Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA

Lees meer
14-10-2015 19:35 #154866 door Goossen Foppen
Beantwoord door Goossen Foppen in topic Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA
Vandaag de uitgedraaide trommels opgehaald. Volgens het remrevisiebedrijf ( www.ronda-harderwijk.nl/ ) waren de trommels toch wat ovaal. Ze hadden er een paar tiende milimeter afgehaald. De diameter is nu net iets minder dan 229mm.

Voor de zekerheid van te voren eerst alles nog een keer gecontroleerd, aan beide kanten de spie wat naar voren gehaald en de trommels gemonteerd. Spie weer naar achter getikt, trommels vastgezet en wielen gemonteerd. Daarna remmen opgesteld. Tijdens het opstellen RA wilde de bout van de remstelnok opeens niet verder draaien. Toen ik toch even wat kracht zette, brak ik de vierkante kop van de stelschroef. Lichte verbijstering maakte zich van mij meester. Was de stelnok op zijn eind,omdat de trommels toch te ver waren uitgedraaid? Of was gewoon de schroefdraad vastgelopen? Gelukkig kon Dries Bakkenes me uit de brand helpen met een nieuwe remstelnok. Bij het monteren (eerst even lekker alles van binnen in de kopervet gezet) kwam ik er achter dat de oude was stukgegaan omdat ik met m'n stomme kop :oops: :roll: de verkeerde kant had opgedraaid (verder dan helemaal in wil nu eenmaal niet ;) )

Uiteindelijk alles weer in elkaar gezet, remmen opgesteld en naar mijn garage gereden. Ik mocht zelf even op de testbank, dus daar ging ik dan. Rapapa......., rapapa.......... en ja hoor, 8% verschil!! :D Voor de zekerheid nog even een paar keer heen en weer, maar het bleef rond de 8%. Ik was natuurlijk zo blij als een kind. Helaas kon hij op dat moment mijn auto niet afmelden, omdat hij tot over z'n oren in het werk zat en een eventuele steekproef hem vandaag totaal niet zou uitkomen (alle bruggen bezet). Maar gelukkig heb ik nog een week de tijd, dus volgende week even langs om het officieel te maken :)

Resume:
De reductie van de afwijking van > 90% naar rond de 50% had vooral te maken met het vervangen van de wielremcilinder. Die heb ik vanmiddag even uit elkaar gehaald, waarbij ik gecontateerd heb dat een van de twee zuigers helemaal vast zat. Het vervangen van de remschoenen was nodig omdat er 1 door onjuiste montage van de tussenstrip schuin af was gesleten en er in de andere een scheur zat. Het uitdraaien van de trommels was de oplossing voor het resterende verschil van rond de 50% tussen RA en LA. Zo op het eerste gezicht zagen de trommels er nog prima uit, maar dat bleek uiteindelijk toch anders te zijn.

Het was af en toe even om moedeloos van te worden :( , maar het resultaat mag er zijn. Daarnaast zoveel geleerd en zo handig geworden in het demonteren en monteren van remtrommels, remschoenen en wielremcilinders, dat ik overweeg om workshops te gaan geven :)

Iedereen in ieder geval heel hartelijk bedankt voor het meedenken en nog veel sleutelplezier gewenst.

Hartelijke groet,

Goossen

Bijlage image.jpeg niet gevonden



Bijlage image.jpeg niet gevonden



Bijlage image.jpeg niet gevonden


Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2015 20:59 #154872 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA
Gefeliciteerd. Mooi dat het gelukt is en dank voor het uitvoerig delen van de oplossing, weer wat geleerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
14-10-2015 23:02 #154877 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA
Klasse, goed dat je het zo professioneel hebt aangepakt, OK hier en daar wat tips maar jij hebt de regie gevoerd.
Gefeliciteerd !

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2015 00:33 #154881 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA
Kijk is het toch nog goed gekomen kun je weer jaren vooruit zonder je Eigen druk te maken over de remmen.
Wat ik wel elk jaar deed voor de apk is even de trommls eraf en schoonmaken, tevens checken of dat de stelnippels nog werkte.
Op die manier houd je de remmen echt goed.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.