123-ontsteking

Lees meer
31-05-2014 22:48 #140957 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 123-ontsteking

"Ben Bergmans" schreef:
Vanavond wilde ik voor de eerste keer weer starten, geen kik! Alle bougies vonken, benzine krijgt hij genoeg . Na even starten zijn alle bougies nat. Ontsteking kan nu toch niet weer 180 graden verkeerd staan? Ontstekingstijdstip gecontroleerd, zit toch echt rond de 4 graden. Wat kan er nog mis zijn?

Alle bougies vonken Kevin, dus zal t met de spanning wel goed zitten lijkt me :?

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-05-2014 23:08 #140958 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic 123-ontsteking
Met de spanning zit het inderdaad wel goed. Anders had hij van de week ook niet gelopen. En ik heb het net nog nagemeten, tijdens het starten 5,8 volt. Alle bougies vonken. Morgen weer verder. Bedankt weer voor de reacties.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-06-2014 12:38 #140964 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic 123-ontsteking
Ben

Om voedingsproblemen tijdens het starten uit te sluiten kun je de 123 ook direct op de accu aansluiten, start hij dan wel, dan kun je een zgn. diode setup inbouwen.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-06-2014 20:46 #140974 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic 123-ontsteking
Bart,
Als daar het probleem zat, had hij donderdag ook niet gelopen. Ik zoek verder.
Bedankt, Ben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-06-2014 22:04 #140975 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic 123-ontsteking
Net alles weer gecontroleerd. Ontstekingsled gaat branden bij -4 graden. Dit is de opgegeven waarde voor een B16.
Bougies eruit gehaald, vonken allemaal. Na even starten zijn alle bougies nat. Wat zie ik over het hoofd? Hij zou toch een kik moeten geven. En donderdag liep hij meteen en prima. Kan het heel ergens anders zitten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-06-2014 22:14 #140976 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic 123-ontsteking
Hou oud zijn de bougies? ik roep maar even iets geks, in de 2takt racerij heb ik wel eens meegemaakt buiten de motor prima vonken maar onder compressie nada noppes.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-06-2014 23:20 #140978 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic 123-ontsteking
Probeer ik, ze zijn niet oud maar ik heb andere liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-06-2014 23:36 #140979 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 123-ontsteking
Dit is een lastige Ben, zeker omdat-ie een paar dagen terug gewoon goed liep.
Je bougies vonken, er is benzine en hij staat op tijd... :roll:

Je ontstekingsled gaat branden bij -4 graden zeg je. Maar, draai je je motor wel in de juiste richting (oftewel de normale draairichting)? Als je die de verkeerde kant op draait kan een opeenhoping van spelingen zomaar een paar graden verschil opleveren. Waarschijnlijk doe je dit wel goed en is dit het probleem niet, maar toch... :?
Weet je ook zeker dat je op -4 graden zit en niet op +4?

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-06-2014 00:24 #140981 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 123-ontsteking
Beste Ben, heb je je bougiekabels al eens doorgemeten, wat voor weerstand meet je? Vergeet de kabel van de bobine naar de verdeler niet.
Liggen je bougiekabels ver genoeg van elkaar, dus niet tegen elkaar (met een 123 onsteking of met wat voor een electronische ontsteking krijg je een krachtiger vonk dus overslag is makkelijk)
Voor bougiekabels kun je het best bougiekabels met een koperen kern gebruiken en dat in combinatie met wel of niet onstoorde bougiekappen, i.v.m. radio.
Ga je koperen kabels gebruiken met niet ontstoorde kappen kijk dan uit dat je geen sluiting maakt met een van die kabels want dan heb je kans dat je bobine stuk is.
Wat je ook kunt doen is een onstoorde kabel tussen bobine en verdeler om je bobine te beschermen.

Ik denk dat je dit eerst eens moet bekijken.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-06-2014 23:08 #141079 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic 123-ontsteking
Johan,
Deze week tuinslang om de bougiekabels gedaan. En toen kreeg ik hem wel aan de praat. Nu heb ik de bij de 123-ontsteking aanbevolen bougiekabels met koolstofkern besteld. Komen morgen binnen. Ben benieuwd. De vorige bougiekabels waren nieuw en bij het VKO gekocht. Die kon ik teruggeven. Helaas hadden zij er geen met koolstofkern. Vergeten de weerstand te meten.
Bedankt voor de reactie, Ben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.