Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking

Lees meer
04-04-2011 17:51 #102050 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking
Ok, ik ga het gewoon eerst proberen.
Ik was even bang dat de toerenteller net als een bobine met een te lage interne weerstand de print van de 123 kan opblazen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2011 19:25 #102054 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking

"Lars Rengersen" schreef:
Ok, ik ga het gewoon eerst proberen.
Ik was even bang dat de toerenteller net als een bobine met een te lage interne weerstand de print van de 123 kan opblazen.


Dan meet je toch even de interne weerstand? Door de toerenteller? Of zeg ik dat nu wel zo makkelijk maar is dat niet zomaar toepasbaar?>

Bij de bobine Tussen de twee pootjes, en een keer tussen het bougiekabelgat en een van de pootjes. Dan moet de weerstand boven de 1ohm zijn. Als je een vlambobine hebt, werkt die van 3ohm primaire weerstand perfect!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2011 08:54 #102073 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking
door een seriegeschakelde toerenteller kan de totale weerstand nooit lager worden dan de primaire weerstand van de bobine op zich.
als je een vlam bobine van 3 ohm hebt wordt daar de interne weerstand van de toerenteller simpelweg gewoon opgeteld en dat komt omdat er in een serieschakeling overal dezelfde stroom loopt.
dus als de interne weerstand van een smiths toerenteller 5 ohm is (voorbeeld) , is dan 3+5=8 ohm.

simpelweg te meten met een ohmmeter verbonden aan de 2 witte draden.

ter aanvulling van dit topic de factor zelfinductie.
door de seriegeschakelde toerenteller die bestaat uit een spoel die dus een magnetisch veld moet opwekken om een wijzeruitslag te bewerkstelligen zal een inductiespanning worden opgewekt.
dit betekent dat de toerenteller op zich dus zelf een spanning kan opwekken , de hoeveelheid en de invloed op de ontstekingsmodule hierdoor is onvoorspelbaar, dit is op zich een groter probleem dan die 8 ohm primaire weerstand in het voorbeeld.

het wordt nu denk ik erg technisch maar ik zet het er toch maar even bij.
al met al denk ik dat er voldoende info over dit onderwerp is gegeven om een keuze te kunnen maken.

op zich een interessant onderwerp wat op zich een leuk artikel in het vkm zou kunnen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2011 09:52 #102075 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking
Die laatste conclusie had ik ook al getrokken. Door hem in serie te schakelen, wordt de weerstand alleen hoger, niet lager. Maar de weerstand wordt bovendien mogelijk variabel. Doordat hij alleen in serie werkt, komt er een 30 jaar oude toerenteller als schakel in m'n ontsteking circuit. Ik heb besloten om er maar helemaal van af te zien. Ombouwen is me te duur en ik heb de 123 er juist in zitten voor betrouwbaarheid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-04-2012 13:36 #112886 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking
Is dit ook het geval bij de toerenteller van de 1800E?

Mijn 1800 start slecht de laatste tijd, tijdens doorstarten gebeurd er vrijwel niets, vervolgens slaat 1x de toerenteller uit, en vervolgens start hij perfect. Toeval?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-04-2012 17:54 #112892 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking
Hoi Lars,

Jouw toerenteller heeft + 12V nodig voor de electronica die in de toerenteller zit.
Tevens +12V voor het lampje wat er in zit.
Als de toerenteller vrij staat van het chassis dan ook een - 12V aansluiten.
De witte draad is de pulsdraad het ene eind aansluiten aan de onsteking (123) en het andere eind van de witte draad aan de bobine.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-04-2012 19:30 #112895 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking
Smiths toerenteller (inductie-principe) functioneert bij mij al jaren probleemloos in combinatie met 123-ignition.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-04-2012 21:16 #112901 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking

"Rob Funcke" schreef:
Hoi Lars,

De witte draad is de pulsdraad het ene eind aansluiten aan de onsteking (123) en het andere eind van de witte draad aan de bobine.


Betekent dit dat hij dan in serie staat? Als ik de toerenteller er tussenuit laat, lijkt de 1800 wel snel te starten. Toeval?
Vreemd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-04-2012 21:56 #112904 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking
Klopt, De witte draad komt van de bobina gaat via de toerenteller naar de (123) ontsteking.
Slecht starten kan duiden dat de witte draad geen goede verbinding heeft.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-04-2012 22:00 #112906 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking

"Boele Braaksma" schreef:

"Rob Funcke" schreef:
in serie?


Nee, de draad van bobine naar verdeler maakt met die winding achterop de toerenteller alleen een inductiestroom, geen echt elektrisch contact. Dus je kan de toerenteller gewoon loshalen, geen verschil voor de vonkjes.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.