- Berichten: 934
Vastgelopen trommel
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-09-2012 20:17 #117929
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Vastgelopen trommel
Dank allen voor jullie reacties,
@ Rob: de veren en de stang zijn na de foto gemonteerd. Het ging bij dit plaatje alleen maar om de positie van de remschoenen.
@ Han: Dries heeft deze geleverd. Er zit een hele flauwe afschuining aan de uiteinden, dus dat heeft de fabriek (origineel Volvo) al gedaan
@ Lars: het is een enkel systeem (’67), maar ik heb het gemonteerd en vervolgens de rem niet één keer aangeraakt, dus daar ligt het ook niet aan.
@ Ben: remcylinders heb ik gecontroleerd en zijn in orde.
@ Marcel: remslangen zijn vorig jaar rondom vernieuwd.
De zaak is dat het vastlopen nu eenmaal moet komen door ongewenst contact tussen remschoen en trommel. Ik heb komend weekeinde pas tijd (helaas gaat de Zeelandrit aan mijn neus voorbij) om verder te kijken. Ik wil in ieder geval de bovenste veer nog iets strakker zetten en de remtrommel laten uitdraaien en voor de zekerheid de remslang van de cylinder losmaken. Het controleren van de uitwijking van de aandrijfas met de meetklok had ik geloof ik al genoemd.
Wordt vervolgd...........
Teun
@ Rob: de veren en de stang zijn na de foto gemonteerd. Het ging bij dit plaatje alleen maar om de positie van de remschoenen.
@ Han: Dries heeft deze geleverd. Er zit een hele flauwe afschuining aan de uiteinden, dus dat heeft de fabriek (origineel Volvo) al gedaan
@ Lars: het is een enkel systeem (’67), maar ik heb het gemonteerd en vervolgens de rem niet één keer aangeraakt, dus daar ligt het ook niet aan.
@ Ben: remcylinders heb ik gecontroleerd en zijn in orde.
@ Marcel: remslangen zijn vorig jaar rondom vernieuwd.
De zaak is dat het vastlopen nu eenmaal moet komen door ongewenst contact tussen remschoen en trommel. Ik heb komend weekeinde pas tijd (helaas gaat de Zeelandrit aan mijn neus voorbij) om verder te kijken. Ik wil in ieder geval de bovenste veer nog iets strakker zetten en de remtrommel laten uitdraaien en voor de zekerheid de remslang van de cylinder losmaken. Het controleren van de uitwijking van de aandrijfas met de meetklok had ik geloof ik al genoemd.
Wordt vervolgd...........
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1916
20-09-2012 14:50 #117948
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Vastgelopen trommel
Ik ben benieuwd,want ik heb dit nog nooit gezien.Dus als de steekas wordt aangedreven in het differentieel loopt de trommel vast op de voering,maar als je zelf het wiel draait niet.Ik denk dat de steekas te veel ruimte heeft in het lager.Dat kan ook binnen in het differentieel zijn.Meten of de steekas slingert,lijkt me.Zit de ankerplaat wel goed vast?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 934
20-09-2012 18:43 #117960
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Vastgelopen trommel
Hi Niek,
Merci voor je reactie. De ankerplaat zit 200% muurvast. Ik heb (had ik niet opgeschreven) het differentieeldeksel los gehad om de boel te inspecteren: alles gaaf.
Ik heb ook nog het lager op mijn lijstje van veroorzakers staan, en ga zaterdag dus meten. Toen ik vorige week wiel en trommel er af had en de boel liet draaien zag je geen enkele afwijking aan de as, maar dat is natuurlijk onbelast.
Ik ben blij dat jij dit ook nog nooit bent tegengekomen. Soms denk je dat je alles weet en dan loop je weer eens tegen iets dergelijks aan.
Het leuke is dan ook wel weer om naar de oplossing toe te werken. Ik hoop alleen dat ik de Beurs wel haal gezien de weinige vrije tijd die ik op het ogenblik heb.
Teun
Merci voor je reactie. De ankerplaat zit 200% muurvast. Ik heb (had ik niet opgeschreven) het differentieeldeksel los gehad om de boel te inspecteren: alles gaaf.
Ik heb ook nog het lager op mijn lijstje van veroorzakers staan, en ga zaterdag dus meten. Toen ik vorige week wiel en trommel er af had en de boel liet draaien zag je geen enkele afwijking aan de as, maar dat is natuurlijk onbelast.
Ik ben blij dat jij dit ook nog nooit bent tegengekomen. Soms denk je dat je alles weet en dan loop je weer eens tegen iets dergelijks aan.
Het leuke is dan ook wel weer om naar de oplossing toe te werken. Ik hoop alleen dat ik de Beurs wel haal gezien de weinige vrije tijd die ik op het ogenblik heb.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1286
24-09-2012 13:01 #118098
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Vastgelopen trommel
Ha Teun, ik moest ook aan het lager denken.. Je hebt zo'n beetje de complete remmerij vervangen, maar het wiellager niet.
Volgens Murphy kom je dan tot de conclusie dat het onderdeel wat je het minst verdenkt (en dus als laatste test) de oorzaak blijkt te zijn.
Lijkt me wel een hele vreemde situatie, maar om de remmen uit te sluiten zou je de voeringen compleet uit de trommel kunnen halen en dan eens een stukje rijden. Op je eigen oprit natuurlijk.. niet remmen want dan duw je je zuigertjes uit de remcilinder. Ik kan niet bedenken wat er met een lager mis moet zijn wat dit kan veroorzaken, maar wie weet? (gebroken lager misschien?? Maar hoe krijg je dat voor elkaar..)
Volgens Murphy kom je dan tot de conclusie dat het onderdeel wat je het minst verdenkt (en dus als laatste test) de oorzaak blijkt te zijn.
Lijkt me wel een hele vreemde situatie, maar om de remmen uit te sluiten zou je de voeringen compleet uit de trommel kunnen halen en dan eens een stukje rijden. Op je eigen oprit natuurlijk.. niet remmen want dan duw je je zuigertjes uit de remcilinder. Ik kan niet bedenken wat er met een lager mis moet zijn wat dit kan veroorzaken, maar wie weet? (gebroken lager misschien?? Maar hoe krijg je dat voor elkaar..)
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 884
24-09-2012 17:10 #118107
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Vastgelopen trommel
Maar zou het toch zoals lars/ rob eerder vermeld, de rembekrachtiger niet kunnen zijn?
Dat om de een of andere reden het motorvacuüm de rembekrachtiger juist bekrachtigd? En dat daarom juist het euvel alleen met draaiende motor voordoet.
Dat om de een of andere reden het motorvacuüm de rembekrachtiger juist bekrachtigd? En dat daarom juist het euvel alleen met draaiende motor voordoet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 934
25-09-2012 22:18 #118183
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Vastgelopen trommel
Hi guys,
Dank voor de reacties. Afgelopen weekeinde ben ik niet aan de Amazon toegekomen. (moest een cursus voorbereiden die ik vandaag gegeven heb).
Ik moet het natuurlijk nazien, maar het zou mij verbazen als het lager de schuldige is. Als ik de aandrijfas laat lopen hoor en zie ik niets.
Ik herinnerde mij gisteren iets dat vorig jaar gebeurde: ik had een nieuwe remservo nodig en omdat ik in tijdnood zat heb ik dat bij mijn garage laten doen. Iets daarvoor had ik een benzinedrukregelaar gemonteerd en die zat eigenlijk een beetje in de weg zodat de servo wat schuin kwam te staan. Toen ik een paar maanden later mijn nieuwe motor monteerde is bij het laten zakken het "puistje" er af gestoten. Ik heb het weer teruggezet. Zou daarin iets mis gegaan kunnen zijn? Maar... als het aan de servo ligt, waarom is het dan alleen de rechter achterrem?
Teun
Dank voor de reacties. Afgelopen weekeinde ben ik niet aan de Amazon toegekomen. (moest een cursus voorbereiden die ik vandaag gegeven heb).
Ik moet het natuurlijk nazien, maar het zou mij verbazen als het lager de schuldige is. Als ik de aandrijfas laat lopen hoor en zie ik niets.
Ik herinnerde mij gisteren iets dat vorig jaar gebeurde: ik had een nieuwe remservo nodig en omdat ik in tijdnood zat heb ik dat bij mijn garage laten doen. Iets daarvoor had ik een benzinedrukregelaar gemonteerd en die zat eigenlijk een beetje in de weg zodat de servo wat schuin kwam te staan. Toen ik een paar maanden later mijn nieuwe motor monteerde is bij het laten zakken het "puistje" er af gestoten. Ik heb het weer teruggezet. Zou daarin iets mis gegaan kunnen zijn? Maar... als het aan de servo ligt, waarom is het dan alleen de rechter achterrem?
Teun
Bijlage servo.jpg niet gevonden
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25-09-2012 22:49 #118186
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Vastgelopen trommel
Het is inderdaad wel vreemd dat alleen achter er dan last van heeft.
Ik heb wel een gerelateerd probleem gehad. zie topic Lockheed rembekrachtiger blijft drukken/remmen
Heb je ook het veertje onder dat witte dopje teruggeplaatst?
Ik heb wel een gerelateerd probleem gehad. zie topic Lockheed rembekrachtiger blijft drukken/remmen
Heb je ook het veertje onder dat witte dopje teruggeplaatst?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
26-09-2012 08:13 #118189
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Vastgelopen trommel
Zou het kunnen zijn dat de remdrukverdelers achter het verschil maken tussen wel of niet vastlopen? Als de rechter meer druk doorlaat dan de linker zou het m.i. kunnen zijn dat rechts de boel vastloopt en links niet?
(Ik heb trouwens ook eens een rembekrachtiger gehad die spontaan zelf ging remmen. Heel verrassend! Die deed het alleen zo overtuigend dat alle wielen remden!)
(Ik heb trouwens ook eens een rembekrachtiger gehad die spontaan zelf ging remmen. Heel verrassend! Die deed het alleen zo overtuigend dat alle wielen remden!)
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2162
26-09-2012 08:46 #118190
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Vastgelopen trommel
Als het de rembekrachtiger is moet er minstens een voorwiel ook vast zitten als een achterwiel vast zit, dus daarmee is dit makkelijk te testen.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leo Staats
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 133
26-09-2012 09:09 #118191
door Leo Staats
Beantwoord door Leo Staats in topic Vastgelopen trommel
Heel bijzonder probleem! Het zou kunnen zijn dat de achterremmen (trommel) bij een relatief lage druk wel al beginnen te remmen terwijl de voorremmen (schijf) nog niets doen. Misschien toch de bekrachtiger? Ik neem aan dat jij de vacuumslang al los hebt? Ik ben heel benieuwd wat het uiteindelijk blijkt te zijn.
Succes
Leo
Succes
Leo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.