Afstel problemen

Lees meer
16-08-2022 13:39 #199921 door Sven Aardema
Afstel problemen is gemaakt door Sven Aardema
Beste Volvo liefhebbers,

Ik ben in bezit van een Amazon met een B18A motor met een enkele SU carburateur.

De motor loopt goed alleen stationair wat minder en hikt hij een beetje. Nu heb ik op het internet en op dit forum al een beetje rond gekeken wat dat zou kunnen zijn en al snel kwam ik op het afstellen van de ontsteking, waarbij Nordicar een mooi filmpje met uitleg had gemaakt die ik heb gevolgd.

Ook zaten er in een koffertje die ik bij de auto kreeg, een aantal nieuwe contactpunten en een nieuwe rotor wat misschien al een indicatie was dat hier een probleem mee is. Omdat de contactpunten in een mooi oud doosje zat dacht ik nieuwe te gaan kopen voor mijn B18, echter na het verwijderen van de oude contactpunten paste de nieuwe niet. Wat bleek: er zat een stroomverdeler op van een B20. Nu heb ik de rotor en contactpunten vervangen van deze stroomverdeler, met een voelermaatje de afstand tussen de contactpunten versteld en kon ik beginnen met het afstellen van de ontsteking.

Nu is dit afstellen compleet nieuw voor mij en de eerste keer, maar volgensmij hoort een B18A op 1500 toeren met vacuüm vervroeger losgekoppeld tussen de 21 en 23 aan te geven. Ik heb de stroomverdeler eerst zo ver mogelijk naar rechts gedraait zodat hij kon starten maar wanneer ik hem verlaat (dus naar links draai) valt hij uit. Hij loopt alleen wanneer ik hem het verste naar rechts draai en zo'n olie potje tegen het blok aan zit...

Nu is het gekke dat hij 10 aangeeft met de stroboscoop meter. Dit hoort hij aan te geven bij een B20 motor als ik het goed heb.

Hij loopt nogsteeds niet lekker stationair en mijn vraag is wat ik nu kan doen of zou het probleem ergens anders aan liggen bijvoorbeeld de carburateur?

Alvast bedankt!

Groeten, Sven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2022 17:41 #199922 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Afstel problemen
Hoi Sven,
zoals je al aangeeft is het afstellen van het contactpunt en het ontstekings tijdstip geen probleem meer voor jouw. Zet het ontstekings tijdstip statich op 8 ° voor het bovenste dode punt, en kijk met een testlampje of het contactpunt net opent. Zet de sroomverdeler vast en draai de krukas 360° en kijk met het testlampje of het contactpunt precies bij 8° opent. Heeft de rotor geen speling? Daarna de motor starten en kijk met de stroboscoop of de voorontsteking tussen 21 en 23 °aangeeft. De B18 is nooit uitgerust met een enkele SU carburateur. Loopt het niet goed stationair probeer eens een rijker mengsel. De dubbele carburateurs stelde ik op 6% CO .
Groeten Albert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-08-2022 00:45 #199923 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Afstel problemen
In een enkele SU die ooit voor B20 is gebruikt zit een KN naald in en volgens mij moet je een KD naald hebben om een SU op een B18 te gebruiken.
zie www.volvokv.nl/forum/brandstofsysteem-ui...el-su-hs6-carburator
Of the needle finder downloaden www.winsu.co.uk/
kost je wel 15 pond

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-08-2022 02:12 #199924 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Afstel problemen
Beste Sven, ik was deze www.classicminidiy.com/technical/needles/   nog vergeten.
Je vult gewoon de naald in en je krijgt de caracteristiek.
Op die manier kun je een KD met een KN naald vergelijken.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-08-2022 14:31 #199927 door Sven Aardema
Beantwoord door Sven Aardema in topic Afstel problemen
Hoi Albert,

Bedankt voor je antwoord. Ik snap niet precies wat je bedoeld met het ontstekings tijdstip stellen, ik heb de krukas 360 graden gedraait zodat de contactpunten maximaal open komen te staan en met een voelermaatje hem op 0,4mm gezet. Hoe kom ik aan die 8° ?

En interessant dat de enkele SU niet origineel op een B18 zat, ik kon er al weinig over vinden in Volvo handleidingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-08-2022 14:34 #199928 door Sven Aardema
Beantwoord door Sven Aardema in topic Afstel problemen

In een enkele SU die ooit voor B20 is gebruikt zit een KN naald in en volgens mij moet je een KD naald hebben om een SU op een B18 te gebruiken.
zie www.volvokv.nl/forum/brandstofsysteem-ui...el-su-hs6-carburator
Of the needle finder downloaden www.winsu.co.uk/
kost je wel 15 pond

m.vr.gr.

Johan Geers
 
Hoi Johan,

Je hebt gelijk een enkele SU is niet origineel op een B18, waarschijnlijk komt deze ook van een B20 af en ik weet niet of ze toen gedacht hebben om er een KD naald in te zetten. Hoe kom ik te weten welke naald ik heb? Gewoon voorzichtig los beginnen te halen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-08-2022 16:30 #199933 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Afstel problemen
Hoi Sven,
De bedoeling is dat je de krukaspoelie op 8° voorontsteking zet, dit is het ontstekingstijdstip stationair.
Groeten Albert.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-08-2022 01:12 #199945 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Afstel problemen
Je hebt gelijk een enkele SU is niet origineel op een B18, waarschijnlijk komt deze ook van een B20 af en ik weet niet of ze toen gedacht hebben om er een KD naald in te zetten. Hoe kom ik te weten welke naald ik heb? Gewoon voorzichtig los beginnen te halen?

De naald eruit halen boven in de naald staat het type naald KD of KN.

Het op tijd zetten op de krukas staat 10 20 en 30graden je zet het merkteken in de buurt van de 10 graden de rotor moet dan in de buurt van het streepje staan op de rand van de verdeler zoniet de krukas nog een slag draaien.
Dan de verdeler verdraaien totdat deze onsteekt (de punten vonken, auto wel op contact zetten) op die manier kun je de onsteking statiesch op 8gr zetten.
Naderhand controleren met de stroboscoop of de voorontsteking tussen 21 en 23 °aangeeft.
Doet deze dat niet dan is je centrifugaal vervroeger stuk.

succes

m.vr.gr.

Johan Geers 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-08-2022 07:31 - 18-08-2022 07:32 #199946 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Afstel problemen
In principe zijn de contactpuntjes voor B18 en B20 meestal gelijk. Er zijn echter B20's met vacuum-verlating ipv -vervroeging (iets met milieu); in dat geval is de complete ontsteking in spiegelbeeld uitgevoerd en dat geldt dan ook voor de puntjes.
De vacuumslang zat in dat geval ook op een ander punt op de carbaruteur waar op een ander moment vacuum heerst waardoor de werking uiteindelijk redelijk hetzelfde was als met vacuumvervroeging. Details van waar die aansluiting dan exact zou moeten zitten weet ik helaas niet, maar als ik je verhaal lees zou het zomaar zo kunnen zijn dat alles (carburateur en ontsteking) bij elkaar hoort.
Bij twijfel kan het een optie zijn om het hele vacuumverhaal te vergeten; wel de aansluiting op de carburateur afsluiten ivm aanzuigen valse lucht.
Weet je trouwens zeker dat het een B18 is? Bij een B20 staat het duidelijk op het blok, linkerkant vooraan bij het motornummer.
 

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-08-2022 07:53 #199949 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Afstel problemen
Ik reed voorheen ook met een B18A met B20A verdeler (Jfur4). Zoals Hans schrijft: o.a. de B20B had vacuumverlating. Het stomme is dat die verdeler ook jfur4 heet, maar het nummer is anders en de vervroeging zit dus in spiegelbeeld.
Zo ziet de jfur4 verdeler er met vaccuumvervroeging (wat op een B18A hoort) eruit:
het potje van de vervroeger wijst naar de achterkant van de auto

​​​​​​Misschien kan je met een lid bij jou in de buurt kijken wat er aan de hand is!

nb. wellicht overbodig, maar plaats niet je adres op het forum. Een plaats/regio kan wel

​​​​

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.