- Berichten: 7
Lawaai distributietandwielen staal/staal
- Kasper Behrendt
- Offline
- Nieuw lid
Wat kan hier de oorzaak van zijn? Is de sproeier verstopt, de nozzle te ruim (en kan dan geen druk opbouwen) of is het een oliepomp probleem?
De sproeier heb ik bij montage van de tandwielen nog doorgespoten met remmenreiniger, maar ik er nu niet aan gedacht om te herhalen.
De bouten achter het grote tandwiel zijn het probleem ook niet. Die heb ik gecontroleerd en daar zit voldoende ruimte tussen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Dick Spieard (GAST)
- Offline
- Elite-lid
Dus alleen een vettig laagje is niet voldoende.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Het oliespuitje nogmaals er uit draaien en goed met remmenreiniger en daarna met perslucht doorspuiten.Dan weer monteren en wel zodanig ,dat het kleine gaatje in de richting van het raakvlak van de tandwielen wijst.
Dan de motor weer laten draaien en kijken of de straal goed is. Pas goed op, dat je de draaiende tandwielen niet raakt met je handen!!!!!
Er hoort in korte tijd vrij veel olie uit te spuiten.
Het kan natuurlijk ook zijn ,dat er eerder in het oliekanaal een blokkade zit.Het kan ook aan de oliepomp liggen,wanneer die onvoldoende druk geeft,maar dan zou je oliedruklampje moeten branden bij draaiende motor.
Eventueel oliedruk meten met een oliedrukmeter.
Wanneer je die niet bezit kun je ook even je oliedrukschakelaar er uit draaien en dan door een hulp de motor laten starten. Zelf kijken of de olie uit de opening ,waar normaal de oliedrukschakelaar zit ,spuit. Hier hoort in heel korte tijd veel olie uit te spuiten. Dus motor maar heel even laten draaien,want als alles goed werkt wordt het een enorme oliebende.De passing van de oliedrukschakelaar is conisch ,dus NIET helemaal aandraaien tot het einde van de draad. Let goed op met de draaiende tandwielen,want een ongeluk zit in een klein hoekje.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eric Dezittere
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 132
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Olie druppelend is te weinig, dit is de reden dat blokken bij revisie uitvoerig worden gereinigd en in ultrasoon bad worden gedaan.
Zowel olie als koelkanalen moeten worden gereinigd én de nokkenaslagers vervangen (door achterste vriesplug met speciaal gereedschap).
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kasper Behrendt
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Ik heb de distributiedeksel weer los gehaald (zonder de radiator te moeten verwijderen, daar was ik erg blij mee).
Vervolgens de sproeier losgehaald en doorgespoten met remmenreiniger, motor laten draaien en nog steeds alleen gedruppel. Toen dacht ik dat misschien de blokkade eerder in het systeem zat en heb de motor laten draaien zonder de sproeier. Dat bleek niet heel slim, want de olie spoot er met een mooie straal uit met een grote plas olie op de grond als gevolg (ik was alleen, dus hij heeft wel een seconde of 10 gelopen).
De oliepomp werkt dus prima en de sproeier krijgt voldoende olie aangevoerd. Ik stond al op het punt om de sproeier te vervangen, maar toch nog een laatste poging gedaan nadat ik in de nozzle met een naald heb lopen roeren en met een wattenstaafje de binnenkant heb schoongeveegd. Dit bleek de truc te zijn. Er komt nu een prachtig straaltje op de tandwielen!
Enige nadeel van het niet verwijderen van de radiator was dat het terugplaatsen van de ventilator bemoeilijkt werd vanwege de beperkte bewegingsruimte en slecht zicht op het uitlijnen van de gaten voor het schroefdraad.
Bij een testrit heb ik helaas geen vermindering van het lawaai kunnen vaststellen. Volgend weekend ga ik bij een oldtimer garage langs bij mij in de buurt. Een update volgt.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 909
En verder: indien je de kunststof wielen wilt vervangen ga dan voor aluminium. Cloyes maakt deze. Op hun eigen website staan ze niet meer vermeld (absolute niche-market en niet de moeite meer waard denk ik) maar summit-racing heeft ze nog. Koopje voor $ 106 (ex BTW, ex invoer) Ik heb deze twee keer gemonteerd (en niet op 1 auto) en geluid is keurig. (Buren blijven slapen)
www.summitracing.com/parts/clo-2032s/
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eric Dezittere
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 132
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.