Ontsteking 180 graden verkeerd

Lees meer
08-12-2020 20:57 - 08-12-2020 21:50 #191390 door Ton van Kan (GAST)
Beantwoord door Ton van Kan (GAST) in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Dank je Cor. Ik heb direct mijn afstelling gecontroleerd en volgens jou aanwijzing uitgevoerd. Wat blijkt, de rotor wijst 180 graden de verkeerde kant op. Ik vermoedde dit al. Ik heb in de zomer de B18a motor voorzien van nieuwe onderdelen zoals nieuwe kop en nieuwe oliepomp. Ik heb destijds de distributeur (Bosch 003) teruggeplaatst maar, naar nu blijkt, foutief. Verklaart ook waarom hij niet wilde starten. Ik heb het geheel volgens de kunsten zoals beschreven in dit forum 180 graden gedraaid en opnieuw afgesteld. Zodra de carb terug is van revisie, starten maar denk ik maar zo. Bedankt Cor!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2021 14:21 #192010 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Al weer een tijd geleden dat ik dit topic ben begonnen. En ik ben nog niet veel verder. Ten eerste is het mij nog niet gelukt om de ontsteking juist te plaatsen. Hoe krijg je die as er uit? Zelfs met een punttangetje heb je te weinig grip. Kan het overigens kwaad als de ontsteking 180 graden verkeerd zit?
Motor loopt netjes, start goed. Ontsteking heb ik gewisseld voor een 123-ontsteking. Onbelast niets aan de hand. Op het moment dat je gaat rijden, gaat het mis. Als de motor belast wordt, geeft hij geen vermogen. Gaat gepaard met wat horten en stoten. Wat zou dit kunnen zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2021 22:25 #192020 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Hallo Ben.

Naar mijn weten kun je het tussenasje er niet uit halen en is dit bij een B16 anders dan bij een B18/20 waar dit wel kan.
Dit asje met tandwiel maakt een vast deel uit van de oliepomp. De afstelling daarvan ( zie de eerder door Leo Foederer geplaatste tekening hiervan) wordt gedaan op het moment dat de oliepomp gemonteerd wordt en is dus na montage slechts te veranderen als je de oliepomp er weer uit haalt.
Het feit dat je ontsteking 180 graden verkeerd staat hoeft niet te betekenen dat je de ontsteking niet goed kunt afstellen. Je moet er dan wel rekening mee houden dat de kabel van cilinder 1 op de plaats van de derde zit.


gr.
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2021 23:12 #192021 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Jan,

Bedankt voor je reactie. Van Leo Foederer begreep ik dat dit asje wel er uit te krijgen is. Maar eigenlijk niet belangrijk omdat de ontsteking goed af te stellen is. Hij loopt ook goed totdat je de motor belast. Al laat je hem een uur onbelast draaien, geen probleem of bijgeluiden. Als je hem belast , gaat het mis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2021 23:48 #192022 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Het lijkt er op dat Ben het bij het juiste eind heeft:
Uit de tekst, die hoort bij het plaatje (Fig. 62) dat ik eerder plaatste, blijkt dat de correcte positie van de pompas op moment van installeren van de pomp bepaald wordt:

Dat zou betekenen dat de pomp eruit moet als de stroomverdeler nu niet juist gemonteerd kan worden.

P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2021 16:03 #192030 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Leo, bedankt voor de aanvulling. Ik heb dan geen gelijk, Jan wel. De pomp moet eruit om de ontsteking juist te plaatsen.
Maar niemand heeft nog een oplossing voor het vermogen wat wegvalt als de motor belast wordt. Kan dit aan de oliepomp liggen, distributie of aandrijflijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2021 22:51 #192038 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Hoi Ben.

Oliepomp:
Dat de oliepomp de oorzaak is van het slecht lopen acht ik zeer onwaarschijnlijk.

Afstelling ontsteking:
Ik zou het zoeken in de afstelling van de ontsteking. Ik weet niet of je de juiste afstelgegevens hebt gebruikt maar de b16 moet in ieder geval statisch op 2-4 graden voorontsteking afgesteld worden.

Distributie:
Als de distributie niet goed staat kan hij stationair misschien wel redelijk lopen maar bij het opvoeren van het toerental zal hij niet goed lopen.

gr. Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2021 23:34 #192039 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Jan, bedankt. Ik moet een richting hebben waar ik moet zoeken.
De motor loopt onbelast goed, ook op hogere toerentallen. Ik heb de gewone ontsteking, die het goed deed, voor de zekerheid vervangen door een 123=ontsteking. Deze staat goed afgesteld. Ik geloof inderdaad dat dit 4 graden is. Ook met stroboscoop staat deze goed.
De oliepomp kan het volgens jou niet zijn. De distributie kan een oorzaak zijn. Hoe kan ik dat controleren?

Bedankt weer, Ben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2021 00:04 #192040 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Heb je de bougies er al eens uit gehaald voor de kleur te checken moeten koffiebruin zijn.
Als ze grijs zijn si je mengsel te arm en zul je iets aan je carburator moeten doen.
Misschien verkeerde karakterestiek van je 123 ontsteking?


succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2021 11:24 #192048 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Krijgt de motor wel voldoende benzine ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.