Ontstekingsprobleem definitief opgelost.

Lees meer
26-03-2017 22:28 #167668 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Start niet na check rotor
Op je eerste foto zag ik de vacuumslang niet aangesloten zitten, op de laatste dacht ik wel. Maar daar moet hij wel op willen starten. De draad vanaf de bobine mag absoluut geen massacontact maken, de bobine geeft pas een piekspanning/vonk als de punten opengaan en het contact verbroken wordt. Misschien goed om dat te controleren, zit het draadje van de punten niet per ongeluk tegen de massa, is de doorvoer door het verdelerhuis nog goed, zit de aansluiting en de draad buitenop goed vrij van het huis?

Als je (auto niet op contact) de weerstand meet op de losgekoppelde draad van de bobine naar de contactpunten en je drukt met een niet geleidend iets de punten open dan moet de weerstand oneindig zijn.

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2017 00:52 #167669 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Start niet na check rotor
beste Sander als je met een losse draad van de min naar massa schakeld vonkt de bobine dan?
even een bougiekabel als bobinekabel gebruiken en een bougie erin.
En ook kijken als je een vonk heb wat de kleur is.
Als je met de bobine kortsluiting heb gemaakt kan deze stuk zijn vooral als j bougiekabels gebruikt met koperen kern.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2017 07:45 #167670 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Start niet na check rotor
Misschien indirect al geopperd, en ook te simpel, maar kun je per ongeluk bij het eraf halen van de verdelerkap het draadje tussen de bobine en het schuifcontactje op de verdeler hebben losgetrokken?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2017 09:33 #167671 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Start niet na check rotor
En, zoals Hans al aangaf, een bobine kan zomaar ineens de geest geven.
Auto's hebben mij al vaker voor een verrassing gesteld: "he!?! is dat kapot opeens, maar daar ben ik helemaal niet aan geweest!!!" Ja, dus toch!
Dus wissel toch voor de zekerheid even de bobine om met een andere of nieuwe.
Succes, je weet nu al: straks is het opeens opgelost, als je maar doorzet!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-03-2017 10:05 #167672 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Start niet na check rotor

Tom Steverink schreef : Misschien indirect al geopperd, en ook te simpel, maar kun je per ongeluk bij het eraf halen van de verdelerkap het draadje tussen de bobine en het schuifcontactje op de verdeler hebben losgetrokken?


Ik gok ook hierop ;)

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2017 11:09 #167674 door Sander Langbroek
Beantwoord door Sander Langbroek in topic Start niet na check rotor

Paul Schaap schreef : En, zoals Hans al aangaf, een bobine kan zomaar ineens de geest geven.
Auto's hebben mij al vaker voor een verrassing gesteld: "he!?! is dat kapot opeens, maar daar ben ik helemaal niet aan geweest!!!" Ja, dus toch!
Dus wissel toch voor de zekerheid even de bobine om met een andere of nieuwe.
Succes, je weet nu al: straks is het opeens opgelost, als je maar doorzet!


Bedankt voor de bemoediging, altijd fijn :cheer:

Massa van bobine naar verdeler zit vast en geleidt goed.

Contactpunt afstelling check ik als eerste. Ben in mijn onervarenheid er niet zeker van of ik bij de afstelling de punten max open heb gezet. Dan ,4mm...

Amazon '65
245 '76

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2017 13:11 #167676 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Start niet na check rotor
Ah, ik dacht dat je alleen de kap had gecontroleerd?
Als je aan de punten hebt gezeten, kan dat best de oorzaak zijn. Als je nieuwe puntjes monteert, moet je het beschermlaagje eraf halen, bijv. met een beetje wasbenzine. Anders maken ze geen contact....

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2017 14:24 #167677 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Start niet na check rotor
Met nieuwe punten moet je ook de condensator meewissellen.
Maar om de bobine testen, gewoon een draad leggen van de pluspool accu naar plus bobine en aan de min van de bobine een losse draad en met deze draad naar massa schakelen.
Als je met een losse bobinekabel test moet je op z'n minst een vonk van 1cm kunnen trekken.
Lukt dat niet nu dan is het einde bobine.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2017 18:58 #167684 door Sander Langbroek
Beantwoord door Sander Langbroek in topic Start niet na check rotor

Tom Steverink schreef : Ah, ik dacht dat je alleen de kap had gecontroleerd?
Als je aan de punten hebt gezeten, kan dat best de oorzaak zijn. Als je nieuwe puntjes monteert, moet je het beschermlaagje eraf halen, bijv. met een beetje wasbenzine. Anders maken ze geen contact....


Nadat hij niet meer startte, heb ik rotor, verdelerkap, contactpunten, condensor, bougies en kabels vervangen.
Puntjes net even juist afgesteld, daarna bobine even gecheckt zoals Hans suggereerde. Ik was alleen, dus kon niet met de bobinekabel testen, maar de massakabel gaf een heel flauw, gelig vonkje, eigenlijk alleen bij zo goed als direct contact met het blok. Massa binnenin rotorhuis zijn goed aangesloten en maken geen sluiting met het huis.

Blok even met de hand doorgedraaid met auto op contact. Er komt een klein, gelig vonkje tussen de contactpuntjes. Ik vind wel dat hij vrij vroeg vonkt, maar daar moet maar eens iemand met wat ervaring van timing voor meekijken. Hopen dat hij zaterdag loopt voor de sleuteldag...

Zal zo nog even kijken of de bobinekabel vonkt, maar verwacht er weinig van. Morgen maar even naar Bakkenes voor een bobine. Baat het niet, dan schaadt het... alleen de €60 van aanschaf.

Amazon '65
245 '76

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2017 19:06 #167685 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Start niet na check rotor
Bedoel je met een klein gele vonkje tussen de contactpunten een vonk tussen een bougie eletrode en massa of tussen de contactpuntjes? En gele vonk bij de bougies is niet goed. En tussen de contactpunten helemaal niet! dat moet in de openlucht goed blauw zijn. misschien kun je de ouwe bobine meenemen of heeft Dries er eentje liggen om even te proberen? Beter een goede buur dan een verre.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.