Volvo 240 start niet KRUKAS SENSOR DEFECT (nieuwe sensor nergens te vinden)

• FELIX Kalkman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2026 14:22 #1481054 door FELIX Kalkman (GAST)
Goed verhaal ook Jan!! Je zal ook wel wat af gevloekt hebben toen het gebuurde haha. Wel altijd mooi als het uiteindelijk lukt! 

Ik was ook blij toen ik de bout te pakken had en Ik ben ondertussen ook weer wat verder maar eigenlijk ook niet.. 

Boutje heb ik dus te pakken. Zat idd netjes achter die kap wat je stuurde! 

Met alle moeite heb ik de sensor vast gekregen!

Toen ondertussen 11 uur savonds barste de onweer los en heb ik onder een zeil toch nog getest of ik een vonk had. Maar helaas geen vonkende bougie :((

Het probleem is nu dat de oorzaak zo lastig te bepalen is..

1. Toch foute sensor
2. Net verkeerde positie sensor
3. of totaal iets anders…

Ik ga nu eerst 10dagen op vakantie. Denk dat ik daarna met behulp van Chat Gpt, stap voor stap de boel ga doormeten in de hoop wijzer te worden waar het probleem nu zit.. Mocht jij tips hebben wat ik kan checken controleren hoor ik ze ook graag!!

Jij hebt het over mss teveel toegenomen afstand. Welke bedoel je precies?

De hoogte van de sensor t.o.v. het vliegwiel of de afstand van montageplaat tot sensor?

zie foto A en B.

Wederom bedankt voor het meedenken 🙏🏼

Groetjess

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
10-06-2026 15:51 - 10-06-2026 15:57 #1481055 door Jan van Bochove
Je bent een doorzetter, één van de eigenschappen van een goede monteur!

Afstand B is belangrijk omdat een te gtote of te kleine afstand onherroepelijk leidt tot "leesfouten".
De sensor moet midden boven het te "lezen" gebied zitten. In dat gebied wordt metaal gedetecteerd of juist niet gedetecteerd. Is afstand B te groot dan "leest" sensor alleen maar metaal en wordt er ook geen signaal gegenereerd. 

Even goed kijken dus op hoeveel afstand van de montageplaat het "leesgebied zich bevindt. 

De andere afstand, A, zal bij te grote afstand tussen hoogste punt van metvelen vliegwiel resulteren in zwakker signaal van de sensor. De sensor zal namelijk zelf een signaal moeten genereren, hij krijgt daarvoor geen spanning vanuit de computer "om iets mee te doen". Dat genereren ontstaat door metaal dat op korte afstand (bijvoorbeeld 1-2mm) met snelheid langs de neus van de spoel beweegt.

Maak je afstand A te groot dan zal het signaal geen 5V maar bijvoorbeeld 2 Volt bedragen en heb je kans dat de computer dat niet als "1" herkent.

Kortom, het komt er dus best op aan dat de sensor correct gepositioneerd wordt. 

Ben je de afstand helemaal kwijt dan is het kwestie van goed kijken en logisch nadenken. Wil je na correct plaatsen op het oog de sensor testen tijdens starten motor dan meet je met multimeter op AC (wisselspanning) tussen de twee aansluitingen van de sensor, maakt niet uit op welke je de zwarte of rode meetpen zet.

De sensor moet in elk geval een wisselspanning opwekken rond de 5VAC (lees 5 volt wisselspanning AC= alternatief current)

Bovenstaande filmpje maakte ik van mijn krukassensor (renault twingo) , deze had ook brakke sensor. Je ziet duidelijk de "missing tooth" dat ontbrekende tandje is voor het motormanagement het signaal dat TDC bereikt is. Top Dead Center oftewel bovenste dode punt.

Houdt vol, dit moet heus een keer goedkomen.

Ik zal even filmpje opzoeken van een soortgelijke sensor die ik op mijn amazon heb zitten voor snelheidsmeter. 

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Laatst bewerkt 10-06-2026 15:57 door Jan van Bochove.

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
10-06-2026 16:04 #1481056 door Jan van Bochove
Hier nog wat leesvoer als antwoord op mijn vraag afbeeldingen te zoeken van gatenpatroon vliegwiel / "leesgedeelte"

share.google/aimode/TvfP9GKW6PHw4bhQs

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)