Lawaai distributietandwielen staal/staal

  • Kasper Behrendt
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
Meer
02-12-2019 21:24 #186141 door Kasper Behrendt
Beantwoord door Kasper Behrendt in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Ik dacht dat dat gedruppel wel voldoende zou zijn om de tandwielen vet te houden. Ze waren wel goed vet.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Is de sproeier verstopt, de nozzle te ruim (en kan dan geen druk opbouwen) of is het een oliepomp probleem?
De sproeier heb ik bij montage van de tandwielen nog doorgespoten met remmenreiniger, maar ik er nu niet aan gedacht om te herhalen.

De bouten achter het grote tandwiel zijn het probleem ook niet. Die heb ik gecontroleerd en daar zit voldoende ruimte tussen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
02-12-2019 23:09 #186142 door D. Spieard
Beantwoord door D. Spieard in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Het gaat het er juist om dat tussen de tandwielen een oliefilm ontstaat, zodat de slijtage en lawaai minimaal is.
Dus alleen een vettig laagje is niet voldoende.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
03-12-2019 10:47 #186144 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
De olie hoort met een dun maar zeer krachtig straaltje tussen het raakvlak van de tandwielen te spuiten.Druppelen is beslist niet goed.
Het oliespuitje nogmaals er uit draaien en goed met remmenreiniger en daarna met perslucht doorspuiten.Dan weer monteren en wel zodanig ,dat het kleine gaatje in de richting van het raakvlak van de tandwielen wijst.
Dan de motor weer laten draaien en kijken of de straal goed is. Pas goed op, dat je de draaiende tandwielen niet raakt met je handen!!!!!
Er hoort in korte tijd vrij veel olie uit te spuiten.
Het kan natuurlijk ook zijn ,dat er eerder in het oliekanaal een blokkade zit.Het kan ook aan de oliepomp liggen,wanneer die onvoldoende druk geeft,maar dan zou je oliedruklampje moeten branden bij draaiende motor.
Eventueel oliedruk meten met een oliedrukmeter.
Wanneer je die niet bezit kun je ook even je oliedrukschakelaar er uit draaien en dan door een hulp de motor laten starten. Zelf kijken of de olie uit de opening ,waar normaal de oliedrukschakelaar zit ,spuit. Hier hoort in heel korte tijd veel olie uit te spuiten. Dus motor maar heel even laten draaien,want als alles goed werkt wordt het een enorme oliebende.De passing van de oliedrukschakelaar is conisch ,dus NIET helemaal aandraaien tot het einde van de draad. Let goed op met de draaiende tandwielen,want een ongeluk zit in een klein hoekje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
03-12-2019 10:55 #186145 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Aanvulling: wanneer je de motor laat lopen , terwijl het oliespuitje niet is gemonteerd zal het oliedruklampje blijven branden.Ik heb dat wel eens aan de hand gehad met een revisiemotor ,waarvan het revisiebedrijf het oliespuitje was vergeten te monteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.