Lawaai distributietandwielen staal/staal

Lees meer
02-12-2019 21:24 #186141 door Kasper Behrendt
Beantwoord door Kasper Behrendt in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Ik dacht dat dat gedruppel wel voldoende zou zijn om de tandwielen vet te houden. Ze waren wel goed vet.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Is de sproeier verstopt, de nozzle te ruim (en kan dan geen druk opbouwen) of is het een oliepomp probleem?
De sproeier heb ik bij montage van de tandwielen nog doorgespoten met remmenreiniger, maar ik er nu niet aan gedacht om te herhalen.

De bouten achter het grote tandwiel zijn het probleem ook niet. Die heb ik gecontroleerd en daar zit voldoende ruimte tussen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-12-2019 23:09 #186142 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Het gaat het er juist om dat tussen de tandwielen een oliefilm ontstaat, zodat de slijtage en lawaai minimaal is.
Dus alleen een vettig laagje is niet voldoende.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2019 10:47 #186144 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
De olie hoort met een dun maar zeer krachtig straaltje tussen het raakvlak van de tandwielen te spuiten.Druppelen is beslist niet goed.
Het oliespuitje nogmaals er uit draaien en goed met remmenreiniger en daarna met perslucht doorspuiten.Dan weer monteren en wel zodanig ,dat het kleine gaatje in de richting van het raakvlak van de tandwielen wijst.
Dan de motor weer laten draaien en kijken of de straal goed is. Pas goed op, dat je de draaiende tandwielen niet raakt met je handen!!!!!
Er hoort in korte tijd vrij veel olie uit te spuiten.
Het kan natuurlijk ook zijn ,dat er eerder in het oliekanaal een blokkade zit.Het kan ook aan de oliepomp liggen,wanneer die onvoldoende druk geeft,maar dan zou je oliedruklampje moeten branden bij draaiende motor.
Eventueel oliedruk meten met een oliedrukmeter.
Wanneer je die niet bezit kun je ook even je oliedrukschakelaar er uit draaien en dan door een hulp de motor laten starten. Zelf kijken of de olie uit de opening ,waar normaal de oliedrukschakelaar zit ,spuit. Hier hoort in heel korte tijd veel olie uit te spuiten. Dus motor maar heel even laten draaien,want als alles goed werkt wordt het een enorme oliebende.De passing van de oliedrukschakelaar is conisch ,dus NIET helemaal aandraaien tot het einde van de draad. Let goed op met de draaiende tandwielen,want een ongeluk zit in een klein hoekje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2019 10:55 #186145 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Aanvulling: wanneer je de motor laat lopen , terwijl het oliespuitje niet is gemonteerd zal het oliedruklampje blijven branden.Ik heb dat wel eens aan de hand gehad met een revisiemotor ,waarvan het revisiebedrijf het oliespuitje was vergeten te monteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-12-2019 14:02 - 11-12-2019 14:03 #186224 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Ik weet niet waar je deze hebt gekocht, maar er zijn inderdaad een hele resem slechte sets in omloop geweest. niets aan te doen, die maken een snerpend geluid, en blijven een snerpend geluid maken tot in de eeuwigheid. Blijkbaar is er toch nog iemand die ze blijft verkopen? Gewoon eraf nemen en in de vuilbak kieperen. Neem een set met liefst Alu-staal, dan heb je gegarandeerd geen extra lawaai. Tinus zijn super goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-12-2019 14:43 #186225 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Ik vind het geluid erg snerpend, alsof er iets aanloopt...zoals door anderen opgemerkt, overigens is een Alu distributietandwiel, met stalen contra wiel, prima én nog goedkoper dan de andere sets
Olie druppelend is te weinig, dit is de reden dat blokken bij revisie uitvoerig worden gereinigd en in ultrasoon bad worden gedaan.
Zowel olie als koelkanalen moeten worden gereinigd én de nokkenaslagers vervangen (door achterste vriesplug met speciaal gereedschap).

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-12-2019 23:24 #186237 door Kasper Behrendt
Beantwoord door Kasper Behrendt in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Nieuwe update:
Ik heb de distributiedeksel weer los gehaald (zonder de radiator te moeten verwijderen, daar was ik erg blij mee).

Vervolgens de sproeier losgehaald en doorgespoten met remmenreiniger, motor laten draaien en nog steeds alleen gedruppel. Toen dacht ik dat misschien de blokkade eerder in het systeem zat en heb de motor laten draaien zonder de sproeier. Dat bleek niet heel slim, want de olie spoot er met een mooie straal uit met een grote plas olie op de grond als gevolg (ik was alleen, dus hij heeft wel een seconde of 10 gelopen).

De oliepomp werkt dus prima en de sproeier krijgt voldoende olie aangevoerd. Ik stond al op het punt om de sproeier te vervangen, maar toch nog een laatste poging gedaan nadat ik in de nozzle met een naald heb lopen roeren en met een wattenstaafje de binnenkant heb schoongeveegd. Dit bleek de truc te zijn. Er komt nu een prachtig straaltje op de tandwielen!

Enige nadeel van het niet verwijderen van de radiator was dat het terugplaatsen van de ventilator bemoeilijkt werd vanwege de beperkte bewegingsruimte en slecht zicht op het uitlijnen van de gaten voor het schroefdraad.

Bij een testrit heb ik helaas geen vermindering van het lawaai kunnen vaststellen. Volgend weekend ga ik bij een oldtimer garage langs bij mij in de buurt. Een update volgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2019 12:07 - 13-12-2019 12:08 #186243 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Je weet nu zeker,dat er genoeg olie op de tandwielen komt. Dus nu maar hopen, dat het geluid minder wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-12-2019 12:27 #186245 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Lawaai beoordelen op een film is lastig, maar dit is wel heel erg luid. Inderdaad smering goed checken.
En verder: indien je de kunststof wielen wilt vervangen ga dan voor aluminium. Cloyes maakt deze. Op hun eigen website staan ze niet meer vermeld (absolute niche-market en niet de moeite meer waard denk ik) maar summit-racing heeft ze nog. Koopje voor $ 106 (ex BTW, ex invoer) Ik heb deze twee keer gemonteerd (en niet op 1 auto) en geluid is keurig. (Buren blijven slapen)
www.summitracing.com/parts/clo-2032s/

"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-12-2019 13:32 #186246 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Lawaai distributietandwielen staal/staal
Zie mijn bericht van 11/12. Nee het geluid zal niet weg gaan. Maar ja, blijkbaar is goede raad hier niet van tel. Allemaal verloren moeite wat je doet. Gewoon nieuwe set bestellen (ALU) en je hebt opnieuw een uurwerkje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.