Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA

Lees meer
09-10-2015 21:58 #154685 door Goossen Foppen
Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA is gemaakt door Goossen Foppen
Het is bijna een parodie op het vorige topic over ongelijk werkende trommelremmen. Maar na alles doorgelezen te hebben kom ik er nog steeds niet uit.

Zowel links- als rechtsachter nieuwe remcilinder (juiste maat/type), nieuwe remschoenen (juist gemonteerd) en nieuw verenset. Trommels niet ingesleten en vorig jaar al alle remleidingen vernieuwd. Betreft enkel systeem met voor schijven, achter trommels en remdrukverdeler. Geen rembekrachtiger. Alles uitgebreid ontlucht. In eerste instantie had ik alleen RA een nieuwe wielremcilinder gemonteerd omdat de oude iets zweette. Toen verschil 80-95% (LA minder dan RA). Besloten om dan alles maar te vervangen omdat RA ook de voering gescheurd was. Daarna dus verschil kleiner maar nog steeds te groot :(

Volgens mij alles gecontroleerd wat er te controleren valt. Remmen nogmaals opnieuw opgesteld. Ondertussen weet ik het even niet meer en heb ik nog 14 dagen voor de vervaldatum van de apk. Wie o wie heeft de gouden tip?

Alvast bedankt,

Goossen

Bijlage image.jpeg niet gevonden



Bijlage image.jpeg niet gevonden


Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2015 22:28 #154687 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA
Dat is wel een moeilijke als er al zoveel nieuw en nagekeken is. Aangezien het een enkel systeem betreft zit er volgens mij maar een remdrukvertrager dus daar kunnen geen twee verschillende werkingen zijn. Hij splitst pas op de achteras in een T-stukje dus het probleem zal ergens daarachter zitten. Als is het zo lees klopt het in de trommel allemaal wel. Wat ik nog kan bedenken is het volgende:
Kan het zijn dat er bij het buigen een te scherp knikje is gekomen in de remleiding naar links? En dan achter de remankerplaat waar hij 90 graden omhoog gaat en vervolgens weer 90 graden naar de wielremcilinder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2015 00:09 #154689 door Goossen Foppen
Beantwoord door Goossen Foppen in topic Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA
Inderdaad is er maar één remdrukverdeler en ik deel jouw redenatie Lars dat het tot aan het t-stukje op achteras goed moet zijn. Maar of het in de remleiding zit of dat er sprake is van een verstopping vraag ik me af. De remleidingen zijn niet geknikt, alle bochtjes hebben een goede radius. Bij het ontluchten komt er gewoon remvloeistof uit het nippel dus dan lijkt een verstopping mij niet logisch. Wat ik me nog wel afvraag is of een korreltje vuil de buisdoener kan zijn. Druk zet zich in een vloeistof toch immers eventedig voort, of is mijn gedachte niet juist? De keurende garage dacht nog aan een hard stuk in de trommel waardoor deze net niet helemaal vlak afgesleten is, maar dat zou je dan vervolgens moeten merken bij het remmen toch? Op het gevoel remt hij gewoon goed, alleen die stomme meter beweerd wat anders :p

Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2015 00:20 #154690 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA
Ik heb dat ook een keer gehad en toen zat er een zuigertje vast.
je zou dat kunnen controleren door de voeringen weer te demonteren en per kant terwijl iemand zacht de rem intrapt
met de hand te voelen of de zuigers goed naar buiten worden gedrukt.
je kan dan meteen uitsluiten of er ergens een obstructie zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2015 00:32 #154691 door Goossen Foppen
Beantwoord door Goossen Foppen in topic Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA
Een goede tip Rene. Dat is nog even het proberen waard. Overigens ben ik nog wel vergeten te vermelden dat bij gebruik van alleen de handrem, de remverhouding tussen LA en RA ook te groot is. Dat zou dan misschien niets met de zuigertjes te maken hebben. :?
Vooralsnog kreeg ik van de apk keurmeester de tip om gewoon eerst even een paar dagen te blijven rijden zodat de remvoering wat kan inslijten, maar of dat het probleem gaat oplossen betwijfel ik.

Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2015 01:37 #154693 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA
Beste Goossen, je zou LA eens bijna tegen de trammel moeten stellen en RA terugstellen vrij van de trammel.
Doe de test dan nog maar eens.
Ik heb een keer een te groot verschil gehad tijdens de keuring en kreeg van de keurmeester een sleuteltje om degene die het hardste remde terug te stellen.
Probleem op gelost.
Ook een aandachtspunt zorg dat je handrem tussen de drie en vijf klikken aan staat.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2015 09:45 #154700 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA
Om uit te sluiten dat het in de trommel kan zitten, zou ik de trommels eens verwisselen van links naar rechts.
En de remvoering aan beide zijden goed opruwen met grof schuurpapier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2015 10:19 #154701 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA
Ja, af en toe word je daar niet goed van.
In het vorige stukje heb je al gecontroleerd of de zaak goed gemonteerd zit, zeg maar dat dezelfde onderdelen naar voren wijzen. Toch ?.
Is het oppervlak van de trommels goed glad, aan beide zijden ?. Nog even met waterproef 800 gladschuren en met remmenreiniger schoon maken.
Als het wisselen van de trommels niks uit maakt, moet het in de blokken of cilinders zitten, zijn ze beide van het zelfde type ?.
Dus inderdaad bij open remmen kijken of de pootjes evenredig uitgedrukt worden.
Ik zou - als al het voorgaande gechecked is - kijken of de blokken even schuin zijn afgeslepen, daar waar ze tegen de trommel aan worden gedrukt.
Mijn advies is om de kant die het minste remt dan zodanig af te vijlen dat het contactvlak van beide blokken groter wordt en dus meer gaat remmen.
Dan de boel eens goed warm remmen en
Ben benieuwd ....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2015 10:32 #154702 door Goossen Foppen
Beantwoord door Goossen Foppen in topic Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA
Bedankt voor de tip Johan, echter bewaar ik dat even als laatste optie. Het aantrekken van de handrem begrijp ik alleen niet helemaal. Is dat tijdens het terugstellen, inrijden of testen?

Het wisselen van de trommels had ik nog niet aan gedacht, maar is zeker het proberen waard. Opruwen heb ik al gedaan. Remvoering is net nieuw.

Verder idd alles al wel drie keer gecontroleerd Ed, maar ik kan geen fout vinden. Alles zelfde merk en type en ook nog eens allemaal tegelijk vervangen.

Omdat beide kanten vernieuwd zijn en één kant aanmerkelijk slechter is, maar het verschil ook nog wisselend is, ga ik eerst even controleren of het verdeelblokje en de remleiding naar de wielremcilinder niet vervuild zijn. Dan kan ik dat alvast uitsluiten en blijft eigenlijk alleen alles binnen de trommel over.

Wordt vervolgd...

Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2015 14:14 #154709 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA
Het lijkt allemaal wel volgens de regels te zitten.

De volgorde van achterremmen stellen is : eerst de handrem helemaal terugstellen,daarna de remmen met de stelnokken stellen en pas dan de handrem afstellen.

Het lijkt of links achter de achterste remschoen vrij ver van de rand van de ankerplaat zit.Ligt de schoen goed op het nokje van de ankerplaat ?

Zit het verbindingstuk tussen beide schoenen zeker goed achter de handremgaffel.Ik bedoel zit het gebogen gedeelte daar goed achter de schoen?

Zit er soms een stelnok los.Dit geeft ook remverschillen en wel wisselend.Zitten de schoenen goed op de Stelnokken?

Zoals reeds door anderen gezegd ,trommels wisselen kan zeker helpen.

Is de bandenspanning gelijk?

Heeft de keurmeester een rollentestbank of een platentestbank?

Succes !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.