Kan ik het beste mijn 340DL houden of verkopen...?
- V300 register
- Verbannen
-
Ik ben nieuw op het forum en ben onlangs tot twee keer toe door een lid van de Volvo club op de hoogte gesteld van de club; voor het eerst (in Enschede) door een bezitter van een witte Volvo 360 2.0, waar ik een tijdje mee heb staan praten, en de tweede keer door een bezitter van een 340 die we in De Lutte tegenkwamen. Helemaal enthousiast geworden door de leuke ervaring met beide personen, was ik eigenlijk van plan zeer binnenkort ook lid te worden. Echter... juist nu begonnen er wat probleempjes op te treden, die me doen overwegen of ik de auto misschien beter kan verkopen of niet, en ik zoek daar advies over...
Het gaat om een 5-deurs Volvo 340DL (redline, voor zover ik heb begrepen?), variomatic, 1.4 met slechts 132.145 KM op de teller (de auto is van mijn grootvader geweest, die hem in 1988 nieuw heeft gekocht bij Nierop, Amsterdam). De carroserie is ook nog vrij goed; wel wat roest op sommige plekjes, en op zich is hij altijd goed onderhouden (zo is er afgelopen zomer bijv. nog helemaal een nieuwe koperen remleiding onder geplaatst, en in januari 2008 nieuwe koppelingsplaten), dat is dus allemaal gunstig. Maar ja, het is inmiddels een auto van 21 jaar oud, en er komen een aantal standaardonderhoudzaken naar voren, die tegelijk vallen met een wens naar een grotere auto, wegens gezinsuitbreiding...
Hetgeen momenteel stuk is, is simpel: ??n van de twee aandrijfriemen is geknapt, en de auto rijdt nu dus (op zich goed, overigens) op 1 riem. Gelukkig heeft deze versie een differentieel, dus er kan zelfs gewoon (zij het rustig en voorzichtig) mee gereden worden. Tevens doet zich nu een vreemd probleem voor dat denk ik hieraan geli?erd is: als de motor behoorlijk warm is gelopen, laat de pook zich niet meer makkelijk in de 'D' of 'R' zetten (soms zelfs in het geheel niet). Na starten, doe ik daartoe telkens gelijk de choke bijna helemaal dicht, zodat de motor met hele lage toeren draait, en verplaats dan de pook (zodat het koppelen makkelijker gaat). Qua vervanging van de riem heeft Furness, Enschede, een schatting afgegeven van 200 Euro voor de riem, plus +/- 50 Euro voor montage.
Waar ik nu m.n. mee zit, is de alom bekende afweging die men zo nu en dan met oudere auto's heeft: laten repareren, of toch kiezen voor een geheel andere auto, die tevens ook groter is? :confused:
Als het aan mijn vrouw en oudste dochter ligt, is de keuze snel genomen; zij vinden de 340 nl. bepaald niet cool, dus er is ook nog een grote "externe motivatie" hunnerzijds om voor het laatste te kiezen.

Dus... ik sta in dubio: een reparatie laten uitvoeren, en hopen dat het goed blijft voor enige tijd, of de auto nu reeds van de hand doen... Ik ben zelf wel erg technisch onderlegd, maar slechts beperkt op het gebied van auto's en ik heb verder ook geen (toegang tot een) brug etc. om er zelf veel aan te sleutelen: ik vind de inschatting dan ook lastig, en mede daardoor (en de andere genoemde "motivatie") ben ik geneigd inderdaad de Volvo in de verkoop te doen...
Mocht dat inderdaad het geval zijn, dan zou het het einde van een lang stukje familiegeschiedenis worden, en zou ik de auto graag aan gaan bieden aan een liefhebber van de Volvo 300 club.
Wat is nu dus wijsheid? Heeft iemand goede suggesties? Bestaat er trouwens doorgaans veel interesse voor het model dat ik heb (als ik het goed heb begrepen is deze niet het meest gangbare model)?
Groet en alvast bedankt!
Olaf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Voor de kosten die je kwijt bent aan deze reparatie, zelfs al sje het laat repareren, heb je geen wagen waarvan jij weet dat ie verder goed is...
- V300 register
- Verbannen
-
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Eventuele roest is meestal makkelijk te herstellen.
Onderhoudskosten aan een 300 hoeven nooit hoog te zijn. De leeftijd en kmstand is minder belangrijk dan het onderhoud.
We hebben een dynamische club en schromen niet om advies te geven of te helpen.
Deze auto kent zeker heel veel (actieve) liefhebbers. Daarnaast vind je bij veel andere auto's niet de heerlijke stoelen en achterbank en zitruimte terug. En dan nog de zeer ruime kofferbak, vooral het vloeroppervlak. De technieck is slim en het verbruik met een automaat kan ook 1 op 15 zijn.
Daarnaast hoef je op deze auto's niet af te schrijven. Bij goed onderhoud blijven ze in prijs en wellicht stijgen ze in prijs. In ieder geval zijn er nu al taxatiewaardes tot aan 10.000 euro vastgesteld.
Auto is ook veilig. Kijk bijv. maar naar de kokerbalken in de deur, de ruimte tussen buitenkant en zitgedeelte, de bumperconstructie met kreukzones en nog vele andere doordachte veiligheidsmaatregelen.
Advies: zeker niet wegdoen, ze zijn ook nog goedkoop in de verzekering en makkelijk te repareren, veilig en kunnen heel betrouwbaar zijn bij goed onderhoud, getuige ook de afgelopen 20 jaar.
- V300 register
- Verbannen
-
Voor die problemen met je vario en koppeling kan je mss is langs Anjo gaan, die sleuteld voor 50 euro en die riemen kan je zelf bestellen voor 150 euro, dus dan ben je weer 50 euro goedkoper uit! Je kan hem wel een PB'tje sturen, dan hoor je het direct van hem. Hij staat hier op her forum als AvdAkker, hij is lid van de technische commisie van de club en heeft al heel wat ervaring met de Vario, dus bij hem zit je ook zeker goed voor de reparatie!
- Mark Smeets
- Moderator
-
Van deze auto weet je dat hij van een goed huis komt. Waarschijnlijk heb je ook wel enig idee of hij altijd zijn beurten op tijd kreeg etc..
Of een nieuwe grote auto dan beter is.. ik weet niet wat het budget is en dat gaat ons ook verder niks aan. Maar ik ga ervan uit dat het ook een 2dehands wordt, en dan kun je ook veel onhoud tegen komen...
Verder weet ik ook niet of het budget 2 auto's toelaat.. Ik neem aan dat hij wel al op oldtimer verzekering zou kunnen (20 jaar of ouder)?
Anders, als een grotere auto binnen zeer korte tijd echt nodig is, en 2 auto's is niet realistisch, dan zou ik zeggen, doe hem nu weg.
Het is wel een 'bijzonder' model, zo'n redline, maar de markt voor een 340 is nu niet bepaald zo goed, dat hij erg veel zal opbrengen in de verkoop (helaas!). Dan is het misschien beter die 200 euro te sparen en voor een nieuwe te kijken.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Het zijn maar kleine klusjes. Ik zou het niet bij Volvo laten doen, die weten meestal niet eens meer hoe zo'n oude auto werkt en rekenen belachelijk hoge prijzen.
Ik weet niet hoe groot je gezin is, maar ik weet dat je makkelijk met 3 kids + bagage in zo'n auto past.
Een Redline is zoals al eerder genoemd is, een redelijk zeldzaam model en de onderhoudskosten zijn met behulp van de club (sleuteldagen en spontane hulp van clubleden) lager dan elke andere auto.
Een grotere, nieuwere, duurdere auto betekent ook meer en duurder onderhoud...
Natuurlijk zijn wij allemaal bevooroordeeld en zullen we bijna nooit iemand aanraden om zijn 300 te verkopen...

- V300 register
- Verbannen
-
Bodejodel;84671 schreef : Als dat de enige problemen zijn zou ik de reparaties gewoon uitvoeren.
Het zijn maar kleine klusjes. Ik zou het niet bij Volvo laten doen, die weten meestal niet eens meer hoe zo'n oude auto werkt en rekenen belachelijk hoge prijzen.
Ik weet niet hoe groot je gezin is, maar ik weet dat je makkelijk met 3 kids + bagage in zo'n auto past.
Een Redline is zoals al eerder genoemd is, een redelijk zeldzaam model en de onderhoudskosten zijn met behulp van de club (sleuteldagen en spontane hulp van clubleden) lager dan elke andere auto.
Een grotere, nieuwere, duurdere auto betekent ook meer en duurder onderhoud...
Bedankt allemaal alvast voor de reacties!
Ik heb net nog even wat gespeurd op het forum in de "Gespot" categorie, en zowaar... het lid met wie ik de eerste keer heb staan praten is 'elpee', zie de post van 18-9-2008.

Grappig dat mijn auto dus blijkbaar al vaker gespot was.

Wellicht kan hij wat meer over mijn auto en de algemene conditie vertellen, en of het inderdaad een redline is (hij heeft in ieder geval een rode lijn over de zijkanten lopen, in de lengte).
Sinds het gesprek met hem, heb ik wel zelf ??n roestprobleempje (linkerachterportier, net onder het raam) opgelost: schuren - plamuren - juiste kleur lak laten mengen - bijverven.
Bodejodel;84671 schreef : Natuurlijk zijn wij allemaal bevooroordeeld en zullen we bijna nooit iemand aanraden om zijn 300 te verkopen...
Hahaha, ja, gezien de missie van de club kan ik dat goed begrijpen...

Maar goed, mijn rekensom zou dan moeten zijn:
(uitsparing kosten reparatie + opbrengst 340DL) - aanschaf andere auto (2e hands, inderdaad).
Afhankelijk van wat daar uit zou komen, zou de keuze makkelijker te maken zijn. Afijn, mocht iemand op zoek zijn naar een dergelijk model, dan zou ik verkoop zeker overwegen...
Groet en bedankt,
Olaf
PS: De stoelen zitten inderdaad fijn! Hiervoor hadden we een Toyota Carina II uit 1990 met 287K op de teller toen 'ie helaas het loodje legde in een frontale botsing (hoewel... de motor startte nog!): een dijk van een wagen, maar die stoelen gaven na zo'n 1,5 uur rijden echt rugklachten; nooit last van gehad in de Volvo.
- V300 register
- Verbannen
-
Make, duidelijk...Als dat alles is...! Daar kunnen er genoeg hier jaloers op zijn.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
nieuw kosten ze rond de 140 euri (bestellen bij www.dafhobby.nl ) en ik leg ze er idd voor 50 euri op.
problemen met de schakelstang, en een in januari '08 vervangen koppelingsplaat kunnen in direct verband staan. ben benieuwd of de zooi correct gemonteerd is.