hoe ontsteking te verlaten/vervroegen (+ nog wat perikelen)

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-06-2011 21:18 - 09-06-2011 20:56 #103566 door Jeroen Visser (GAST)
Ik ben de weg kwijt :) :)

Mijn ontsteking (b18a) staat statisch afgesteld op 13gr, als ik de ontsteking wil vervroegen ga ik dan richting de 10 of richting de 20??

Misschien rare vraag maar kom er even niet uit.


Reden hiervoor is dat de motor pingelt en ik wil proberen dit op te lossen door de ontsteking te vervoegen maar dan moet ik natuurlijk wel de goede kant op draaien .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2011 21:24 #103567 door Rob Spoon
De rotor in de verdeler draait tegen de klok in. Linksom verdraaien is dus later, rechtsom vroeger. Vervolgens kan je met een stroboscoop kijken hoeveel vroeger of later.
Je weet dat we een heel uitgebreide documentatie hebben? Goed om eens doorheen te neuzen. Er staan ook diverse tijdschrift-artikelen bij waar ook veel technische zaken belicht worden. En natuurlijk de oudste jaren van de voorlopers van het VKM.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-06-2011 21:26 #103568 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic hoe ontsteking te verlaten/vervroegen (+ nog wat perikelen)
De getallen die je ziet zijn graden voorontsteking. 20 graden zijn meer voorontsteking dan 10. Is dan ook vroeger. Of je daar de oorzaak van het pingelen mee wegneemt? Over pingelen is al heel veel op dit forum van gedachten gewisseld.
Succes, Sven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-06-2011 21:34 #103570 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic hoe ontsteking te verlaten/vervroegen (+ nog wat perikelen)
Ik heb van een ander volvo forum dat het pingelen misschien komt van het ontstekingstijdstip en het mengsel. Ik wil met beide dus gaan experimenteren maar niet met beide parameters tegelijk.

Als ik een pingel heb zou ik dan meer richting de 20 graden moeten denken ipv de 13 welke het nu is. Maw kan het pingelen komen van een te vroege of te late ontsteking?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2011 13:25 #103649 door Han Misdom
jeroen,

Pingelen komt door een (te vroege) zelfontbranding van het mengsel; dit kan diverse oorzaken hebben.
Te laag octaangetal van de benzine
Te veel koolaanslag in de cilinder
Verkeerde warmtegraad bougies
Te vroeg ontstekingstijdstip
Te hoge compressie
etc.

Als jij de verdenking hebt dat in jou geval het pingelen door een foutief ontstekingstijdstip komt dan moet je je ontsteking dus later zetten. Nu heb je 13 graden; je moet hem dus meer richting de 0 graden gaan zetten.
Ik dacht dat een B18A statisch op 10 graden hoort te staan, maar beter is het om je ontsteking dynamisch in te stellen (21 graden bij 1500 toeren) Kun je tevens controleren of zowel je centrifugaal als vacuum vervroeging naar behoren functioneren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2011 14:14 #103650 door Kees Vos
Jeroen,

Zet je onsteking statisch op 10 graden vooronsteking en tank 98 octaan benzine, wat er ook in hoort, en het pingelen is verdwenen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2011 17:00 #103654 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic hoe ontsteking te verlaten/vervroegen (+ nog wat perikelen)
Pingelen is een ongecontroleerd te vroeg ontsteken (eigenlijk begint hij zoals een diesel vanzelf en dus onafhankelijk van de vonk te ontsteken, maar dan zonder de inspuiting precies op de juiste tijd) wat zeker niet op te lossen is door het ontstekingstijdstip later te zetten, daar wordt het pingelen alleen maar erger door omdat er langer tijd is om ongecontroleerd te ontsteken. Theoretisch kun je het ongecontroleerde ontsteken oplossen door eerder gecontroleerd te ontsteken, dus vroeger en dus richting 20 graden, maar dit heeft tot gevolg dat het verbruik toeneemd doordat de motor verkeerd belast wordt wat natuurlijk ook niet goed is voor de motor (dit alles omdat dan al bij het omhoog gaan van de zuiger al tegendruk door te vroege verbranding opgebouwd wordt). Pingelen moet altijd onafhankelijk van het ontstekingstijdstip opgelost worden, dat moet gewoon goed staan. Een oplossing op deze manier is alleen symptomen onderdrukken. Natuurlijk moet je wel opletten of alles van de ontsteking wel goed werkt, inclusief vervroeging (vacuum en dmv de gewichtjes). Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
08-06-2011 17:14 #103656 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic hoe ontsteking te verlaten/vervroegen (+ nog wat perikelen)
Rudi, je hebt deels gelijk. Maar als ik je eerste zin een beetje aanpas:

"Pingelen is een (on)gecontroleerd te vroeg ontsteken"

dan zou je het anders kunnen bekijken. Pingelen kan dus veroorzaakt worden door zelfdetonatie of vroegtijdige ontsteking.

Het is een beetje een herhaling van wat hierboven is geschreven, maar toch.

Stel nou dat de compressie niet overdreven hoog is in deze motor, en/of het octaangehalte van de benzine niet te laag, dan zou het verlaten van de ontsteking wel degelijk moeten helpen!

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2011 17:56 #103657 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic hoe ontsteking te verlaten/vervroegen (+ nog wat perikelen)
Het eigenlijke pingelen waarover men meestal spreekt is het ongecontroleerde, natuurlijk is het te vroeg gecontroleerd ontsteken ook niet goed (en kan men ook pingelen noemen). Als de ontsteking zelf goed is en goed ingesteld mag er echter geen pingelen zijn, dan moet de oorzaak ergens anders gezocht worden en niet met de ontsteking te verstellen "opgelost" worden. Voordat de electronische regelingen van tegenwoordig ingebouwd werden kon je bij sommige auto's als "noodoplossing" door een stekker om te zetten brandstof met een te laag octaangehalte gebruiken waarbij het ontstekingstijdstip veranderd werd (zover ik weet iets vroeger om ongecontroleerde zelfontbranding en daardoor onregelmatige loop te voorkomen), maar was dit niet toegestaan bij hogere last omdat het eigenlijk niet goed voor de motor was (ik heb geen instructieboekje van een dergelijke auto meer bij de hand om het na te lezen). Lagere compressie betekend trouwens normaal lagere kans op pingelen, hoog genoeg octaangehalte ook. Ik zou de eigenlijke oorzaak van het pingelen zoeken in plaats van de ontsteking te ontregelen, natuurlijk het eerst kijken of de ontsteking alles zo doet als het hoort, zoals al eerder beschreven is dit met een afstellamp snel goed te beoordelen. Succes!, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-06-2011 07:39 #103669 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic hoe ontsteking te verlaten/vervroegen (+ nog wat perikelen)
Allen bedankt voor de reakties, hier kan ik wat mee en er is me weer het eea duidelijk geworden.

Ik rij op LPG dus het octaan gehalte laat ik even voor wat deze is. Wel ga ik proberen dit af te stellen. Heb begrepen dat ik dit kan doen door de stelschroef op de verdamper in te draaien tot de motor begint te protesteren om hem vervolgens langzaam uit te draaien tot het uitdraaien geen effect meer heeft op de motor.

Ontstekingstijdstip ga ik richting de 10 graden brengen. Ik heb een stroboscoop liggen dus dynamisch 21 graden is het doel. Wel jammer dat ik geen toerenteller heb dus wanneer de motor 15oo toeren maakt is op de gok.

Keep you posted.

Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.