Autohobby = Geldverspilling ?
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Bodejodel;63476 schreef : Nee Conny, wel opletten hoor: Ik heb m?jn achterwisser aan Harry verkocht... Volgens mij voor 25 euro inclusief bedrading en slangetjes? ...
Maar wel zonder schakelaartje

- V300 register
- Verbannen
-
De berichten over 'andersoortige' geldverspilling hebben een eigen topic gekregen, dat is in V3C Caf? achtergebleven.
Show hier dus je laatste, al dan niet nutteloze, maar in ieder geval geldverslindende aankoop!
Om nog even terug te komen op de VDO cruisecontrol waar ik het topic mee begonnen was; die set was inderdaad geldverspilling, want hij was niet compleet!! Het belangrijkste onderdeel (waar de meegeleverde inbouwinstructie ongeveer de helft mee vol staat) zat er niet bij; de gasklepmotor.
ik had bij het binnenkomen van het pakketje al mn bedenkingen; "dit is wel heel klein" en het bleek dus ook niet te kloppen.
na wat over en weer gemail met de verkoper (hij beweerde de set ook gekocht te hebben als compleet, en hij wist dus niet dat dat niet klopte - technisch was ie al helemaal niet, bleek wel) ben ik akkoord gegaan met een compensatie van 25 euro. per saldo heb ik dus plm 80 incl. verzendkosten betaald voor deze hoop nutteloze onderdelen.
Maar; nu zat ik dus weer regelmatig op ebay te loeren; meeste wat voorbij komt zijn complete sets voor vrij veel geld (een set nieuw in doos, ging voor meer dan 200 euro weg) maar toen zag ik de volgende staan;
[ATTACH]939[/ATTACH]
[ATTACH]940[/ATTACH]
met omschrijving:
Verkaufe einen defekten Geschwindigkeitsregler der Firma VDO.TempostatTyp 83.601 Nennspannung 12 Volt.Mit zwei Stellmotoren siehe Bilder.Dies ist ein Privatverkauf,deswegen keine Garantie und R?cknahme.
wat mij dus opviel: Mit zwei Stellmotoren !!! dus een complete set (welliswaar defect, maar dat ligt aan de "computer") met 2 x hetgene wat ik nodig heb.
Na wat op en neer mailen -op het plaatje staat maar 1 motor, en ik was benieuwd welk deel er defect was- bleek het dus inderdaad om 2 stelmotors en 1 'restzooi' met defecte stuurunit te gaan.
Geboden, veiling gewonnen met 52 euro (kwam wel 16 bij voor verzending) maar al bij al heb ik voor minder dan 150 euro 2 redelijk complete setjes.
Nu heb ik al een ebay ad gezien van iemand die reparatiekits voor die stuureenheid verkoopt voor 25 euro. Hij verraadt de clou eigenlijk al in de advertentie; het gaat om de elko's en de vermogenstransistors. (elko's zijn elektrolyt kondensatoren die na verloop van tijd uitdrogen en dan hun werking verliezen)
ik heb dus goede hoop dat met een paar nieuwe flut onderdeeltjes en wat soldeerwerk, de tweede set ook werkend te maken is.
- V300 register
- Verbannen
-
het exemplaar van de eerste set is op de kortste stand afgezaagd, niet handig want dan 'klikt' hij nogal zwaar.
bij de 2e set zit een oerlelijke "kast" met 3 knoppen. De rode uitknop is zelfs van achteren verlicht!
- V300 register
- Verbannen
-
uhhh OK; :crazy1: waaraan dan?
nou... Hieraan dus:
[ATTACH]1005[/ATTACH]
Een "VOLVO TOP EXECUTIVE" radio.
typisch is dat deze radio g??n zichtbare display elementen heeft als ie uitstaat. pas als de radio aangezet wordt, gaat de verlichting aan en zie je het venster. Met de flits van de camera krijg je ook een idee:
[ATTACH]1006[/ATTACH]
[ATTACH]1010[/ATTACH]
[ATTACH]1007[/ATTACH]
wel zijn er nog wat raadsels bij de aansluiting.
rechtsboven in beeld de "gewone" Volvo stekker; met plus, antennevoeding en massa, en 4 draden voor de 2 frontspeakers.
midden boven de grijze voor de 2 achterspeakers.
daaronder de 'standaard' antenne aansluiting.
Maar dan linksonder; een afgedopte BNC coax aansluiting!?
En midden onder; 3 onbekende dunne draadjes naar een 4-voudige connector??
links op de radio zelf zie je een zwarte plug, daar staat bij AVI
daarboven een aansluiting voor de microfoon.
- V300 register
- Verbannen
-
Deze radio heeft dus buiten de mogelijkheid om programma's op te nemen, ook de mogelijkheid om hem als memorecorder te gebruiken. Daarvoor zit er een microfoonaansluiting achterop de radio, die je via een kabel naar dit paneeltje kunt doorlussen:
[ATTACH]1011[/ATTACH]
de microfoon zelf kun je bij niet-gebruik in het dashboardkastje opbergen:
[ATTACH]1012[/ATTACH]
en het is nog een Volvo microfoon ook!!
[ATTACH]1013[/ATTACH]
- J. Ruiter
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
vandaar in het topic geldverspilling

ik heb adhv het typenummer/naam wat info online gevonden. het schijnt dus dat deze radio een (veel) beter geluid geeft dan de meeste volvo radio's.
ik heb bijvoorbeeld deze wel eens getest;
[ATTACH]1015[/ATTACH]
dat vond ik dus echt voor geen meter klinken...
de aanvullende info is ook nog dat de "AVI" aansluiting op de achterkant een soort voorloper van RDS geweest is,
Automatische Verkehrs Information. Kun je bijna niks over vinden omdat het "overruled" wordt op internet, door informatie over .avi videobestanden.
en.wikipedia.org/wiki/Autofahrer-Rundfunk-Informationssystem
de extra BNC-plug met kabel lijkt daar ook voor bedoeld te zijn.
het zou ook kunnen dat dit simpelweg een ander type antenne ingang is.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Echt iets voor de Nederlandsche Jaaren tachtig Executive om op de achterbank van z'n Lease-Winner casettebandjes in te spreken! :humor:
- V300 register
- Verbannen
-