123-ontsteking

• Ben Bergmans
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-07-2014 21:42 #142048 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic 123-ontsteking
Gisteren teruggekomen van vakantie. Vandaag weer fris aan de slag. Eerst de carburateur schoongemaakt. Alleen onder in de vlotterkamer wat vuile aanslag en bij de aansluiting van de benzineleiding wat vuil. Daarna liep hij. Maar eenmaal warm, kon ik hem niet opnieuw starten. Daarna een startkabel tussen minpool en motorblok gelgd, meteen lopen. Dus de massastrip tussen motor en chassis losgemaakt en alle vlakken zorgvuldig gereinigd. Geen resultaat. Dat is toch vreemd, lijkt mij. Startkabel er bij en weer lopen. Ik kan natuurlijk een extra maasastrip tussen blok en chassis leggen. Is dtat slim?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-07-2014 22:16 #142049 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 123-ontsteking
Als ik dit zo lees dan lijkt het -vreemd genoeg want de rest van je e-installatie incl. startmotor functioneert wel- dat er een slechte verbinding tussen minpool en chassis is.
Hierdoor stort de spanning tijdens starten dusdanig in dat je 123 t niet doet; eerder schreef je dat je tijdens starten nog 5,8V meette. Ik verwacht dat je dat direct op je accu hebt gemeten en niet op de 123; dat laatste zou je ook eens moeten doen, ik vrees dat je nog geen 4V meet ;)
Ik adviseer een stevige massakabel vanaf accu naar motorblok en chassis en verwacht dat dan je problemen met de 123 zijn opgelost!
Ben benieuwd of m'n theorie klopt, ben er eigenlijk wel vrij zeker van!
Succes, Hans.

Groet, Hans

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-07-2014 22:40 #142052 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic 123-ontsteking
Maak ook de pluskabel op je startmotor schoon deze oxideren ook nog wel eens goed.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-07-2014 00:46 #142057 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic 123-ontsteking
Beste Ben, je massakabel van de accu naar massa ook eens schoonmaken, van het chasis loshalen schoonmaken plus de pool van de accu en aansluitklem.

succes

Johan Geers

• Ben Bergmans
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-07-2014 09:47 #142058 door Ben Bergmans
Dank voor de reacties.
Hans, op dit moment zit er weer de oude ontsteking op. Omdat hij daar ook niet goed op liep, ben ik verder gaan zoeken. Destijds heb ik wel op de 123-ontsteking gemeten.
Kevin en Johan, de accukabels zijn vrij nieuw en zonder corrosie.
Eerst ga ik maar een extra kabel van minpool naar motorblok leggen. Ik hou jullie op de hoogte.

• Ben Bergmans
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-07-2014 22:12 #142322 door Ben Bergmans
Om zeker te zijn, heb ik toch maar een massakabel tussen minpool en motorblok gelegd. Kan geen kwaad en de auto startte daaarna ook iedere keer moeiteloos. Wel iets minder bij warme motor maar dat lijkt me een kwestie van carburateur afstellen.
Gisteren de stoute schoenen aangetrokken en de 123-ontsteking gemonteerd. Voor montage de as 180graden gedraaid. Dit omdat hij de vorige keer verkeerd stond. De ontsteking voor verwijderen op tijd gezet, oude eruit, nieuwe er in. Gecheckt met led op de ontsteking. Moest toch wel iets bijstellen, maar! daarna liep hij. Niet goed, ontsteking nog iets bijgesteld en toen liep hij mooi rond. Kan de ontsteking nog niet met de stroboscooplamp afstellen omdat ik geen toerenteller op 6 volt heb. Maar dit is finetuning. Voorlopig doet hij het. Iedereen bedankt voor het meedenken, reacties en steun. Extra massakabel was dus de oplossing.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-07-2014 10:52 #142324 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 123-ontsteking
Mooi, die massa tussen blok en accu doen wij standaard, ook voor de 6 volt motoren, scheelt enorm bij starten.
Vaak zijn elektrische problemen bij klassiekers gebrekkige massa contacten, dus niet te snel aam ingewikkelde zaken denken.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2014 18:20 #142329 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic 123-ontsteking

"Ed van der Zee" schreef:
Mooi, die massa tussen blok en accu doen wij standaard, ook voor de 6 volt motoren, scheelt enorm bij starten.
Vaak zijn elektrische problemen bij klassiekers gebrekkige massa contacten, dus niet te snel aam ingewikkelde zaken denken.

Dus een extra massa? Niet alleen diegene van chassis balk naar blok maar eentje rechtstreeks van - pool accu naar blok?

Gewoon benieuwd.

Groet Jeroen

• Ben Bergmans
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-08-2014 22:35 #142459 door Ben Bergmans
Jeroen,
Inderdaad heb ik een extra massakabel gelgd van minpool naar blok, een van de bouten van het koppelingshuis.
Nu heb ik toch nog een probleem met de ontsteking. De rotor draait met de klok mee bij een B16. Om de motor goed te laten starten moet ik de verdeler (123-ontsteking) met de klok meedraaien. Als hij dan loopt, weer tegen de klok terug draaien om hem weer goed te laten lopen. Wat kan dat zijn?
De 123-ontsteking heb ik op curve 4 ingesteld, B16a motor neutraal. Zou en andere curve iets verbeteren?
Alweer bedankt voor het meedenken, Ben

• Ben Bergmans
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-08-2014 15:10 #142538 door Ben Bergmans
Toch blijft de timing een probleem. Gisteren met veel moeite gestart. Lukte pas nadat de ontsteking, volgens mij, veel te laat stond. Om hem gestart te krijgen, moet ik de ontsteking met de klok meedraaien. De rotor draait ook met de klok mee. Daarom denk ik dat hij later komt te staan. Als hij dan eenmaal loopt, moet ik de ontsteking tegen de klok indraaien om hem mooi te laten lopen. Toen heb ik een stukje gereden en dat ging redelijk. Omdat ik toen bij het warme blok de vervroeging niet los kreeg, kon ik hem niet met de stroboscoop afstellen. Vandaag gestart door de ontsteking op tijd te zetten met bougie 1 te laten vonken terwijl je aan de ontsteking draait ( en natuurlijk bij het juiste streepje op het vliegwiel). Dan staat hij redelijk laat, loopt meteen, zonder choke maar dreigt stil te vallen. Daarna tegen de klok de ontsteking verdraaid tot hij mooi liep. Warm laten lopen en toerenteller en stroboscoop aangesloten. Keurig met de stroboscoop afgesteld. Daarna stil gezet om de vervroeging aan te sluiten en niet meer starten. Ontsteking krijgt tijdens het starten zeker 5,5 volt.
Kan een verssleten uitlaat er iets mee te maken hebben, dat hij te weinig tegendruk krijgt?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD