Elektrische ontsteking Amazon B18A

Lees meer
19-10-2017 23:31 #172604 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Elektrische ontsteking Amazon B18A
Vanavond heb ik de 123 ignition op mijn b18a gemonteerd. Nadat ik alles gemonteerd heb wil de auto niet meer starten. De eerste keer liep de motor heel even maar sloeg daarna af en daarna startte de auto helemaal niet meer. Ik heb het volgende nagekeken:

- De bougie vonkt goed.
- Ik heb nogmaals de afstelling gedaan met de LEDs. Het ledje brand. Ik draai links op tot het lichtje uit gaat. Vervolgens draai ik de behuizing een heel klein beetje rechtsop tot net de LED aanspringt. Hierop heb ik de behuizing vast gezet.
- De volgorde van de bougiekabels is 1-3-4-2 waarbij 1 de aansluiting is wat richting de voorkant wijst.

Wat kan het probleem zijn? Wat kan ik verder nog nakijken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2017 23:42 #172607 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Elektrische ontsteking Amazon B18A
Ik heb overigens curve 1 gekozen wat mijn inziens de correcte is.

Ik kan de auto niet afstellen met de stroboscoop omdat die niet start. Is er een manier om te controleren of de ontsteking enigszins goed staat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2017 00:04 #172609 door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic Elektrische ontsteking Amazon B18A
Is je accu nog okay? In mijn geval (ook met bobine vervangen e.d.) eerste keer ook starten maar daarna trok de (kennelijk al zwakke) accu het niet meer. Zomaar een gedachte hoor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2017 00:19 #172610 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Elektrische ontsteking Amazon B18A
Toen de auto de eerste keer wel startte liep die voor geen meter. Niet stationair en reageerde nauwelijks op het gaspedaal. Daarnaast kwam er veel benzine via de uitlaat naar buiten. Er klopte duidelijk iets niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2017 02:23 #172611 door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic Elektrische ontsteking Amazon B18A
Misschien dan toch de curve van de 123 niet goed, heb daar helaas geen verstand van.

Wat je nog wel kan checken, zijn je bougie kabels nog in orde,(misschien overslag omdat ze tegen elkaar aanliggen?) zit je rotor goed vast? (Draait hij se juiste kant op) Zit de rotorkap goed vast op de ontsteking?

Dat zijn in ieder geval de makkelijke zaken om te controleren ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2017 07:31 #172612 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Elektrische ontsteking Amazon B18A
Bougie kabels zijn goed maar ik kan overslag nog controleren. De rotor en kap zitten goed vast. De rotor heb ik in het begin op cilinder 1 gezet dus dat moet ook kloppen. Is er manier waarop ik dit nu nogmaals kan controleren?

Ik kan mij niet voorstellen dat ik een andere curve als 1 had moeten kiezen. Klopt het dat de auto evengoed zou moeten starten op een andere curve maar dat de motor dan niet goed loopt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2017 08:50 #172616 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Elektrische ontsteking Amazon B18A
Het lijkt alsof je timing toch verkeerd staat.
Je zou eens kunnen kijken of de verdeler aandrijfas wel goed staat.

Zie ook sw-em.com/Volvo%20Ignition%20from%20Scratch.htm voor het hele verhaal om het stap voor stap te checken.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2017 10:19 #172618 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Elektrische ontsteking Amazon B18A
Op hoeveel graden moet nu de krukas poelie staan als de rotor op cilinder 1 wijst? Ik vindt op internet verschillende waardes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2017 13:26 #172622 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Elektrische ontsteking Amazon B18A
Bijgevoegd zijn drie foto's die ik heb gemaakt. Ik kan de tekens op de krukaspolie moeilijk zien maar ik heb het idee dat het eerste teken 30 is, dan 20, en dan 10. Hierop heb ik de poelie op 16 graden gezet.

Ik heb daarnaast een foto van cilinder 1 vanuit de olievuldop en vanuit de bougie ingang. Hoe staan de kleppen / zuiger? Op dit zelfde moment staat de rotor gericht op cilinder 4.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2017 13:58 #172625 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Elektrische ontsteking Amazon B18A
Beste Chris,
Enkele jaren geleden een 123 ontsteking op mijn B18a geplaatst.
Bij het demonteren van de oude toorts de stand van de onderste nok en rotor vergeleken met de 123.
Wat bleek deze waren 180graden van elkaar verplaatst.
De nok van de 123 gelijk gezet met de oude toorts (rotor en nok)dezelfde stand als de oude toorts en starten en lopen.
Hierbij sluit ik mij bij Lars aan om dit eerst te controleren.
Gr Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.