- Berichten: 91
Compressor?
- Thomas Klimp (GAST)
- Offline
- Expert lid
Is dat lastig voor elkaar te krijgen?
chargertech.nl/index.php?id_prod ... &id_lang=7
'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
je zou een zgn sandwich plate tussen je oliefilter en het motorblok kunnen plaatsen. Daar zitten normaal de leidingen van een oliekoeler op aangesloten, maar die leidingen kan dan natuurlijk ook je via die supercharger laten lopen ....
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Thomas Klimp (GAST)
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 91
Ik heb deze plannen voor eerst in de koelkast gezet, maar wie weet dat het er ooit nog van komt.
De eaton heeft geen koeling nodig dus misschien is dat wel een overweging nu..
'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Hoeveel PK winst je kunt boeken, geen idee.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Weffers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 178
Een compressor wordt aangedreven via de motor, dus je bent afhankelijk van het toerental.
Daarnaast gaat er ook vermogen verloren in het aandrijven van de compressor, dat heb je bij een turbo niet..
Een turbo is natuurlijk wel moeilijker..
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Weffers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 178
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 886
een turbo draait uit zichzelf en heeft geen energie nodig om aangedreven te worden?
Het kost meer kracht om de uitlaatgassen er uit te persen dan zonder turbo. Die 1? bar druk moet ergens vandaan komen.
Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen, dus een motor moet eerst toeren maken, dus een turbo loopt vaak achter de feiten aan, vandaar dat je vaak de 2 (of 3) staps turbo's ziet.
een compressor loopt gelijk met het motortoerental. Dus die kan je zo instellen (poeliekeuze) dat hij altijd een over druk zal geven voor de hoeveelheid lucht die hij vraagt. Een compressor reageert dus directer.
turbo=topspeed
compressor=koppel
Over warmte. De compressor heeft (uitgaande van de foto's) een groter oppervlakte om de warmte kwijt te raken. Tevens komt hij niet in aanraking met uitlaatgassen, wat de natuurluijke koeling bevordert.
Beide persen lucht samen, bij persen komt warmte vrij (voel maar aan je fietspomp) Dus of je zonder intercooler kan.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joseph Diks
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 40
Heb overigens ook met Rick bij Chartertech over dezelfde charger gesproken. Wereld is klein.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.