Enkel SU HS6 carburator

Lees meer
08-01-2016 14:17 #157146 door Sven Van Geem
Enkel SU HS6 carburator is gemaakt door Sven Van Geem
Hi,
Een nieuw jaar & nieuwe voornemens... mijn amazon 122s (BJ1968) me B18 motor terug rijklaar maken na een 5-tal jaar stilstaan.
Nieuwe batterij en benzine en we konden starten, vrijwel zonder probleem. Eerste testrit en op een lekkende koelvloeistofslang na geen grote problemen ontdekt.
Na nog wat testritten (ik vermoed toch een 30km in totaal) begon de motor echter te sputteren. De brandstoffilter zat vol met ... ik vermoed roestafzetting uit de benzinetank. De tank moet dus aangepakt worden.
Nieuwe brandstoffilter en "test"rijden maar. Dit ging aanvankelijk terug vlot, tot hij na het starten steeds stilvalt bij het gas geven. Stationair draait hij normaal maar eens je gas geeft lijkt het mij alsof hij "verzuipt".

Oorzaak vermoedelijk de carburator en hier gaat mijn vraag voornamelijk over.
Bij aankoop wist de vorige eigenaar te zeggen dat hij de dubbele carbs had laten verwijderen en vervangen door 1 carb (om minder benzine te verbruiken).
Nu de geïnstalleerde carb is een SU HS6 (Back) en ook in de onderdelenbak kon ik een 2de HS6 (Front) vinden. Het spruitstuk voor de dubbele carb was er jammer genoeg niet bij, maar goed dat zijn zorgen voor later.
Ik heb de niet-gebruikte SU (F)eens uit elkaar gehaald en zou deze willen opkuisen en reviseren (of laten reviseren). Kan ik deze dan in de plaats van huidige (B) monteren? Buiten dat de vlotterkamer aan de andere kant zit merk ik geen verschil op.
Op internet kon ik ook een betaalbare (NOS) SU HS6 vinden, deze heeft wel 3 gaten voor de luchtfilter (Die van mij slechts 2). Zou deze ook passen denken jullie, of zijn er verschillende uitvoeringen van de HS6 gemaakt die niet compatibel zijn?

Alvast bedankt voor jullie advies ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-01-2016 18:35 #157155 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Enkel SU HS6 carburator
Hallo Sven,
niet alleen de vlotterkamer maar ook de bediening van een B zit aan de andere kant dan van een F, dus gewoon uitwisselen lukt niet. Gewoon een van twee dubbele carburateurs plaatsen is daarbij geen goede oplossing, de erin horende naald is geslepen om de helft van de motor op de juiste manier van brandstof te voorzien. Er bestaan echte HS6 als enkele carburateur, maar alleen voor een B20, de daarin horende naald is dus niet geslepen voor een B18. Natuurlijk loopt de motor met een dergelijke carburateur/naald wel op de een of andere manier, maar niet zoals het hoort. Het gevaar is daarbij vooral dat er te weinig brandstof geleverd kan worden en je motor heet kan lopen (dat kan ook alleen maar het geval zijn bij hogere toerentallen, dus niet gewoon bij stationair afstellen te meten). Hoger brandstofgebruik kan ook het geval zijn. Om je plan goed uit te voeren zou je een naald moeten zoeken die past bij een B18, en die staat niet gewoon in een Volvo onderdelenlijst omdat Volvo dit nooit gemonteerd heeft. Daarbij is het zeker ook van belang de juiste nokkenas erbij te hebben. Dus als de nokkenas in je motor voor dubbele carburateurs is kun je beter het passende spruitstuk zoeken en weer beide carburateurs monteren.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2016 01:02 #157171 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Enkel SU HS6 carburator
Beste Sven, als je een enkele SU op een B18 wil zetten moet je een KD naald gebruiken, maar het beste is een dubbel spruitstuk zoeken, nieuwe naalden en sproeierbuizen in de carburators, kijken of er niet te veel speling op de gasklep assen zit en dan de zaak goed afstellen.
En een carburator versus twee meer verbruiken het is maar net hoe zwaar voetje dat je hebt.
Rijdt je een beetje normaal is twee zuiniger dan een carburator mits goed afgesteld.
Het kost de motor immers minder vermogen om de brandstof binnen te krijgen met twee carburators als met een.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2016 12:13 #157178 door Sven Van Geem
Beantwoord door Sven Van Geem in topic Enkel SU HS6 carburator
Rudi, Johan,
Bedankt voor jullie antwoord.
Ik ga straks de carburator nog eens inspecteren. Het zou mij enigszins verbazen dat de geïnstalleerde SU niet geschikt is om als "single" carb goed te werken. Ik heb de wagen nu 10jaar in mijn bezit en de eerste 5j deed hij het nog perfect (ook al kwam ik er niet veel mee buiten - de laatste 5j stond hij stil). De vorige eigenaar heeft mij bij aankoop gezegd dat hij de motor in 2001 had laten reviseren (nu reviseren kan een dichting vervangen zijn of een volledige motor revisie en dat hij was aangepast om op loodvrije benzine te rijden... verdere details heb ik hier niet over).

Op dit moment zou ik gewoon willen testen (zonder al te veel geld uit te geven) of de oorzaak enkel de carburator is of het probleem nog dieper zit. Remmen heb ik net ook achteraan volledig vervangen incl nieuwe remcilinders, maar hier zo ook nog de hoofdremcilinder moeten vervangen worden. Dan komt er nog de benzinetank bij (en nieuwe leidingen), de carburator, ... als het daar bij blijft geen probleem.

Eens ik hem terug aan de praat krijg wil ik wel verder zoeken naar een dubbel spruitstuk en dan eerder met weber carbs.

Ik maak straks eens foto's van de carburator, misschien kunnen jullie zien of het wel een SU HS6 is. Op de naald zelf kan je niet zien welk model het is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2016 13:22 #157179 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Enkel SU HS6 carburator
Op zich moet een SU HS6 op een B18 goed kunnen werken. De vraag is echter welke sproeiernaald de juiste is. Het antwoord op die vraag kan alleen een rollentestbank geven. KD naalden werden gespecificeerd voor gebruik met dubbele carburateurs. In 1969/70 zijn sommige uitvoeringen van de Volvo 142/144 met B20A-motor ook voorzien van een enkele HS6. Deze hadden echter de sproeiernaald BAH en dat is een zg. "spring loaded" naald, welke niet compatibel is met versies van de HS6 waar een vaste naald in moet, anders had je een weliswaar niet ideale, maar toch bruikbare naald gehad.
Overigens is op de sproeiernaald zelf alleen het type naald gegraveerd. Verder zijn er inderdaad zowel HS6 carbs met twee- als driegaats bevestiging voor het luchtfilter, zie ook de onderstaande afbeelding.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2016 15:01 #157180 door Sven Van Geem
Beantwoord door Sven Van Geem in topic Enkel SU HS6 carburator
Gert,

Klopt helemaal wat je zegt. De gemonteerde SU is eentje met een naald met veer achter.
Ik ging ervan uit doordat ik een losse Front SU-HS6 had en dat de motor standaard met dubbele SU komt dat de geïnstalleerde SU de 'Back' was ... niet dus.

Dit is hem:



Kan iemand zeggen welk type van SU dit is?

onderste is de naald met veer, bovenste de vaste naald van een SU HS6

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2016 15:29 #157183 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Enkel SU HS6 carburator

"Sven Van Geem" schreef:
Kan iemand zeggen welk type van SU dit is?

Het is een HS6, zoals je zelf ook al aangeeft. Een verder onderscheid in typeaanduiding is er niet. Aan de nummers op het labeltje aan de vlotterkamerschroef heb je meestal niets.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2016 16:15 #157184 door Sven Van Geem
Beantwoord door Sven Van Geem in topic Enkel SU HS6 carburator
vlotter zat goed vol met roest



na het schoonmaken draait de motor op het eerste zicht beter, kon er toch in en uit de garage mee rijden.

ook de sproeierkop zit vrij diep, ik vermoed dat dit wel de juiste afstelling is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2016 16:35 #157187 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Enkel SU HS6 carburator

"Sven Van Geem" schreef:
...ook de sproeierkop zit vrij diep, ik vermoed dat dit wel de juiste afstelling is

Voor het verkrijgen van een juiste afstelling is dit eigenlijk een onmisbaar hulpmiddel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2016 17:25 #157190 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Enkel SU HS6 carburator
Het labeltje aan de carburateur (AUD403) geeft het volgende aan:
B20A 142+144 1969-70 naald BAH
Dus een van de al door mij genoemde enkele SU carburateurs voor een B20. Niet optimaal voor een B18, maar loopt er natuurlijk wel op de een of andere manier op. Er zijn heel veel verschillende naalden (en enkele veren) voor SU carburateurs, zelfs verschillende voor dezelfde motor met andere luchtfilters.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.