- Berichten: 72
Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA
- Goossen Foppen
- Offline
- Senior lid
Verder heb ik uiteindelijk gekozen voor een andere volgorde in het plan van aanpak. Ik was ook maar even langs geweest bij iemand die al 40 jaar lang aan Amazones sleuteld. Hij dacht als eerste aan de trommels en raadde aan om deze zowieso even te laten uitdraaien. Als je de remvoering vervangt maar de trommels te ver zijn ingesleten, dan is het heel lastig om de remverhouding goed te krijgen. Dus toch besloten om eerst de trommels maar weer los te halen. Daarbij valt op dat de slijtplekken op de remvoering niet overal gelijk is en vooral langs de randen slijtsporen laat zien. Ik voel ook duidelijk een randje langs het slijtspoor in de trommels. Dus ga deze in ieder geval laten uitdraaien.
Verder ook even geprobeerd wat er gebeurd als je de rem intrapt. De cilinders RA komen allebei goed naar buiten. De cilinders LA blijft er eentje achter. Zonder de schoenen komen ze wel allebei naar buiten. Nu is de druk natuurlijk niet erg hoog zonder trommels (geen tegendruk) dus of ik daar veel waarde aan moet hechten weet ik niet.
Ben benieuwd wat jullie er van zeggen.
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Dat lijkt me een niet onbelangrijke constatering. De wielremcilinders mogen dan nieuw zijn, maar helaas is dat geen 100% garantie dat ze ook goed zijn. Het laten uitdraaien van de remtrommels is echt het laatste wat ik zou doen. Als er wat teveel materiaal wordt verwijderd, loop je het risico dat je andere remvoeringen moet laten maken omdat de originele niet meer zijn te gebruiken."Goossen Foppen" schreef:
De cilinders LA blijft er eentje achter.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
remmen moeten gewoon goed zijn.
Als de remcilinders hun werk goed doen wat te controleren is en aan 2 kanten de voeringen nieuw zijn
blijft over de trommels , de voeringen zijn vetvrij , trommels zijn vetvrij.
dan zou er nog een trommel ovaal kunnen zijn of er zit een rand in 1 van de trommels waardoor er minder oppervlak van de remvoeringen contact maakt met de remtrommel.
in dat geval moet de trommel worden uitgedraaid.
het probleem is in ieder geval de kant met het minste remvermogen.
oplossing is dus de minst remmende kant te verbeteren , niet de best remmende kant minder te laten werken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Goossen Foppen
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 72
"Gert Vegter" schreef:
Dat lijkt me een niet onbelangrijke constatering. De wielremcilinders mogen dan nieuw zijn, maar helaas is dat geen 100% garantie dat ze ook goed zijn.
Dat ben ik met je eens Gert, maar na het weer terugmonteren van de remschoenen deed hij het wel goed en bleef er aan de andere kant (RA) eentje achter. Na nog een aantal keren proberen bleek dat er telkens wel eentje van de 4 was die achter bleef. Soms LA, soms RA. Ik denk toch dat dat komt omdat je onbelast iets uitprobeert. De schoen met op dat moment de hoogste weerstand blijft dan achter. Je kan het rempedaal namelijk ook helemaal wegtrappen en wordt niet hard. Dit is met gemonteerde trommels wel het geval.
Over het uitdraaien van de trommels zijn de meningen dus enigzons verdeeld. Te veel weghalen is zeker niet goed, maar als de remvoering straks weer 100% aansluit is het ook wel prettig. Gelet op de slijtsporen gebeurt dat nu niet, of is dat normaal? (Kwestie van inslijten)?
Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
het remverschil is dus te verklaren door de randen in de trommels waardoor ongelijk contact met de remvoeringen
dit is absoluut een kwestie van inslijten , je zult dan wel geduld moeten hebben , dit is niet in een paar dagen
gebeurd.
als i.v.m de apk geen tijd is zou je dit kunnen forceren door herhaaldelijk met de handrem aan , niet te strak , de voeringen geforceerd in te laten slijten.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Ter illustratie; bij vrachtwagens met remtrommels (tegenwoordig bijna allemaal remschijven) werd vroeger voor een goede remrevisie de trommel uitgedraaid zodat deze weer zuiver cilindrisch is.
Daarna werd de diameter van de uitgedraaide trommel opgemeten en werden de remvoeringen "gestraal-draaid" zodat de nieuw opgeklonken remvoering qua straal exact en over de hele lengte aan lag met de remtrommel.
Deze manier van werken geeft goede resultaten en remverschillen zijn er dan vrijwel niet.
3% of minder was goed te realiseren als je nauwkeurig werkt.
Deze link geeft een plaatje, als je op dat plaatje klikt kan je een PDF laten openen, met name de pagina's 13 en volgende gaan over het draagbeeld.
www.google.nl/search?q=remprofe ... fejhGiM%3A
Het stuk behandeld luchtdrukremmen maar dat doet er nu niet toe, of je nu hydraulisch remt zoals de ama, mechanisch (handrem ama) of met luchtdruk; de remvoering-met-trommel zorgen uiteindelijk voor de absorbtie van energie / vertaging.
Zoals al eerder gezegd; let op dat je trommels nog aan de max. maat voldoen als deze uitgedraaid zijn. Een te dunne trommel kan uit elkaar barsten bij een noodstop, dat wil je niet meemaken.
"Dat slijt wel in" hoor je nog al eens zeggen........ net als Rene wil ik ook nog eens benadrukken dat dat tegen valt.
Zeker als je problemen hebt is het verleidelijk wat langer met de handrem er op door te rijden om de boel "versneld" op elkaar in te laten slijten. Gevolg is vaak verbrandde plekken op je nieuwe voering en kan zelfs er voor zorgen dat het helemaal niet meer lekker gaat remmen. Piepen, trillen en scheef (blijven) remmen zijn dan mogelijk je deel.
Ook wel logisch dat e.e.a. niet binnen een paar ritten op elkaar in slijt, anders zou je elk half jaar nieuwe remmen moeten als het in dat tempo af zou slijten
groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Mede daarom ben ik overgegaan op schijven achter.
Mijn trommels van de combi waren 2mm groter dan de max. maat, de donor die ik later kocht was al niet veel beter........
Gebruikt met nog voldoende "vlees" is denk ik lastig aan te komen.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Goossen Foppen
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 72
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Bijlage image.jpeg niet gevonden
Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 317
Uitdraaien kan , maar zo als al aan gegeven hier, haal er zo min mogelijk van af
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.