123-ontsteking
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Hierdoor stort de spanning tijdens starten dusdanig in dat je 123 t niet doet; eerder schreef je dat je tijdens starten nog 5,8V meette. Ik verwacht dat je dat direct op je accu hebt gemeten en niet op de 123; dat laatste zou je ook eens moeten doen, ik vrees dat je nog geen 4V meet

Ik adviseer een stevige massakabel vanaf accu naar motorblok en chassis en verwacht dat dan je problemen met de 123 zijn opgelost!
Ben benieuwd of m'n theorie klopt, ben er eigenlijk wel vrij zeker van!
Succes, Hans.
Groet, Hans
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
succes
Johan Geers
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Hans, op dit moment zit er weer de oude ontsteking op. Omdat hij daar ook niet goed op liep, ben ik verder gaan zoeken. Destijds heb ik wel op de 123-ontsteking gemeten.
Kevin en Johan, de accukabels zijn vrij nieuw en zonder corrosie.
Eerst ga ik maar een extra kabel van minpool naar motorblok leggen. Ik hou jullie op de hoogte.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Gisteren de stoute schoenen aangetrokken en de 123-ontsteking gemonteerd. Voor montage de as 180graden gedraaid. Dit omdat hij de vorige keer verkeerd stond. De ontsteking voor verwijderen op tijd gezet, oude eruit, nieuwe er in. Gecheckt met led op de ontsteking. Moest toch wel iets bijstellen, maar! daarna liep hij. Niet goed, ontsteking nog iets bijgesteld en toen liep hij mooi rond. Kan de ontsteking nog niet met de stroboscooplamp afstellen omdat ik geen toerenteller op 6 volt heb. Maar dit is finetuning. Voorlopig doet hij het. Iedereen bedankt voor het meedenken, reacties en steun. Extra massakabel was dus de oplossing.
Vaak zijn elektrische problemen bij klassiekers gebrekkige massa contacten, dus niet te snel aam ingewikkelde zaken denken.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Ed van der Zee" schreef:
Mooi, die massa tussen blok en accu doen wij standaard, ook voor de 6 volt motoren, scheelt enorm bij starten.
Vaak zijn elektrische problemen bij klassiekers gebrekkige massa contacten, dus niet te snel aam ingewikkelde zaken denken.
Dus een extra massa? Niet alleen diegene van chassis balk naar blok maar eentje rechtstreeks van - pool accu naar blok?
Gewoon benieuwd.
Groet Jeroen
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Inderdaad heb ik een extra massakabel gelgd van minpool naar blok, een van de bouten van het koppelingshuis.
Nu heb ik toch nog een probleem met de ontsteking. De rotor draait met de klok mee bij een B16. Om de motor goed te laten starten moet ik de verdeler (123-ontsteking) met de klok meedraaien. Als hij dan loopt, weer tegen de klok terug draaien om hem weer goed te laten lopen. Wat kan dat zijn?
De 123-ontsteking heb ik op curve 4 ingesteld, B16a motor neutraal. Zou en andere curve iets verbeteren?
Alweer bedankt voor het meedenken, Ben
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Kan een verssleten uitlaat er iets mee te maken hebben, dat hij te weinig tegendruk krijgt?