Vastgelopen trommel

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-09-2012 20:02 #118224 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Vastgelopen trommel
Hallo vrienden,

Het wordt inderdaad een bijzonder thema. Komend weekeinde ga ik er net zo lang mee door tot het is opgelost. De klassiekerbeurs staat voor de deur en ik heb geen zin om met de moderne bak te komen. De Zeelandrit (thuiswedstrijd) heb ik al moeten missen dus nu is het genoeg!
Ook ik ben razend benieuwd wat er uit gaat komen.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-09-2012 22:22 #118237 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Vastgelopen trommel

"Rudi Dortangs" schreef:
Als het de rembekrachtiger is moet er minstens een voorwiel ook vast zitten als een achterwiel vast zit, dus daarmee is dit makkelijk te testen.

Bij een enkel systeem gaat dit niet op. Wel bij een gescheiden systeem, zoals de moderne auto's.

Wat ik zelf had, was dat 1 trommel op de brug lichtjes aanliep. Tijdens het rijden werd dat ding loeiheet, zette uit en sloeg uiteindelijk vast.

Als dat eene zuigertje het lichtst loopt van alle 4 de remcillinders, dan gaat daar als eerste druk naar toe, waardoor de zuiger een klein beetje uitzet, vervolgens die remen beetje aan laat lopen, uitzet en vervolgens vastloopt.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-09-2012 10:16 #118244 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Vastgelopen trommel
Hallo Ronald,
met een enkel remsysteem zitten bij een vasthangende rembekrachtiger zelfs alle twee voorremmen vast (bij een driehoeksgescheiden systeem ook).
Het door je beschreven probleem met eerst licht aanlopen en daarna vasthangen kan ik me ook voorstellen maar heeft niets met de rembekrachtiger te maken, dat zal ook zonder (werkende) rembekrachtiger plaats vinden.
De druk in een gesloten systeem is altijd overal even hoog en gaat niet het eerst naar een bepaalde plek, dat is juist een groot voordeel van een hydraulisch remsysteem tov een kabelbediend systeem: alle remmen worden tegelijk aangesproken (als een remzuiger vast hangt beweegt hij dan natuurlijk niet).
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-09-2012 20:32 #118264 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Vastgelopen trommel
@ rudi dat bedoel ik te zeggen.

Die rem is nu meerdere malen uit elkaar geweest, en die loopt vast en zeker het soepelst.
Maar wat jij beschrijft is typisch het kenmerk van een dubbel remsysteem.

Zoals jij in je voirgie post meld (2 vastzittende voorremen) dan horen er ook 2 vastzittende achterremen bij.

het grote nadeel van een enkelsysteem is dat de druk overal evenhoog is en zo de weg van de minste weerstand zoekt. (In dit geval het achterwiel??) Daarom is het ook haast onmogelijk om met zo'n auto recht te remmen, hij trekt altijd iets scheef. Zeker zo'n oude auto er zit altijd wel ergens een vernauwing, deukje of knikje in een remleiding. Je kan je zelf ook voorstellen dat een soepeler onderdeel minder kracht (druk!) nodig heeft om te bewegen dan een stroefer onderdeel.

Als er tevens een vernauwing in de leiding zit dan is er achter de vernauwing ook een druktverlaging. Er is inmiddels kracht (druk) nodig om door de vernauwing heen te komen.

Extreem voorbeeld: een bietenrooier wordt aangedreven door hydromoteren (200bar) de olie heeft tot en met de hydromotor een druk van 200 bar, vervolgens levert de hydrometer arbeid(rijden) en zal de olie drukloos (0 bar) teruggeleid worden naar het oliereservoir.

Ik zou zoals eerdere suggesties ook vermeldentoch de rembekrachtiger controleren, het kan zeker niet kwaad.

tevens ken ik geen driehoeksgescheiden systemen, heb je hier documentatie over. Google geeft hierover ook geen informatie.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-09-2012 08:35 - 28-09-2012 14:40 #118279 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Vastgelopen trommel
Driehoeks gescheiden hebben de late amazon en 1800 met gescheiden systeem (behalve de eenjarige VS tussenoplossing) en de 140 serie (van nieuwere modellen weet ik vrijwel niets). Op elk remcircuit zitten dan beide voorwielen en 1 achterwiel (vandaar driehoek), de voorklauwen hebben dan alles dubbel: cylinders, remslangen. Meestal wordt kruiselings gescheiden (rechts voor met links achter en andersom) of voor en achter gescheiden (beide goedkoper want voren veel eenvoudiger).
Mijn 1800 heeft een enkel remsysteem dat ook na meer dan 10 jaar gewoon gelijk remt, ook bij hogere snelheden kan ik in principe met losse handen de rem flink intrappen en gaat hij rechtdoor. Als met een hydraulisch remsysteem niet (vrijwel) recht geremt kan worden (enkel of gescheiden systeem daarbij onbelangrijk) is er iets niet in orde, dat wordt ook bij de APK op de remmentestbank nagekeken (remverschil links en rechts).

Teun, hopelijk vind je het euvel snel.

edit = aanvulling: wat ik hier driehoeks gescheiden genoemd heb heet blijkbaar triangel gescheiden.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Laatst bewerkt 28-09-2012 14:40 door Rudi.

• Robert van Es (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-09-2012 10:26 #118283 door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic Vastgelopen trommel
Een heel vervelend probleem wordt dit ondertussen.
Alle vanzelfsprekende zaken en logische dingen uitgeproberd en nog steeds blijft het probleem hangen (letterlijk en figuurlijk).
Het enige wat ik kan bedenken is een soort "lek" in de rembekrachtiger, waardoor deze de hoofdremcilinder bekrachtigt zonder dat het pedaal aangeraakt wordt.
Ver gezocht, maar op een of andere manier moet er druk op het remsysteem komen, en zo lang je niet op het pedaal drukt, moet dat toch uit de bekrachtiger komen (of de combinatie hoofdremcilinder en bekrachtiger).

Naast de Amazon heb ik ook een Fiat 500. Daar heb ik een bijna gelijksoortig probleem, alleen weet ik waar het daar door komt.
Het remsysteem is daar nog simpeler (enkel en onbekrachtigd).
Het rempedaal zit gelijk de Volvo hangend opgehangen. Het "gewicht" van het pedaal drukt de hoofdremcilinder minimaal in. In de normale situatie is dit geen enkel probleem, want het systeem is hierop ingesteld (met onluchten etc.).
Echter (en nu begint het leuke); de pedaaltjes zitten daar lekker dicht op elkaar, en als ik schoenen met wat bredere zolen aan heb, wil het gebeuren dat ik bij het het laten opkomen van het koppelingspedaal langs het rempedaal schamp en deze iets (millimeterwerk) omhoog til. Hierdoor komt de hoofdremcilinder iets verder terug, het gewicht van het rempedaaltje drukt vervolgens weer normaal op de hoofdremcilinder en zo wordt het remsysteem langzaam op druk gezet.
Als ik 1 keer het rempedaal op deze manier oppomp is vaak niets aan de hand (en loopt de druk wel weer weg na een week (of meer) stilstand. Maar gebeurt dit 2 keer of meer, dan begint de rem aan te lopen.
In dit geval wordt altijd mijn linker-voorrem warm (nooit een ander wiel).
Met de riante brullende en stampende 20 paardekrachten van de Fiat merk je hangende remmen sneller dan dat je ze ruikt (gebrek aan "vermogen").
Even auto aan de kant, sleuteltje 8 pakken en de ontluchtingsnippel van de remcilinder open/dicht draaien.
Daarmee is de druk van het systeem, en de hoofdremcilinder weer in de "normale" ruststand.
Geen idee of je er wat aan hebt, maar ik vind het een mooie bijpassende anekdote.

succes met jouw oplossing,
Robert

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-09-2012 23:34 #118296 door Teun van Popta
Hartelijk dank voor jouw reactie Robert.

Gisteravond namen we afscheid van een collega en bier, bitterballen en oude kaas vloeiden en kogelden rijkelijk in een heerlijk ouderwets café-biljart in Goes. Misschien gaf dit mij de brainwave, maar ik ben er inmiddels van overtuigd dat het de remservo moet zijn. Morgen ga ik zekerheidshalve aandrijfas en spanning van de terugtrekveren meten maar ik denk dat dat een formaliteit zal zijn. Het idee kwam omdat ik mij realiseerde dat bij de laatste test de boel echt vastliep toen ik meer gas gaf en de druk in de servo dus verder afnam.
Ik hoop iedereen dit weekend definitief te kunnen laten weten of dit het echt was!
Hoe dan ook, ik wil iedereen die mee heeft gedacht alvast hartelijk danken voor de reacties,

Teun

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-09-2012 23:32 #118373 door Teun van Popta
De as is rond en het lager in orde. Ik wacht op een revisiedeel voor de Lockheed en dan is hoop ik het leed geleden.

Teun

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-10-2012 00:38 #118376 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Vastgelopen trommel
He Teun,

Misschien kun je de vacuum slang van be bekrachtiger eens los gooien, wil dan nog niet alles zeggen omdat er nog steeds iets mis kan gaan binnen in maar is in elk geval simpel om mee te beginnen.

Groeten, Rob

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-10-2012 18:39 #118417 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Vastgelopen trommel
Hebben de wielremcilinders wel dezelfde diameter?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD