- Berichten: 30
Ontsteking 180 graden verkeerd
- Ton van Kan (GAST)
- Offline
- Junior Lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 338
Motor loopt netjes, start goed. Ontsteking heb ik gewisseld voor een 123-ontsteking. Onbelast niets aan de hand. Op het moment dat je gaat rijden, gaat het mis. Als de motor belast wordt, geeft hij geen vermogen. Gaat gepaard met wat horten en stoten. Wat zou dit kunnen zijn?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Vliet
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 168
Naar mijn weten kun je het tussenasje er niet uit halen en is dit bij een B16 anders dan bij een B18/20 waar dit wel kan.
Dit asje met tandwiel maakt een vast deel uit van de oliepomp. De afstelling daarvan ( zie de eerder door Leo Foederer geplaatste tekening hiervan) wordt gedaan op het moment dat de oliepomp gemonteerd wordt en is dus na montage slechts te veranderen als je de oliepomp er weer uit haalt.
Het feit dat je ontsteking 180 graden verkeerd staat hoeft niet te betekenen dat je de ontsteking niet goed kunt afstellen. Je moet er dan wel rekening mee houden dat de kabel van cilinder 1 op de plaats van de derde zit.
gr.
Jan
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 338
Bedankt voor je reactie. Van Leo Foederer begreep ik dat dit asje wel er uit te krijgen is. Maar eigenlijk niet belangrijk omdat de ontsteking goed af te stellen is. Hij loopt ook goed totdat je de motor belast. Al laat je hem een uur onbelast draaien, geen probleem of bijgeluiden. Als je hem belast , gaat het mis.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 613
Uit de tekst, die hoort bij het plaatje (Fig. 62) dat ik eerder plaatste, blijkt dat de correcte positie van de pompas op moment van installeren van de pomp bepaald wordt:
Dat zou betekenen dat de pomp eruit moet als de stroomverdeler nu niet juist gemonteerd kan worden.
P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 338
Maar niemand heeft nog een oplossing voor het vermogen wat wegvalt als de motor belast wordt. Kan dit aan de oliepomp liggen, distributie of aandrijflijn?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Vliet
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 168
Oliepomp:
Dat de oliepomp de oorzaak is van het slecht lopen acht ik zeer onwaarschijnlijk.
Afstelling ontsteking:
Ik zou het zoeken in de afstelling van de ontsteking. Ik weet niet of je de juiste afstelgegevens hebt gebruikt maar de b16 moet in ieder geval statisch op 2-4 graden voorontsteking afgesteld worden.
Distributie:
Als de distributie niet goed staat kan hij stationair misschien wel redelijk lopen maar bij het opvoeren van het toerental zal hij niet goed lopen.
gr. Jan
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 338
De motor loopt onbelast goed, ook op hogere toerentallen. Ik heb de gewone ontsteking, die het goed deed, voor de zekerheid vervangen door een 123=ontsteking. Deze staat goed afgesteld. Ik geloof inderdaad dat dit 4 graden is. Ook met stroboscoop staat deze goed.
De oliepomp kan het volgens jou niet zijn. De distributie kan een oorzaak zijn. Hoe kan ik dat controleren?
Bedankt weer, Ben
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
Als ze grijs zijn si je mengsel te arm en zul je iets aan je carburator moeten doen.
Misschien verkeerde karakterestiek van je 123 ontsteking?
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.