Ontsteking 180 graden verkeerd

Lees meer
17-01-2021 17:01 #192064 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Johan,

De bougies waren mooi koffiebruin. Toch verdacht ik de benzinetoevoer. Die heb ik toen wat rijker gezet, geen positief resultaat.
De 123-ontsteking heb ik geplaatst om de ontsteking uit te sluiten. Op de originele ontsteking liep hij hetzelfde. Hij staat op de goede curve. Op de vorige motor liep hij er ook goed op.
Niek, daar lijkt het wel op, zie bovenstaande. Maar ik zal het morgen nogmaals proberen. Vooral omdat hij onbelast zo goed loopt.
De motor heeft lang stil gestaan. Als de distributie geen olie krijgt, zou deze toch allang kapot zijn gegaan? Of valt dat mee?
Als je de ontsteking goed kunt af stellen kan de distributie toch niet verkeerd staan?
Johan, Niek, weer bedankt, Ben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2021 11:43 #192092 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Gisteren de motor rijker gezet. Helaas leverde dit niks op. Onbelast loopt hij prima. Belast heb je geen vermogen en op toeren een geluid wat je bij oude racemotoren hoort. Moeilijk te omschrijven. Zou ook mechanisch kunnen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2021 13:25 #192096 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Mogelijk een lek in of bij het uitlaatspruitstuk: pakking of een scheurtje in het spruitstuk. Onder belasting heeft de motor dan geen tegendruk en verliest trekkracht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2021 14:33 #192097 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Rudolf, bedankt. Ik heb al met remmenreiniger op de pakking gespoten en geen lek kunnen ontdekken. Maar ik zal het gehele spruitstuk controleren op een scheurtje of zo. Zou je dat niet horen? In ieder geval de moeite waard om te proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2021 21:11 #192106 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Om een beter beeld te krijgen van het probleem met je auto het volgende.
Je schrijft dat de motor lang heeft stil gestaan. Is dit een andere motor in je auto en indien dit niet het geval is, liep hij voor de stilstand wel goed?
Heb je werkzaamheden aan de auto gedaan waarna hij slecht is gaan lopen?

Heb je de compressie al eens gemeten? Hoe is die?
Demonteer eens het kleppendeksel en kijk eens of alle kleppen mee doen.
Het ratelen dat je omschrijft is dat als je rijdt of als je stil staat en de auto meer toeren laat maken.

Ik lees nergens om welke auto het gaat ( amazon of pv 444 of 544 ) en zit er een oliedrukmeter in je auto. Hoe is de oliedruk?

gr.
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2021 22:47 #192108 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Jan, goed van je om systematisch te werk te gaan. Ik zal punt voor punt proberen te beantwoorden.
De motor heb ik in 2008 gekocht als reserve motor. Het gaat om een PV544 van 1960, B16a, 6 volt. De originele motor kreeg veel onderdruk en de tweede cilinder had bijna geen compressie meer. Daarom heb ik de reservemotor ingebouwd. Na inbouw bleek dus dat de motor goed liep totdat ik er mee ging rijden.
Daarna heb ik de kleppen gesteld. De kleppen bewegen juist. De compressie is goed en over de vier cilinders gelijk.
Er zit geen oliedrukmeter in. Als je even doorstart, gaat het oliedruklampje uit.
In de tijd dat de motor stilstond, heb ik deze regelmatig rondgedraaid. Er stond olie op de cilinders. Toen ik hem kocht werd mij verteld dat de motor een keer gereviseerd was. Foto’s van nieuwe cilinders en lagerschalen van de krukas zaten erbij. Motor ziet er ook goed uit. Natuurlijk zegt dit niet veel en de lange stilstand zal ook geen goed gedaan hebben.
Het ratelen is alleen als je optrekt en een beetje doortrekt in de versnellingen. Bij stilstand hoor je het niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2021 00:55 #192113 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Staat er wel het juiste type ontsteking op? Of als er die opzit de centrifugaal vervroeging lamme veertjes wat er dan gebeurt is dat wanneer je gas geeft de vervroeging te snel en te veel vervroegd en dan kun je dat gerammel krijgen.
Hoe te controleren ontstelking statiesch afstellen en daarna met een stroboscoop controleren is dat verschil erg veel dan heb je waarschijnlijk lamme veertjes in je verdeler.
Bij de 123 zou ik eens met 0 graden statiesch proberen.
Mij lijkt er iets niet goed relatie nokkenas onsteking.
Je zou ook eens moeten kijken of dat wanneer de eerste cilinder met het merkteken op BDP staat of dat de kleppen van de eerste cilinder of vierde cilinder dicht staan.
Is dat niet het geval dan zit het distributie tandwiel van de nokkenas niet goed ten opzichte van het krukas tandwiel.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2021 13:15 #192120 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Zit er wel de juiste ontsteking in: Bosch VJU 4 BR20?

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2021 13:22 #192121 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Johan, Leo, dank je voor het meedenken. De ontsteking is de juiste. Op de vorige motor werkte deze ook goed. Dus lijkt het me dat dit nu nog zo moet zijn. Kleppen sluiten, zover ik kan beoordelen, op het juiste moment. Maar ik zal dit allemaal nog eens controleren. Maar zou de motor dan onbelast ook niet goed draaien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2021 13:35 #192122 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Ontsteking 180 graden verkeerd

Ben Bergmans schreef : Als je de ontsteking goed kunt af stellen kan de distributie toch niet verkeerd staan?

Dat weet ik niet, maar de tandwielen moeten natuurlijk wel met de merkpunten tegenover elkaar staan.

De vervroeging van de ontsteking (centrifugaal en vacuüm) komt erbij bij hogere toerentallen/acceleratie. En de stroomverdeleras moet spelingvrij zijn.
Ik weet niet of de motor stationair dan toch goed zou draaien als dat niet het geval is.

Als de benzinetoevoer in orde is, kan het eigenlijk alleen nog maar de ontsteking zijn.

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.