Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking

Lees meer
03-04-2011 20:31 #101989 door Lars Rengersen
Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking is gemaakt door Lars Rengersen
Na al wat gelezen te hebben op het forum, is het me toch nog net niet helemaal duidelijk hoe ik mijn Smiths toerenteller aan moet sluiten in combinatie met mijn 123 ontsteking.
Bij deze een plaatje van de aansluitingen:



Ik heb dus:
- 2 witte draden
- Aansluiting waar bij staat +
- Aansluiting waar bij staat 12V
- Rode draad voor lampje

Nu heb ik al gelezen dat de toerenteller in serie moet komen te staan met de 123 en de bobine.
Vraag: Maakt het nog uit welke witte draad aan de 123 komt en welke aan de bobine?
(Lijkt me niet, want die witte draden maken zo te zien gewoon een lusje.)

Het lijkt me dat de aansluiting waar 12V bij staat zodanig aangesloten moet worden dat hij 12V krijgt als het contact aanstaat.
Rest nog de vraag waar de draad waat + bij vermeld staat op de toerenteller heen moet.
Bovenop de bobine soms? (Daar waar ook een van de witte dus komt)

Alvast bedankt voor het meedenken.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2011 21:17 #101992 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking
Lars,

Kan je niet echt helpen, maar bij het aansluiten van mijn 123 ging de zwarte draad naar de witte van de toerenteller! Dan staat hij in serie. Het andere uiteinde zou dan dus weer naar de - van de bobine moeten.

Kan de andere + niet toevallig van het lampje zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2011 21:30 #101993 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking
Net nog even in de 123 handleiding gekeken .
Zo'n witte draad zit alleen op de R-V-IE uitvoering voor injectie.

Ik ga in mijn geval de witte draden wel even in serie proberen met de zwarte draad vanuit de 123 naar de - van de bobine.
Vervolgens zet ik 12V op de aansluiting waar 12V staat.
Hopelijk doet die het dan al en blijft die van de + ongebruikt.
Die zal waarschijnlijk wel niet op de - van de bobine moeten.

Het lampje werkt al als de toerenteller massa krijgt en ik 12V zet op het rode draadje uit het lampje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2011 22:46 #101999 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking
Lars ,,

moderne toerentellers hebben de volgende draden,,

rood - geschakelde +
bruin of zwart massa
wit meestal verlichting
groen , soms zwart pulsdraad , parallel aan de - van de bobine ofwel de zwarte draad 123 ign

een toerenteller die in serie komt tussen de min van de bobine en de zwarte van de 123 ign het volgende
de smiths toerenteller komt uit het contactpuntentijdperk.
door de serieschakeling loopt de primaire spanning door de toerenteller wat vervolgens ook de weerstand van de primaire kring beinvloed , door de inwendige weerstand van de toerenteller (spoel) zal de totale weerstand van de primaire kring groter worden.
nou maakt dat bij een contactpuntensysteem weinig uit.
mogelijk zal een 123 ign die veel gevoeliger is hierdoor buiten zijn werkgebied komen te vallen.
m.a.w. ik twijfel aan de geschiktheid van een oude tmiths toerenteller i.c.m. een computergestuurde ontsteking zoals de 123.
een ander ding is dat bij storing aan de toerenteller de ontsteking het zal laten afweten door de serieschakeling.
op de website van 123 ign wordt alleen ingegaan op parallel geschakelde toerentellers.

ik zou de nodige informatie bij 123 ign opvragen hiervoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Danny Meeuwessen (GAST)
  • Danny Meeuwessen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
04-04-2011 06:27 #102009 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking
Legio mensen maken gebruik van een 1-2-3-ignition en een seriegeschakelde toerenteller. Zoals op mijn 1800s dus. Dat gaat gewoon prima. Overigens heb ik alleen de witte draad aan beide einden in gebruik en een 12V. Succes Lars.

1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2011 08:38 #102010 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking
www.123ignition.nl/forum/read.ph ... reply_1942


misschien heb je hier wat aan :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2011 09:39 #102012 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking
Bedankt voor jullie reacties, het moet dus hoe dan ook goed gaan komen :)
Op dat 123 forum staat:

To get the Smith's Tachometer to work properly you will need to wire the 123 in series with the Tach. Here is how to do it.
The White wire goes to the + terminal on the coil in the original configuration and should stay that way. In order to put the tach in series with the 123 all you will need to do now is connect the red wire from the 123 to the fuse block where the white wires connect. And the black from the 123 will go to the -ve post on the coil.


Nu begrijp ik dat nog niet helemaal, zeker niet omdat ik een diode setup heb. Ik haal m'n 12V voor de 123 (rode draad) gewoon van het contact (en tijdens starten van startmotor).
In bovenstaand schema zit de zwarte draad vanuit de 123 gewoon rechtstreeks op de - van de bobine (dus dat is goed, dan vormt de toerenteller geen zwakke schakel in dit circuit).
Wat ik nog niet snap ik hoe de toerenteller dan in serie eindigt.
Even een poging om een schema te maken:



Danny, hoe zit hij bij jou precies aangesloten?
Jij hebt ook gewoon de 123 R-V versie, toch?

Ik zal 123ignition ook nog wel even benaderen.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2011 09:50 #102013 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking
Zojuist vond ik nog een ander handig topic op dat forum:
www.123ignition.nl/forum/read.ph ... #reply_740
Met daar het volgende schema:

Daar staat de toerenteller wel echt in serie tussen de - van de bobine en de 123 (zwarte draad).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Danny Meeuwessen (GAST)
  • Danny Meeuwessen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
04-04-2011 10:48 #102018 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking
Bij mij zit hij ook aan de min hoor. Op de plus werkte het bij mij niet namelijk. Overigens moet je wel oppassen met Engelse plaatjes want volgens mij houden ze daar bij de Smith aansluiting aan dat massa plus is.

1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2011 11:22 #102021 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking
Ok, dan ga ik hem ook maar gewoon in serie zetten in de zwarte draad tussen de 123 en - van de bobine (en de aanlsuiting voor 12V van spanning voorzien vanuit het contact).
Rest alleen nog de vraag welke witte draad aan de 123 moet en welke aan de bobine.
Of kan het geen kwaad om dat proefondervindelijk vast te stellen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.