Afstel problemen

Lees meer
18-08-2022 17:36 #199952 door Sven Aardema
Beantwoord door Sven Aardema in topic Afstel problemen
Bedankt voor alle antwoorden en het meedenken, voor de volledigheid even een paar dingen op een rij gezet:

- Mijn motor is een B18 blok (zie bijlagen)

- Het blok draait ongeveer 700 toeren stationair met ongeveer 10 of 8 graden voorontsteking.

Na mijn idee moet een B18A op 1500 toeren draaien met ongeveer 21-23 voroontsteking? Dit was in eerste instantie mijn probleem. Er zit een SU HS6 carburateur op hoogstwaarschijnlijk uit een B20A van een 140 serie. Dit zou misschien al het eerste probleem zijn zoals Johan aangeeft. Ik heb hem deels uit elkaar gehaald om die naald te zoeken maar kan niet vinden of het een KD of KN is maar ik zie wel dat er een veertje aan zit, ergens las ik dat de KN naald statisch is? Zou ik moeten beginnen met het vervangen van deze naald en vervolgens de toeren ophogen tot 1500 via de carburateur en vervolgens moeten gaan kijken naar het ontstekingstijdstip?

Ik heb namelijk het idee dat hij is afgesteld als een B20 kijkend naar de toeren en de voorontsteking.

Of zou ik moeten investeren in een stormberg 175CD carburateur voor een B18A die hij hoort te hebben? En misschien zelfs het type stroomverdeler in Stijn zijn bericht? Heeft iemand nog een degelijke liggen?



Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Als iemand tijd zou hebben om mee te kunnen kijken, ik zit in Friesland.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-08-2022 20:06 - 18-08-2022 20:09 #199954 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Afstel problemen
Als die van Stijn vacuumvervroeging heeft, dan heeft die van jouw het ook; vacuumpotje is identiek geplaatst. Dat is dus oké. Kan t nog steeds een verdeler met een verkeerde karakteristiek zijn; is al veel over geschreven maar in mijn optiek zijn de Volvo-blokken redelijk vergevingsgezind en lopen ze toch wel. Bovendien kan je je afvragen wat er na 50 jaar van die karakteristiek over is (veertjes, roest, vervuiling, speling etc).
700rpm is prima voor stationair. Die 1500rpm is alleen maar om m af te stellen zodat er in die afstelling ook al een stukje vervroeging wordt meegenomen, vandaar die 21-23 graden voorontsteking bij 1500rpm tov 8-10 graden bij stationair.
Oordeel over de naald laat ik aan anderen over.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-08-2022 00:35 #199958 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Afstel problemen
Als je het busje van de naald schuift in dat gedeelte staat het merkteken KN of KD.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.