Voor de computer freaks, linux?
- Mark Smeets
- Moderator
-
Ik heb een oude pc gekregen van iemand, maar helaas zonder software..
Het is een pentium 3 met 768 (3 X 256) MB werkgeheugen. Dus nog snel genoeg om mee te werken.
Zelf heb ik er nu al 2 keer XP op gezet, maar doordat (....) liep dit op niks uit..
Nu zat ik eraan te denken om linux te installeren, aangezien dit gratis software is. Maar ik heb hier geen ervaring mee en weet ook niet welke versie ik het beste op een pentium 3 kan installeren. XP liep prima op deze pc.
Het doel van de pc is, om hem te gebruiken voor te downloaden, aangezien ik mijn laptop hiervoor niet wil gebruiken (school doeleinde etc..) Owja en msn voor mijn zusje (de pc staat op haar kamer) :+
Nu is mijn vraag dus:
welke versie van linux zou ik moeten hebben?
En werkt linux een beetje samen met microsoft.. zou ms word bijvoorbeeld op linux gewoon draaien?
Of heeft iemand misschien een idee hoe ik (.....) :f
alvast bedankt voor de reacties!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Je zou Ubuntu kunnen proberen, die doet een aardige slag naar gebruiksgemak enzo. Compatibiliteit met Windows is aardig, dankzij Wine en andere windows emulators (en zelfs programma's die windows programma's virtualiseren, zeg maar in een "bubbel" rechtstreeks in Linux aanbieden). Je zal er alleen wel wat tijd en moeite in moeten steken, het werkt allemaal flink anders dan Windows en je zal waarschijnlijk innige vriendjes met Google moeten worden om alles ?cht precies naar je wensen te hebben.
Maar als je geen ervaring met linux hebt en dat mocht een obstakel lijken te zijn/worden, waarom probeer je dan niet aan Windows 2000 Professional te komen? Werkt ook prima!
- V300 register
- Verbannen
-
Wordt over t algemeen gezien als de meest handige linux distributie voor desktop gebruik. Zit veel multimedia ondersteuning etc standaard ingebouwd.
Destijds heb ik het er weer afgegooid omdat ik het niet voor mekaar kreeg om het op de harddisk te installeren z?nder steeds bij het opstarten te moeten kiezen welk OS dat ie ging laden.
- V300 register
- Verbannen
-

we zijn het wel eens over Ubuntu iig

edit aanvulling; in Ubuntu heb je een KDE (K desktop environment) wat veel lijkt op de windows en OSX interface
1 van de standaard ge?nstalleerde programma's is 'kopete' en dat is een multi-netwerk chatprogramma.
dat kun je dus gebruiken om mee op MSN, ICQ, etcetc te chatten.
er zijn daarnaast nog een hoop andere programma's die MSN kunnen gebruiken, maar die moet je dus apart installeren.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik kan je nog wel (...).
- V300 register
- Verbannen
-
terminal openen -> tik in "apt-get install <naam_van_programma" en duw op enter en je bent klaar, programma wordt voor je gedownload, ge?nstalleerd en geconfigureerd
(of natuurlijk via de grafische package manager)
in Windows moet je eerst zoeken naar de site an de maker, zoeken waar je kunt downloaden en dan nog apart installeren. nou, ik kies toch lekker voor de Ubuntu manier (of een andere linux package manager...)
trouwens, ik zou zelf "Linux Mint" ( www.linuxmint.com ) proberen die is gebaseerd op Ubuntu maar is eigenlijk nog meer op gebruikersvriendelijkheid gericht.
Gebruik ik zelf nu ook, ik ben absoluut geen beginner wat betreft Linux maar ik ben gewoon veel te lui om mijn eigen distributie up-to-date te houden

- V300 register
- Verbannen
-
Er is wel een KDE-variant, die heel subtiel Kubuntu wordt genoemd.
- Mark Smeets
- Moderator
-
setsunakaede;85665 schreef : Maar als je geen ervaring met linux hebt en dat mocht een obstakel lijken te zijn/worden, waarom probeer je dan niet aan Windows 2000 Professional te komen? Werkt ook prima!
Is het bij windows 2000 professional dan niet nodig om je online te registreren? Dan zou dat nog een goede optie zijn, aangezien deze pc origineel ook windows 2000 heeft gehad. Die software kan ik vast wel iemand laten downloaden.
Overigens, windows 2000 herkent ook al gewoon memorysticks he? Want windows 98 heeft dat nog niet.. en dat is toch wel lastig.
eipmiw;85671 schreef : Ubuntu idd het beste. Zelfs aan te haken bij een netwerk. Zou wel een gratis schijfje bestellen. Duurt plm 2 weken. Maar owee als je software probeert te downloaden....dat is een ramp
Ik kan je nog wel (...).
Zijn dit (...) die je zelf niet meer nodig hebt? Dan PM ik je even, dan kun je ze via PM terug sturen. (.....)
Bedankt voor alle tips over linux. Ik ga me vrijdag inlezen in de materie, en dan ook met die pc aan de slag. Morgen nog 1 tentamen en dan 3 dagen de tijd om die pc aan de gang te krijgen

- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-