIE GAAT HET PROBEREN?) dan wordt 't een burn-out van de riemen vrees ik :lol:
De handbak is zuiniger, voelt feller aan en trekt op hogere snelheden lekkerder door. Geef mij maar een handbak........................diff vastbraaje en dwarsgooie die boel :+

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2009 22:34 #787163 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic variomatic versus handbakken

Ovlov 3.6L;112369 schreef : De handbak is zuiniger, voelt feller aan en trekt op hogere snelheden lekkerder door. Geef mij maar een handbak........................diff vastbraaje en dwarsgooie die boel :+

ja daar ben ik het eigenlijk ook wel mee eens,

Ovlov 3.6L;112369 schreef : Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat je over de handbak gerust een pk'tje of 200 kunt sturen.............doe je dat met een vario (WIE GAAT HET PROBEREN?) dan wordt 't een burn-out van de riemen vrees ik :lol:

ik denk dat dat nog best discussiabel wordt, de vario gaat het met een betere koeling (i'm talking oliekoelers + pompjes op primair en secundair) redden, de riemen zullen niet doorslippen maar zichzelf vaster trekken door de wrijving.

the very biggest problem is de koppeling. 200pk op een std centrifugaalkoppeling, forget it. gesinterde voetkoppeling; yes.

ik zou het voor de fun graag uit willen proberen, maar ik heb geen zin om voor zo'n tijdelijk projectje een aandrijfas proffesioneel aan te passen en te laten balanceren, dat is een iets te duur geintje voor "voor de fun"

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-07-2009 23:32 #787177 door V300 register
Het lijstje dat je geeft tav de variomatic doet me een beetje vermoeden dat je voorkeur al bepaald is, maar toch een paar gedachten mijnerzijds.

Schakelen is in een 340 geen heel inspirerend werk, dus dan liever een automaat. In een Peugeot 404, Citro?n 2CV of een auto als een Volvo S60 is het een deel van de beleving, in een 340 vind ik het niet boeiend genoeg. De 1.4 past qua karakter uitstekend bij de variomatic.

Nadelen vind ik persoonlijk de hoge toeren bij hoge snelheden. Een vario is bovendien een bitch om te rijden met continu afslaande motor omdat je niet kunt starten in D, of als het vacuumsysteem faalt. Ik kan echter sinds kort uit ervaring melden hoe zalig het is als alles wel werkt zoals het hoort!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-07-2009 07:14 #787193 door V300 register

Niels;112386 schreef : Het lijstje dat je geeft tav de variomatic doet me een beetje vermoeden dat je voorkeur al bepaald is

je lijkt jomanda wel!
gevoelsmatige zou ik idd. een handbak kiezen (heb tot dusver geen prettige ervaringen met automaten, de enige (!) was een bmw 5 serie (oude, hoge) met turbodiesel en automaat (was een leenauto na autoschade)).
ik vond het niet fijn rijden (??)

met een variomatic (300) heb ik ook nog nooit gereden, en het zou kunnen dat ik dat wel fijn vind.. is niet zo een twee drie te regelen (of beschikt het forum over leenauto's?)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-07-2009 12:36 #787208 door V300 register
Leenauto's, vast niet, maar je kan wel met iemand mee rijden. Vario rijdt best geinig en voor mij is dat de enige manier om in een 3 te kunnen rijden. (schakelbak past niet, te kleine wagentjes voor mij, te weinig ruimte tussen koppeling en stuur)

Ik ben ook niet echte en automaten liefhebber, maar een vario is wel te pruimen. Dat als eerste weg zijn heeft geinige effecten... met een 1.4 van 24 jaar een modern ding wegrijden is leuk. (maar niet als de riemen dan slippen... toch eens afstellen bij Lijntje)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-07-2009 19:22 #787254 door V300 register
Waar woon je ergens Robb ? Ik woon op Voorne-Putten, werk in Zoetermeer en kom regelmatig in Zwolle. En heb een vario. Als het een beetje past, mag je er best een stukje mee rijden.

Maar je kunt natuurlijk ook altijd naar een 'verkopende partij' gaan en dan een proefritje maken.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2009 20:20 #787260 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic variomatic versus handbakken
Tja, een CVT is gewoon een automaat.
Oftewel; je hebt totaal geen controle wat de auto doet qua toeren (dat gevoel heb ik er bij). Je kunt er weinig aan regelen, je kunt het niet "beheersen".

Een handbak heeft als 'nadeel' dat 'ie minder snel weg is bij het verkeerslicht dan een vario.
Een variomatic is enorm snel, maar als je de snelweg opdraait maakt het geen ene moer meer uit of je nu een handbak of een cvt hebt, je moet toch planken om normaal op snelheid te komen.

Mijn advies: neem een 2-liter, die is uiteindelijk het snelst :+
Qua verbruik wel weer nadelig; met stadsverkeer zo'n beetje 1:10.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-07-2009 23:37 #787289 door V300 register

volvofiel;112472 schreef : Een handbak heeft als 'nadeel' dat 'ie minder snel weg is bij het verkeerslicht dan een vario.
Een variomatic is enorm snel

voor mij persoonlijk is 'snel weg komen bij het verkeerslicht' wel de laatste reden om een automatische auto te willen.
voor frequent filerijden ('stop and go") lijkt het me eerder een voordeel, maar filerijden doe ik nauwelijks.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC