- Berichten: 72
Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA
- Goossen Foppen
- Offline
- Senior lid
Zowel links- als rechtsachter nieuwe remcilinder (juiste maat/type), nieuwe remschoenen (juist gemonteerd) en nieuw verenset. Trommels niet ingesleten en vorig jaar al alle remleidingen vernieuwd. Betreft enkel systeem met voor schijven, achter trommels en remdrukverdeler. Geen rembekrachtiger. Alles uitgebreid ontlucht. In eerste instantie had ik alleen RA een nieuwe wielremcilinder gemonteerd omdat de oude iets zweette. Toen verschil 80-95% (LA minder dan RA). Besloten om dan alles maar te vervangen omdat RA ook de voering gescheurd was. Daarna dus verschil kleiner maar nog steeds te groot
Volgens mij alles gecontroleerd wat er te controleren valt. Remmen nogmaals opnieuw opgesteld. Ondertussen weet ik het even niet meer en heb ik nog 14 dagen voor de vervaldatum van de apk. Wie o wie heeft de gouden tip?
Alvast bedankt,
Goossen
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Afwezig
- Platinum-lid
Kan het zijn dat er bij het buigen een te scherp knikje is gekomen in de remleiding naar links? En dan achter de remankerplaat waar hij 90 graden omhoog gaat en vervolgens weer 90 graden naar de wielremcilinder.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Goossen Foppen
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 72
Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
je zou dat kunnen controleren door de voeringen weer te demonteren en per kant terwijl iemand zacht de rem intrapt
met de hand te voelen of de zuigers goed naar buiten worden gedrukt.
je kan dan meteen uitsluiten of er ergens een obstructie zit.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Goossen Foppen
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 72
Vooralsnog kreeg ik van de apk keurmeester de tip om gewoon eerst even een paar dagen te blijven rijden zodat de remvoering wat kan inslijten, maar of dat het probleem gaat oplossen betwijfel ik.
Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Doe de test dan nog maar eens.
Ik heb een keer een te groot verschil gehad tijdens de keuring en kreeg van de keurmeester een sleuteltje om degene die het hardste remde terug te stellen.
Probleem op gelost.
Ook een aandachtspunt zorg dat je handrem tussen de drie en vijf klikken aan staat.
success
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Dick Spieard (GAST)
- Offline
- Elite-lid
En de remvoering aan beide zijden goed opruwen met grof schuurpapier.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
In het vorige stukje heb je al gecontroleerd of de zaak goed gemonteerd zit, zeg maar dat dezelfde onderdelen naar voren wijzen. Toch ?.
Is het oppervlak van de trommels goed glad, aan beide zijden ?. Nog even met waterproef 800 gladschuren en met remmenreiniger schoon maken.
Als het wisselen van de trommels niks uit maakt, moet het in de blokken of cilinders zitten, zijn ze beide van het zelfde type ?.
Dus inderdaad bij open remmen kijken of de pootjes evenredig uitgedrukt worden.
Ik zou - als al het voorgaande gechecked is - kijken of de blokken even schuin zijn afgeslepen, daar waar ze tegen de trommel aan worden gedrukt.
Mijn advies is om de kant die het minste remt dan zodanig af te vijlen dat het contactvlak van beide blokken groter wordt en dus meer gaat remmen.
Dan de boel eens goed warm remmen en
Ben benieuwd ....
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Goossen Foppen
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 72
Het wisselen van de trommels had ik nog niet aan gedacht, maar is zeker het proberen waard. Opruwen heb ik al gedaan. Remvoering is net nieuw.
Verder idd alles al wel drie keer gecontroleerd Ed, maar ik kan geen fout vinden. Alles zelfde merk en type en ook nog eens allemaal tegelijk vervangen.
Omdat beide kanten vernieuwd zijn en één kant aanmerkelijk slechter is, maar het verschil ook nog wisselend is, ga ik eerst even controleren of het verdeelblokje en de remleiding naar de wielremcilinder niet vervuild zijn. Dan kan ik dat alvast uitsluiten en blijft eigenlijk alleen alles binnen de trommel over.
Wordt vervolgd...
Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1871
De volgorde van achterremmen stellen is : eerst de handrem helemaal terugstellen,daarna de remmen met de stelnokken stellen en pas dan de handrem afstellen.
Het lijkt of links achter de achterste remschoen vrij ver van de rand van de ankerplaat zit.Ligt de schoen goed op het nokje van de ankerplaat ?
Zit het verbindingstuk tussen beide schoenen zeker goed achter de handremgaffel.Ik bedoel zit het gebogen gedeelte daar goed achter de schoen?
Zit er soms een stelnok los.Dit geeft ook remverschillen en wel wisselend.Zitten de schoenen goed op de Stelnokken?
Zoals reeds door anderen gezegd ,trommels wisselen kan zeker helpen.
Is de bandenspanning gelijk?
Heeft de keurmeester een rollentestbank of een platentestbank?
Succes !
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.