Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA

Lees meer
10-10-2015 16:08 #154710 door Goossen Foppen
Beantwoord door Goossen Foppen in topic Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA
Weer wat geleerd over de volgorde van opstellen. Dat wist ik niet Niek.

Verder heb ik uiteindelijk gekozen voor een andere volgorde in het plan van aanpak. Ik was ook maar even langs geweest bij iemand die al 40 jaar lang aan Amazones sleuteld. Hij dacht als eerste aan de trommels en raadde aan om deze zowieso even te laten uitdraaien. Als je de remvoering vervangt maar de trommels te ver zijn ingesleten, dan is het heel lastig om de remverhouding goed te krijgen. Dus toch besloten om eerst de trommels maar weer los te halen. Daarbij valt op dat de slijtplekken op de remvoering niet overal gelijk is en vooral langs de randen slijtsporen laat zien. Ik voel ook duidelijk een randje langs het slijtspoor in de trommels. Dus ga deze in ieder geval laten uitdraaien.

Verder ook even geprobeerd wat er gebeurd als je de rem intrapt. De cilinders RA komen allebei goed naar buiten. De cilinders LA blijft er eentje achter. Zonder de schoenen komen ze wel allebei naar buiten. Nu is de druk natuurlijk niet erg hoog zonder trommels (geen tegendruk) dus of ik daar veel waarde aan moet hechten weet ik niet.

Ben benieuwd wat jullie er van zeggen.

Bijlage image.jpeg niet gevonden



Bijlage image.jpeg niet gevonden



Bijlage image.jpeg niet gevonden



Bijlage image.jpeg niet gevonden


Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2015 16:32 #154711 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA

"Goossen Foppen" schreef:
De cilinders LA blijft er eentje achter.

Dat lijkt me een niet onbelangrijke constatering. De wielremcilinders mogen dan nieuw zijn, maar helaas is dat geen 100% garantie dat ze ook goed zijn. Het laten uitdraaien van de remtrommels is echt het laatste wat ik zou doen. Als er wat teveel materiaal wordt verwijderd, loop je het risico dat je andere remvoeringen moet laten maken omdat de originele niet meer zijn te gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2015 17:04 #154714 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA
Trucs als de best remmende kant terug te stellen en de slechts remmende kant strak te stellen is bedoeld om de apk te foppen , je zou dan net zo goed olie kunnen spuiten in de best remmende kant om de boel te laten slippen.
remmen moeten gewoon goed zijn.
Als de remcilinders hun werk goed doen wat te controleren is en aan 2 kanten de voeringen nieuw zijn
blijft over de trommels , de voeringen zijn vetvrij , trommels zijn vetvrij.
dan zou er nog een trommel ovaal kunnen zijn of er zit een rand in 1 van de trommels waardoor er minder oppervlak van de remvoeringen contact maakt met de remtrommel.
in dat geval moet de trommel worden uitgedraaid.
het probleem is in ieder geval de kant met het minste remvermogen.
oplossing is dus de minst remmende kant te verbeteren , niet de best remmende kant minder te laten werken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2015 17:11 #154715 door Goossen Foppen
Beantwoord door Goossen Foppen in topic Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA

"Gert Vegter" schreef:
Dat lijkt me een niet onbelangrijke constatering. De wielremcilinders mogen dan nieuw zijn, maar helaas is dat geen 100% garantie dat ze ook goed zijn.


Dat ben ik met je eens Gert, maar na het weer terugmonteren van de remschoenen deed hij het wel goed en bleef er aan de andere kant (RA) eentje achter. Na nog een aantal keren proberen bleek dat er telkens wel eentje van de 4 was die achter bleef. Soms LA, soms RA. Ik denk toch dat dat komt omdat je onbelast iets uitprobeert. De schoen met op dat moment de hoogste weerstand blijft dan achter. Je kan het rempedaal namelijk ook helemaal wegtrappen en wordt niet hard. Dit is met gemonteerde trommels wel het geval.

Over het uitdraaien van de trommels zijn de meningen dus enigzons verdeeld. Te veel weghalen is zeker niet goed, maar als de remvoering straks weer 100% aansluit is het ook wel prettig. Gelet op de slijtsporen gebeurt dat nu niet, of is dat normaal? (Kwestie van inslijten)?

Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2015 17:23 #154717 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA
Je redenatie wat betreft de remcilinders is juist en volgens mij is het in orde.
het remverschil is dus te verklaren door de randen in de trommels waardoor ongelijk contact met de remvoeringen
dit is absoluut een kwestie van inslijten , je zult dan wel geduld moeten hebben , dit is niet in een paar dagen
gebeurd.
als i.v.m de apk geen tijd is zou je dit kunnen forceren door herhaaldelijk met de handrem aan , niet te strak , de voeringen geforceerd in te laten slijten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
10-10-2015 17:29 #154718 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA
Ik sluit mij bij Rene aan; ook mij betreft wijst alles er op dat de contactvlakken links en rechts te veel verschillend zijn.

Ter illustratie; bij vrachtwagens met remtrommels (tegenwoordig bijna allemaal remschijven) werd vroeger voor een goede remrevisie de trommel uitgedraaid zodat deze weer zuiver cilindrisch is.
Daarna werd de diameter van de uitgedraaide trommel opgemeten en werden de remvoeringen "gestraal-draaid" zodat de nieuw opgeklonken remvoering qua straal exact en over de hele lengte aan lag met de remtrommel.
Deze manier van werken geeft goede resultaten en remverschillen zijn er dan vrijwel niet.
3% of minder was goed te realiseren als je nauwkeurig werkt.

Deze link geeft een plaatje, als je op dat plaatje klikt kan je een PDF laten openen, met name de pagina's 13 en volgende gaan over het draagbeeld.

www.google.nl/search?q=remprofe ... fejhGiM%3A

Het stuk behandeld luchtdrukremmen maar dat doet er nu niet toe, of je nu hydraulisch remt zoals de ama, mechanisch (handrem ama) of met luchtdruk; de remvoering-met-trommel zorgen uiteindelijk voor de absorbtie van energie / vertaging.

Zoals al eerder gezegd; let op dat je trommels nog aan de max. maat voldoen als deze uitgedraaid zijn. Een te dunne trommel kan uit elkaar barsten bij een noodstop, dat wil je niet meemaken.

"Dat slijt wel in" hoor je nog al eens zeggen........ net als Rene wil ik ook nog eens benadrukken dat dat tegen valt.
Zeker als je problemen hebt is het verleidelijk wat langer met de handrem er op door te rijden om de boel "versneld" op elkaar in te laten slijten. Gevolg is vaak verbrandde plekken op je nieuwe voering en kan zelfs er voor zorgen dat het helemaal niet meer lekker gaat remmen. Piepen, trillen en scheef (blijven) remmen zijn dan mogelijk je deel.
Ook wel logisch dat e.e.a. niet binnen een paar ritten op elkaar in slijt, anders zou je elk half jaar nieuwe remmen moeten als het in dat tempo af zou slijten :lol:


groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2015 17:59 #154720 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA
Mocht het probleem inderdaad met de remtrommels te maken hebben: in de VKO-webshop zie ik dat deze ook nog nieuw verkrijgbaar zijn. Met 230 euro per stuk echter niet goedkoop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
10-10-2015 18:12 #154721 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA
Dat is geen kattepis!
Mede daarom ben ik overgegaan op schijven achter.
Mijn trommels van de combi waren 2mm groter dan de max. maat, de donor die ik later kocht was al niet veel beter........
Gebruikt met nog voldoende "vlees" is denk ik lastig aan te komen.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2015 18:34 - 10-10-2015 18:55 #154722 door Goossen Foppen
Beantwoord door Goossen Foppen in topic Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA
Hoewel ik niet vrolijk wordt van de prijs van nieuwe trommels (maar beter te duur dan niet te koop) heb ik zelf ook steeds meer het idee dat de trommel de boosdoener is. Bij het eerste keer openen van de trommel (voor het vervangen) zag ik dat iemand de strip die tussen beide remschoenen zit, niet goed gemonteerd had. Zojuist nog even de oude remvoering bekeken en hierop is te zien dat de voering wat scheef is afgesleten. Het zou dus best kunnen (denk ik) dat de trommel hierdoor ook wat ongelijk is uitgesleten. Doordat de strip verkeerd om gemonteerd was werd de remschoen ook niet goed op z'n plaats gehouden en misschien zelfs wel wat scheef op de trommelwand gedrukt. Het is misschien wat speculatief, maar alles bij elkaar komt het uitdraaien toch het meest in de richting.

Bijlage image.jpeg niet gevonden



Bijlage image.jpeg niet gevonden


Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2015 18:44 #154724 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Alles vernieuwd LA 40 -50% minder dan RA
Als je een (2 , 1 links en 1 rechts ;-) ) lijmklem op je remschoenen zet kan je je cilinders wel testen, dan zou je voldoende tegendruk moeten hebben om ze alle 4 te zien bewegen.
Uitdraaien kan , maar zo als al aan gegeven hier, haal er zo min mogelijk van af

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.