hoe ontsteking te verlaten/vervroegen (+ nog wat perikelen)

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
09-06-2011 09:56 #103672 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic hoe ontsteking te verlaten/vervroegen (+ nog wat perikelen)
Jeroen, waar woon je? Heb een lamp en toerenteller die je zou kunnen gebruiken.

Wat LPG betreft: ik denk dat je de stelschroef in de slang bedoelt, deze zit na de verdamper. Dit protesteren moet dan gebeuren ergens rond de 3000 toeren als ik me niet vergis.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-06-2011 18:45 #103679 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic hoe ontsteking te verlaten/vervroegen (+ nog wat perikelen)
Voor de € 0 tot 10 die mijn gasboer zich voor het afstellen van de gasinstallatie vraagt ga ik niet op de gok afstellen. Dat kan alleen goed met een uitlaatgastester, als die je ter beschikking staat kun je goed volgens de instelinstructies die op internet te vinden zijn zelf afstellen, zonder uitlaatgastester zou ik niet doen om te mager of onnodig rijk mengel bij stationair en/of op toeren te voorkomen. De rest (ontsteking, kleppen, geen valse lucht etc.) moet natuurlijk wel in orde zijn voor het juist kunnen afstellen. Succes! Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-06-2011 18:59 #103680 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic hoe ontsteking te verlaten/vervroegen (+ nog wat perikelen)

"R.W. Dortangs" schreef:
Voor de € 0 tot 10 die mijn gasboer zich voor het afstellen van de gasinstallatie vraagt ga ik niet op de gok afstellen. Dat kan alleen goed met een uitlaatgastester, als die je ter beschikking staat kun je goed volgens de instelinstructies die op internet te vinden zijn zelf afstellen, zonder uitlaatgastester zou ik niet doen om te mager of onnodig rijk mengel bij stationair en/of op toeren te voorkomen. De rest (ontsteking, kleppen, geen valse lucht etc.) moet natuurlijk wel in orde zijn voor het juist kunnen afstellen. Succes! Rudi



Rudi, hoe stelt de lpg boer de gasinstallatie af?

Ik doe het altijd als volgt: eerst stationair rond de 1%CO, en deellast +-4000rpm op 1,7CO%. Hij trekt dan als een beer, en zuipt niet, tenminste: met 1:9 kan ik leven.

Ben alleen wel benieuwd of er betere methoden voor zijn, naast de (dure) rollenbank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-06-2011 19:35 #103682 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic hoe ontsteking te verlaten/vervroegen (+ nog wat perikelen)
Heren wederom dank voor de reakties!

@ Daan: ik woon in almere beetje aan de verre kant helaas. Lamp heb ik, maar ga opzoek naar een toerenteller toch wel erg handig lijkt me.

Ben net weer even met de ama bezig geweest en wat gestoeid met het ontstekingstijdstip. Staat nu op +/-21 graden bij +/-1500 toeren. Voor zoals het nu voelt lijkt het al een stuk beter dan voorheen.

Maar wat ik wel merkte is het volgende. Uit nieuwsgierigheid heb ik terwijl de motor stationair liep de olievuldop los gehaald. Ik verwachte dat de oliespetters me om de oren zouden vliegen maar dit gebeurde niet. Wat er wel gebeurt is dat er een behoorlijke stroom aan lucht naar buiten komt, en ik kan de ontploffingen in de motor goed horen. Er komt dus een donker gebrom uit. Is dit normaal?? Ook als de olievuldop eraf is komt er geen "stoom" meer uit de carterventilatie, ik begin te denken dat er toch stiekem iets mis is met de kleppen en een deel van de uitlaatgassen in de carter komen en de "stoom veroorzaken.

Ben benieuwd of iemand hier een idee over heeft.

Thanks!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2011 08:37 #103690 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic hoe ontsteking te verlaten/vervroegen (+ nog wat perikelen)
Hallo Jeroen, je hebt blijkbaar nogal wat onderdruk in je blok, normaal op versleten zuigers(veren)/cylinders terug te voeren en dus onderblok dat niet meer goed is. De "luchtstroom" zijn de uitlaatgassen die langs de zuigers onderin het blok gedrukt worden. Als de olievuldop erop zit moeten deze dan door het ontluchtingspijpje, als de dop er niet op zit is dit gat natuurlijk door de grotere diameter de makkelijkere weg. Het geluid van binnenin de motor hoor je altijd duidelijker als de olievuldop ervanaf is.
mbt LPG afstellen (meestal zonder rollenbank ofschoon dit het meest ideaal is): kijk maar eens op de site van Vogels Autogas, daar wordt (in het kort, uitgebreidere handelingen) eerst op ongeveer 3000 toeren op 0,5-1 % Co geregeld, daarna de stationair op 1 tot 3 % Co, de waardes van mijn gasboer heb ik niet in herinnering, maar de volgorde komt overeen.
Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2011 08:47 #103691 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic hoe ontsteking te verlaten/vervroegen (+ nog wat perikelen)
Jeroen, ik heb mijn B20A op LPG altijd statisch op rond de 8 graden staan en dat bevalt goed.
Kijk ook even of de vacuumvervroeger het doet en niet blijft hangen. Dat kun je zien door het dunne slangetje dat naar de verdeler gaat los te nemen van het inlaatspruitstuk en aan te zuigen. Met afgenomen verdelerkap moet je dan de grondplaat van de contactpuntjes zien bewegen.
Het afstellen van de LPG zou ik toch even door iemand met een CO meter laten doen hoor!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2011 10:02 #103694 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic hoe ontsteking te verlaten/vervroegen (+ nog wat perikelen)
Kun je dit ook doen met een breedband lambda sensor in plaats van CO meting?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2011 10:29 #103695 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic hoe ontsteking te verlaten/vervroegen (+ nog wat perikelen)
Aangezien je daarmee ook de samenstelling van het mengsel kunt meten, zou ik zeggen van wel??
Als je erover beschikt, zou ik zeggen probeer het en laat hier de uitkomst weten? (Heb je degene van 123 ignition?)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2011 19:29 #103708 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic hoe ontsteking te verlaten/vervroegen (+ nog wat perikelen)
Jeroen, heb je niet toevallig een stroboscoop waarin tevens het toerental afleesbaar is. Lijkt mij voor de hand liggen.
De meeste hebben dat namelijk.Kijk maar eens goed.

gr.
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
10-06-2011 21:21 #103710 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic hoe ontsteking te verlaten/vervroegen (+ nog wat perikelen)

"Lars Rengersen" schreef:
Kun je dit ook doen met een breedband lambda sensor in plaats van CO meting?


Dit gaat prima! Sinds kort heb ik er een en heermee kan je het prima afstellen, op gas reed ik iets te arm maar op benzine veeeel te rijk dit komt door versleten naalden.


Een goede basis afstelling op LPG is: vollastschroef een eind open (draaiknop in de slang)
motor ongeveer 3000 omw/min laten lopen en de vollast indraaien
als de motor slechter begint te lopen de vollast een 1/2 3/4 slag open draaien
daarna even stationair afstellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.