- Berichten: 11
Volvo 240 start niet KRUKAS SENSOR DEFECT (nieuwe sensor nergens te vinden)
- FELIX Kalkman (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2026 16:10 #1480949
door FELIX Kalkman (GAST)
Beantwoord door FELIX Kalkman (GAST) in topic Volvo 240 start niet KRUKAS SENSOR DEFECT (nieuwe sensor nergens te vinden)
Goedemiddag Leof,
Tijdje geleden alweer maar ik heb het project weer opgepakt. Ik ga het proberen met deze beugel en sensor of zelf een beugel maken voor een wel te leveren sensor.
enige probleem is een sensor zoeken die precies het zelfde is kwa spanning en weerstand enzo. Weet jij toevallig hoe ik dit kan checken op mijn oude sensor?
groetjes Felix
Tijdje geleden alweer maar ik heb het project weer opgepakt. Ik ga het proberen met deze beugel en sensor of zelf een beugel maken voor een wel te leveren sensor.
enige probleem is een sensor zoeken die precies het zelfde is kwa spanning en weerstand enzo. Weet jij toevallig hoe ik dit kan checken op mijn oude sensor?
groetjes Felix
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- FELIX Kalkman (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 11
25-05-2026 16:13 #1480950
door FELIX Kalkman (GAST)
Beantwoord door FELIX Kalkman (GAST) in topic Volvo 240 start niet KRUKAS SENSOR DEFECT (nieuwe sensor nergens te vinden)
Dag Johan,
Dit is misschien de meest late reactie ooit maar ik pak nu pas weer dot project op.
Ik wil nu idd een andere sensor passend proberen te maken. De vraag is hoe weet ik welke sensor exact het zelfde doet dan mijn oude sensor.. weet jij dit toevallig?
Groetjes Felix
Dit is misschien de meest late reactie ooit maar ik pak nu pas weer dot project op.
Ik wil nu idd een andere sensor passend proberen te maken. De vraag is hoe weet ik welke sensor exact het zelfde doet dan mijn oude sensor.. weet jij dit toevallig?
Groetjes Felix
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- FELIX Kalkman (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 11
25-05-2026 16:19 #1480951
door FELIX Kalkman (GAST)
Beantwoord door FELIX Kalkman (GAST) in topic Volvo 240 start niet KRUKAS SENSOR DEFECT (nieuwe sensor nergens te vinden)
Beste Jan,
Ik heb je nooit bedankt voor deze uitgebreide reactie zie ik. Ik had het tijdelijk opgegeven en daardoor dit topic ook niet meer bijgehouden.
Bij deze alsnog bedankt dat je de tijd en moeite hebt genomen voor deze reactie.🙏🏼 Ondertussen ga ik een poging wagen om een andere sensor passend te maken en zelf te monteren aangezien de garage er niet aan wilt beginnen.
Daarbij komt de vraag: weet jij hoe ik er achter kan komen welke sensor ik precies nodig heb. Kan ik dit meten bij de oude sensor met een multimeter bijvoorbeeld?
Ik hoop weer van je te horen! Alvast bedankt
Groetjes Felix
Ik heb je nooit bedankt voor deze uitgebreide reactie zie ik. Ik had het tijdelijk opgegeven en daardoor dit topic ook niet meer bijgehouden.
Bij deze alsnog bedankt dat je de tijd en moeite hebt genomen voor deze reactie.🙏🏼 Ondertussen ga ik een poging wagen om een andere sensor passend te maken en zelf te monteren aangezien de garage er niet aan wilt beginnen.
Daarbij komt de vraag: weet jij hoe ik er achter kan komen welke sensor ik precies nodig heb. Kan ik dit meten bij de oude sensor met een multimeter bijvoorbeeld?
Ik hoop weer van je te horen! Alvast bedankt
Groetjes Felix
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1276
25-05-2026 20:30 #1480954
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Volvo 240 start niet KRUKAS SENSOR DEFECT (nieuwe sensor nergens te vinden)
Ha Felix,
hoe ik het zou doen; testopstelling in elkaar friemelen, bijvoorbeeld een strip op een bout in een kolomboormachine die als een soort propeller ronddraait. Zorg dat gat in het midden zit en je niet gegrepen wordt door de "propeller".
Dan stel je je oude sensor op (tussen 2 blokjes hout klemmen bijvoorbeeld), zodanig dat deze 2mm vrijloopt van propeller-top. Boormachine laten draaien en opgewekte spanning meten met multimeter op ac stand. Dat doe je ook met je nieuwe sensor en je vergelijkt dan de spanningen met elkaar.
Mooiste is scopebeelden maken maar hoeft echt niet persé.
Maar, helemaal 100% weet je het dan nog niet, de oude sensor had immers tikje nodig om te werken begrijp ik uit jouw eerdere posts.
Als het mijn 240 was zou ik het gewoon gokken, de motorcomputers zijn erg solide gebouwd en de ingangen kunnen echt wel tegen een (stroom/spannings)-stootje. Het signaal wordt na binnenkomst toch ook nog verder geconditioneerd voor timing doeleinden.
In principe (zie ook google/AI) zijn 2-drasds sensors wisselspanning opwekkende sensors, ik gok dat je dasrin niet gigantische verschillen hebt.
zou je een gok nemen kan je ook nog kunnen overwegen te beginnen met een afstand sensor<>krultang van 5mm en dan steeds 1mm krapper tot deze aanslaat. De afstand is namelijk evenredig met opgewekte spanning. Hoe dichterbij, hoe hoger.
Hoop dat je er wat aan hebt, groet Jan
hoe ik het zou doen; testopstelling in elkaar friemelen, bijvoorbeeld een strip op een bout in een kolomboormachine die als een soort propeller ronddraait. Zorg dat gat in het midden zit en je niet gegrepen wordt door de "propeller".
Dan stel je je oude sensor op (tussen 2 blokjes hout klemmen bijvoorbeeld), zodanig dat deze 2mm vrijloopt van propeller-top. Boormachine laten draaien en opgewekte spanning meten met multimeter op ac stand. Dat doe je ook met je nieuwe sensor en je vergelijkt dan de spanningen met elkaar.
Mooiste is scopebeelden maken maar hoeft echt niet persé.
Maar, helemaal 100% weet je het dan nog niet, de oude sensor had immers tikje nodig om te werken begrijp ik uit jouw eerdere posts.
Als het mijn 240 was zou ik het gewoon gokken, de motorcomputers zijn erg solide gebouwd en de ingangen kunnen echt wel tegen een (stroom/spannings)-stootje. Het signaal wordt na binnenkomst toch ook nog verder geconditioneerd voor timing doeleinden.
In principe (zie ook google/AI) zijn 2-drasds sensors wisselspanning opwekkende sensors, ik gok dat je dasrin niet gigantische verschillen hebt.
zou je een gok nemen kan je ook nog kunnen overwegen te beginnen met een afstand sensor<>krultang van 5mm en dan steeds 1mm krapper tot deze aanslaat. De afstand is namelijk evenredig met opgewekte spanning. Hoe dichterbij, hoe hoger.
Hoop dat je er wat aan hebt, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- FELIX Kalkman (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 11
07-06-2026 14:19 #1481023
door FELIX Kalkman (GAST)
Beantwoord door FELIX Kalkman (GAST) in topic Volvo 240 start niet KRUKAS SENSOR DEFECT (nieuwe sensor nergens te vinden)
Hey Jan,
Bedankt weer voor je reactie,
Ik heb inmiddels een 2 draad sensor gevonden met de zelfde weerstand.
Ik heb een beugel gemaakt en de afstand van de bevestigings gaten t.o.v. het sensor contactpunt zo goed als het kon uitgemeten en na gemaakt.
Helaaaaaaas heeft voor dat ik de sensor kon testen het volgende probleem zich voorgedaan en sta nu bijna op het punt het op te geven.
Het boutje om de sensor vast te zetten is in het gat gevallen bij het vliegwiel. Geen idee waar het nu ligt. ik gok ergens onder in de bak ofzo..? Ik heb met een magneetje gevist maar zonder resultaat. ook omdat mocht het magneetje de bout oppakken, de opening om hem er uit te krijgen zo klein is dat hij wrs blijft hangen en weer terug valt. Ik wacht nu op een endoscoop die ik besteld heb om daarmee naar binnen te kijken en misschien nog iets wijzer te worden.
Ik ben er van uit gegaan dat die bout verwijderd moet worden vooraleer ik eventueel kan starten. of zie ik dit verkeerd en kan die prima daar blijven liggen? misschien vergruisd die bout langzaam en heb ik er geen last meer van? of kan de boel helemaal vastlopen door die bout...?
ik hoor graag of je hier ook enige kennis van hebt!!
Groetjes Felix
Bedankt weer voor je reactie,
Ik heb inmiddels een 2 draad sensor gevonden met de zelfde weerstand.
Ik heb een beugel gemaakt en de afstand van de bevestigings gaten t.o.v. het sensor contactpunt zo goed als het kon uitgemeten en na gemaakt.
Helaaaaaaas heeft voor dat ik de sensor kon testen het volgende probleem zich voorgedaan en sta nu bijna op het punt het op te geven.
Het boutje om de sensor vast te zetten is in het gat gevallen bij het vliegwiel. Geen idee waar het nu ligt. ik gok ergens onder in de bak ofzo..? Ik heb met een magneetje gevist maar zonder resultaat. ook omdat mocht het magneetje de bout oppakken, de opening om hem er uit te krijgen zo klein is dat hij wrs blijft hangen en weer terug valt. Ik wacht nu op een endoscoop die ik besteld heb om daarmee naar binnen te kijken en misschien nog iets wijzer te worden.
Ik ben er van uit gegaan dat die bout verwijderd moet worden vooraleer ik eventueel kan starten. of zie ik dit verkeerd en kan die prima daar blijven liggen? misschien vergruisd die bout langzaam en heb ik er geen last meer van? of kan de boel helemaal vastlopen door die bout...?
ik hoor graag of je hier ook enige kennis van hebt!!
Groetjes Felix
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1276
07-06-2026 19:25 #1481034
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Volvo 240 start niet KRUKAS SENSOR DEFECT (nieuwe sensor nergens te vinden)
Dat is vette pech.
Ik zou zeker niet starten, als boutje gegrepen wordt door tandjes van je starterkrans ben je verder van huis. Er kan tand afbreken of gat in je vliegwielhuis slaan. (Dan is boutje er in elk geval wel uit).
Even uit mijn hoofd, zit er niet afneembaar nlikken deksel aan onderzijde? Maak eens foto onder de auto van de plek recht onder locatie waar boutje viel.
En anders gewoon zelf gat van plm 3-4 cm in bakhuis boren met gatenzaag. Niet precies op de rand maar paar cm naar achteren. Daarna met stukje ijzerdraad vissen. Magneetje zal weinig uithalen,voelt zich sterker aangetrokken tot vliegwiel dan boutje vrees ik.
Ik zou zeker niet starten, als boutje gegrepen wordt door tandjes van je starterkrans ben je verder van huis. Er kan tand afbreken of gat in je vliegwielhuis slaan. (Dan is boutje er in elk geval wel uit).
Even uit mijn hoofd, zit er niet afneembaar nlikken deksel aan onderzijde? Maak eens foto onder de auto van de plek recht onder locatie waar boutje viel.
En anders gewoon zelf gat van plm 3-4 cm in bakhuis boren met gatenzaag. Niet precies op de rand maar paar cm naar achteren. Daarna met stukje ijzerdraad vissen. Magneetje zal weinig uithalen,voelt zich sterker aangetrokken tot vliegwiel dan boutje vrees ik.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1276
07-06-2026 19:54 #1481035
door Jan van Bochove
De steun in de blauwe cirkel geeft waarschijnlijk simpel toegang tot boutje als deze tussen blok en vliegwiel door naar beneden is gevallen.
Dat is meest simpele handeling. Paar bouten los en je weet het.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Volvo 240 start niet KRUKAS SENSOR DEFECT (nieuwe sensor nergens te vinden)
De steun in de blauwe cirkel geeft waarschijnlijk simpel toegang tot boutje als deze tussen blok en vliegwiel door naar beneden is gevallen.
Dat is meest simpele handeling. Paar bouten los en je weet het.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- FELIX Kalkman (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 11
08-06-2026 15:26 #1481039
door FELIX Kalkman (GAST)
Beantwoord door FELIX Kalkman (GAST) in topic Volvo 240 start niet KRUKAS SENSOR DEFECT (nieuwe sensor nergens te vinden)
Bedankt voor t meedenken Jan!
Ik kijk vanavond of morgen als ik weer bij de volvo ben of het er zo uit ziet als jou foto, ik hoop het wel!! Anders word het gat boten..
ik update zodra ik verder ga!
Ik kijk vanavond of morgen als ik weer bij de volvo ben of het er zo uit ziet als jou foto, ik hoop het wel!! Anders word het gat boten..
ik update zodra ik verder ga!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- FELIX Kalkman (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 11
09-06-2026 11:12 #1481043
door FELIX Kalkman (GAST)
Beantwoord door FELIX Kalkman (GAST) in topic Volvo 240 start niet KRUKAS SENSOR DEFECT (nieuwe sensor nergens te vinden)
Yep, ziet er het zelfde uit (op het vuil na dan..)
Vanmiddag losschroeven en hopelijk boutje tegenkomen!!
Vanmiddag losschroeven en hopelijk boutje tegenkomen!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1276
09-06-2026 17:21 - 09-06-2026 18:25 #1481045
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Volvo 240 start niet KRUKAS SENSOR DEFECT (nieuwe sensor nergens te vinden)
Ik ben benieuwd Felix, het zou toch wel fijn zijn als er weer eens licht aan het eind van de tunnel komt.
Je hebt nu genoeg pech gehad zou ik denken....
Zelf heb ik het ook een keer gehad dat er iets viel waar het niet hoorde; moest nog even olieniveau checken van een heftruck voor zeecontainers, steek een inbussleuteltje naar binnen in differentieelhuis en floep, laat hem zo uit mijn bijna bevroren vingers schieten!! Collega heel droog; tap maar af, heb ik weer brandstof voor mijn verlopen olie kachel. Er was daarna nog heel wat ge-etter om het sleuteltje er uit te krijgen, de olie 80W90 was ook stroperig door de kou. Paar bussen remreiniger deed sleuteltje uiteindelijk de uitgang kiezen.
Ik hoop op goed bericht.
Mocht de motor niet aanslaan; ik denk dat de afstand tussen hart sensor en de montageplaat (teveel?) is toegenomen in jouw zelfbouw sensor. Ik bedoel de afstand tussen hart sensor (blauw) en bovenzijde montageplaatje (zwart) de sensor "leest" mogelijk nu niet op de juiste positie van het vliegwiel. Houdt dat even in gedachten voor je de aansteker pakt.
Je hebt nu genoeg pech gehad zou ik denken....
Zelf heb ik het ook een keer gehad dat er iets viel waar het niet hoorde; moest nog even olieniveau checken van een heftruck voor zeecontainers, steek een inbussleuteltje naar binnen in differentieelhuis en floep, laat hem zo uit mijn bijna bevroren vingers schieten!! Collega heel droog; tap maar af, heb ik weer brandstof voor mijn verlopen olie kachel. Er was daarna nog heel wat ge-etter om het sleuteltje er uit te krijgen, de olie 80W90 was ook stroperig door de kou. Paar bussen remreiniger deed sleuteltje uiteindelijk de uitgang kiezen.
Ik hoop op goed bericht.
Mocht de motor niet aanslaan; ik denk dat de afstand tussen hart sensor en de montageplaat (teveel?) is toegenomen in jouw zelfbouw sensor. Ik bedoel de afstand tussen hart sensor (blauw) en bovenzijde montageplaatje (zwart) de sensor "leest" mogelijk nu niet op de juiste positie van het vliegwiel. Houdt dat even in gedachten voor je de aansteker pakt.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Laatst bewerkt 09-06-2026 18:25 door Jan van Bochove.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.


